קרן קימת לישראל השיקה אתמול את פרויקט היכל ספרי הכבוד בטקס בבניין המוסדות הלאומיים בירושלים. ספרי הכבוד של קק"ל מנציחים יהודים ברחבי העולם, שבשמם נתרמו כספים לרכישת קרקעות בארץ ישראל במהלך 120 השנים האחרונות. כיום ספרים אלה מהווים אוצר של המורשת וחקר היוחסין של העם היהודי.

קק"ל ביצעה מבצע היסטורי של סריקת עשרות אלפי עמודים של ספרי הכבוד באמצעות ציוד טכנולוגי מתקדם, ואותם כרכים שנוצרו ייחשפו לקהל בהיכל בקומת הקרקע של "בניין המוסדות הלאומיים".


בנוסף, הפרויקט יאפשר את פתיחתם לחיפוש בידי הציבור הרחב בישראל וקהילות יהודיות בחו"ל, שיוכלו לאתר את הרישומים שבוצעו בידי קרובי משפחתם. הספרים מכילים גם את שמותיהם וימי הולדתם של ילדים יהודים שנספו בשואה, ובמקרים מסוימים מדובר בתיעוד היחיד שנותר מהם.
בספרים מונצחים אישים יהודים שונים ומנהיגי עולם: החל מחוזה המדינה בנימין זאב הרצל, עבור בשליט ברה"מ יוסף סטאלין, ועד נשיאי מדינת ישראל, ראשי ממשלות, בהם דוד בן־גוריון וגולדה מאיר, ועוד.


יו״ר קק״ל אברהם דובדבני הדגיש: ״ספרי הכבוד של קרן קימת לישראל היו פרי יוזמתו של יונה קרמנצקי, היו"ר הראשון של קק"ל, לפני כ־120 שנה. אחת התרומות הראשונות בספר הזהב הראשון הייתה של בנימין זאב הרצל. הם משמשים עד היום להוקרה של אישי ציבור או לרגל אירוע מיוחד.


"כריכות הספרים עוצבו על ידי אומנים והכתיבה בגוף הספר נעשתה על ידי אומן קליגרפיה. אנו שמחים לפתוח לציבור הרחב את היכל ספרי הכבוד, שיציג את הספרים המיוחדים הללו בטכנולוגיה חדישה עם כל ההיסטוריה".

מנהל החטיבה לגיוס משאבים וקשרי חוץ של קק"ל רוני ויניקוב הוסיף: "עיון בספרי הזהב של קק"ל הוא מסע מרתק בתולדות העם היהודי. זהו מאגר עצום של שמות גדולי התורמים של העם היהודי. קרן קימת לישראל רואה בכל הקשור לאדמת ישראל ממד של קדושה".

מנהל תחום פרויקטים מותרמים וספרי כבוד בקק"ל אלעזר הרשקוביץ אמר כי הם "אוצר מופלא ויקר ערך הטומן בחובו את העדות למאמץ הלאומי, במשך קרוב ל־120 שנה, שרבבות יהודים נטלו בו חלק. בהיכל ספרי הכבוד מועבר המסר הערכי, הרעיוני והמעשי של קק"ל כמכשיר ראשון במעלה להגשמת החזון הציוני".