בריונות ברשת הפכה, לצערנו, לתופעה נפוצה מדי, וההורים עומדים חסרי אונים מולה. אבל זאת לא הצרה היחידה של החיים בעולם הדיגיטלי. בסקר שערך מכון המחקר הגל החדש לפני כמה חודשים נמצא כי 77% מבני נוער נחשפים לתכנים לא ראויים ברשת עוד בטרם הגיעו לגיל 15. מדובר בתכנים פורנוגרפיים ובתכנים אלימים, שהרוב המכריע של הנערות והנערים שנחשפו להם כלל לא התכוונו להגיע לשם, אלא נחשפו לכך במקרה.

אם בעבר ההורים סברו כי מניעת זמן מסך מהילדים או קבלת מכשיר סלולרי רק מגיל מסוים יפתרו את הבעיה, הם נתקלו בחומת בית הספר. כיום כיתות רבות מתנהלות בקבוצת וואטסאפ, ונדמה כי גם בכיתות נמוכות אין מנוס אלא לצייד את הילד במכשיר סלולרי. הגיל הממוצע לשימוש במכשיר סלולרי הוא 8, והוא רק הולך ויורד.

לקראת החזרה לבית הספר נרשמת עלייה ברכישות מכשירים ניידים וטאבלטים לעתים בפעם הראשונה, והחשש בקרב ההורים גובר בכל הנוגע להגנה על הילדים בשימוש בנייד ולהגבלת שעות שימוש, בייחוד ברשתות החברתיות ובתוכנות המסרים המיידיות.

אומנם אנחנו באומת הסטארט־אפ ופתרונות כבר יש, אך שוק התוכנות לשמירה על הילדים הוא עצום, וההורים והילדים הולכים בו פעמים רבות לאיבוד ולעתים אף מוותרים מראש. כך הם יוצרים פתח לסכנה בעולם הדיגיטלי שבו הילדים חיים, אשר יש לו השלכה מיידית וברורה על חיי הילדים והמשפחות.

מגיפה של ממש

"ילדים חשופים לתכנים פוגעניים ומסוכנים, מכיוון שהם נמצאים שעות רבות ביממה מול מסכים. במקרים רבים יותר ממה שאנחנו יודעים ההורים אינם מודעים כלל למה שהילדים רואים או למה שהם חשופים לו כשהם סגורים בחדר. זה הפך למגיפה של ממש", אומר עוז קורנבלום, סגן נשיא חברת התוכנה הישראלית פיורסייט, שפיתחה אפליקציה ייחודית המספקת להורים יכולת ניטור מלאה מהטלפון האישי שלהם של תכנים רעילים ברשת ושל צ'טים עם סממני אלימות וגם מספקת בקרה הורית בכל הנוגע לזמני השימוש בטלפונים הסלולריים ובאפליקציות מסוימות, לפי רצונו ותפיסת עולמו של כל הורה והורה.

"כשאנחנו היינו בגיל של הילדים שלנו, לא היו לנו ולא להורינו ההתמודדויות האלו", מוסיף רועי כהן, המנכ"ל והמייסד של פיורסייט. "זה בעצם דור ההורים הראשון שמתמודד עם שמירה על ילדים לא רק בעולם הפיזי, אלא גם בעולם הדיגיטלי, וזה אתגר גדול. אנחנו מנסים לתת מענה לצרכים היום־יומיים של ההורים".

אנחנו לא מגוננים מדי? הרי אי אפשר לספק אף פעם הגנה הרמטית.
"אני תמיד משווה את העולם הווירטואלי שלנו לכביש. מצד אחד הכביש הוא דבר חיוני, ומצד שני יש בו סכנות. אני לא יכול להדיר אותן מהילדים שלי, אבל אני מתנהל מול כל ילד בהתאם לגילו. לכל גיל יש הצורך בהדרכה המתאימה לו, כמו בכל דבר בחיים. אנחנו רוצים לתת כלים על מנת להיות מסוגלים להדריך ולחנך ולפעמים להגן על הילדים", מספר כהן.

עוז ורועי (צילום: יח''צ)
עוז ורועי (צילום: יח''צ)

איך עובדת האפליקציה?
"זאת אפליקציה שמותקנת בשני הטלפונים. הלקוח הוא אותו הורה שנרשם לשירות. הוא מקבל לינק להוריד את האפליקציה, ומשם הוא יודע איך להפעיל את השירות אצל הילדים שלו, והוא מקבל כלים יום־יומיים להגביל חשיפה לתכנים, לשלוט בזמן המסך של הילד ולקבל דיווח על הנעשה ברשתות החברתיות בלי לפגוע בפרטיותו של הילד או הנער".

האלגוריתם החכם יודע לאתר שיחות של פדופילים ברשת, טרנדים מסוכנים ובריונות. "יש הורים שאחרי שהילד הולך לישון בודקים לו את המכשיר, אבל בגיל מסוים יש להם כבר סיסמה ואנחנו לא תמיד יודעים אותה. גם לאפליקציות, כמו טיקטוק, יש מעין מיני־פיצ'רים שאנחנו כהורים לא בדיוק מכירים ולא נדע היכן לחפש. השירות יודע לנטר את כל השיחות בכל הרשתות החברתיות, ודרך מנוע חכם שפיתחנו הוא יודע לאבחן את האירועים שמצריכים לתת אור אדום להורה, כמו אלימות ברשת או ניסיון של מישהו מבוגר לדבר עם הילד או הילדה ואפילו אתגר, כמו אתגר האומץ, שכבר הרג בישראל ילד בן 11 לפני כמה שנים. אמו, שמעבירה כיום הרצאות להורים לבני נוער, אמרה בפירוש שלו הייתה יודעת שקיים טרנד כל כך מסוכן, היא הייתה שמה לו סוף מלכתחילה".

אתם בעצם אומרים שההורה, על פי גישתו, יכול להחליט מה המדיניות שלו.
"בדיוק. תפקיד ההורים הוא קודם כל לחנך, אבל אם הם צריכים להגן ולהדריך, בלי האינפורמציה הזאת אי אפשר למלא את האחריות בתור הורה בעידן הנוכחי. בסופו של דבר אנחנו צריכים לחנך את הילדים שלנו, ולא תוכנת מעקב או פיירוול יחליפו את זה. אבל השירות בהחלט נותן לנו אינדיקציות להכיר ולראות מה קורה עם הילדים שלנו בעולם הווירטואלי. אנחנו מכירים אותם רק בעולם הפיזי, אבל יש עוד חצי עולם שהם חיים בו".

סטארט־אפ לכל כיס

החברה קיימת משנת 2005 כסטארט־אפ, כשהמוצרים הראשונים שהם סיפקו יצאו בשנת 2008 למשתמשי PC, ICQ ומסנג'ר. עם השנים לא רק הרשתות החברתיות עברו מהפך, אלא גם המכשירים הסלולריים והאלגוריתם שנאלץ להתמודד בפרק זמן קצר עם איומים חדשים. "אנחנו משווקים את האפליקציה דרך האתר שלנו, היא מופיעה בכל חנויות האפליקציות, והשותפים העסקיים שלנו בחברות הטלקום אף מספקים אותה כפיצ'רים שאפשר להוסיף במחיר של 25 שקל למשפחה", אומר קורנבלום.

"ובכל זאת", מוסיף כהן, "עדיין יש חוסר מודעות בקרב אוכלוסיית ההורים שיש כלים שיכולים לסייע להם". איך זה ייתכן? גם קורנבלום מסביר שזה רק מתחיל לצבור תאוצה. "לא רק החברה שלנו - תסתכלי מה קורה בשוק. אם תנסי לרכוש ביטוח סייבר, תראי שנותנים בו פיצוי כספי במקרה של חשיפה של ילד לבריונות ברשת. המשמעות היא שאנחנו יודעים להוכיח נזק שנגרם ממשהו שקרה בעולם הווירטואלי. תחשבי שאותו הורה שרואה את הכיסוי של הגנה בפני בריונות ברשת לא מבין מה זאת ההגנה הזאת. אבל אחרי שהילד נפגע ואחרי הטיפול שהוא יצטרך לעבור חברת הביטוח תקצה סכום מסוים לדבר הזה. לנו יש יכולת גבוהה מאוד של סינון. אני לא ממתין היום שהילד יהיה בברדק, אלא יודע לזהות את זה מראש ולתת להורה התרעה מפעילויות כשזה עוד קטן".

לפני כמה שבועות נכנסה החברה למהלך משותף חדשני לראשונה בישראל עם חברת טויס אר אס, שבמסגרתו תמכור הרשת לראשונה טלפונים חכמים וטאבלטים מבית סמסונג המשולבים עם תוכנת הגנה לילדים, כלומר התוכנה תותקן על גבי מכשירי סמסונג של היבואן הרשמי.

קורנבלום: "אנחנו הראשונים שיוצאים עם טלפונים לילדים. מבחינה עסקית, זאת נישה. כמו שיש טלפון כשר או טלפון לאנשים מבוגרים, אנחנו מביאים את הבשורה של טלפון המותאם לילדים. עד היום טויס אר אס לא מכרה טלפונים וטאבלטים, אלא הם נמכרו רק בחנויות טלפונים. שיתוף הפעולה הזה בעצם מסיר מההורים את כל הפחדים וההתלבטויות לפני רכישת הטלפון הראשון".

כהן: "גילי השימוש במכשירים האלה רק הולכים ויורדים. אנחנו רואים בהחלט עלייה ברכישת מוצרים: בעבר רק בגיל 13 ילדים קיבלו מכשיר סלולרי, והיום הם מקבלים כבר בגילים צעירים יותר. שיתופי הפעולה שלנו כבר חודרים גם לבתי ספר שמעוניינים להכניס את זה לכל כיתה".

סביבה מוגנת

"בעולם הדיגיטלי שבו ילדינו מתחילים להשתמש בטלפונים חכמים ובטאבלטים כבר בגיל צעיר, וההורים הולכים לאיבוד בשפע התוכנות והמכשירים הקיימים, החלטנו ליזום את שיתוף הפעולה עם חברת פיורסייט על מנת להנגיש להורים את הטלפון החכם בלי דאגות, כולל התוכנה ישראלית surfie גם להגן על הילד וגם להקל על ההורים", אומרת סיגל כספי, מנכ"לית רשת טויס אר אס, על ההחלטה להיכנס גם לשוק הסלולרי לילדים.

סיגל כספי (צילום: אלעד גוטמן)
סיגל כספי (צילום: אלעד גוטמן)

"תוכנת ההגנה המובנית בטלפונים של סמסונג שיימכרו ברשת בעצם מאפשרת להורה לקנות לילד טלפון איכותי ומאובטח במטרה לתת לו סביבת אינטרנט מוגנת", מסבירה כספי. אגב, היא לא מיועדת רק לטלפונים הראשונים של הילדים - את התוכנה ניתן יהיה לרכוש ברשת גם בנפרד למי שמעוניין להתקין בטלפונים קיימים, וזה כולל רישיון שימוש של עד חמישה מכשירים לשנה".

כהן מספר כי אחרי שנות הקורונה הייתה האצה בכל הנוגע לרכישת מכשירים לילדים ולבני נוער וכן לחשיפה לתכנים אלימים ולבריונות ברשת. "ההתאמה של התוכנה נעשית בשמונה שפות. אנחנו כל הזמן נכנסים לשווקים חדשים גם מעבר לים ועושים את ההתאמות הנדרשות. במכשירים המותאמים לילדים השירות שכבר מותקן בטלפון החדש בעצם מקל על ההורים ברכישה הראשונה ומעניק להם את היכולת להגדיר חוקי בית לשימוש בטלפון. אם אני רוצה להתקין תוכנה בטלפון של ילד בן 15 שכבר יש לו שבע שנים, זה קצת יותר בעייתי. חשוב לעשות זאת מהטלפון הראשון, וזה בהחלט עוזר לשקט הנפשי של ההורה".

קורנבלום מוסיף כי לצורך הפיתוח עומדת מעבדת מחקר שעובדת באופן תדיר בכל העולם כדי לאתר טרנדים מסוכנים. "איך טרנד מתחיל? מובילי דעת קהל מדבררים מסרים, ובעקבותיהם יש המון אתגרים וסרטונים. התפקיד שלנו הוא לתפוס את זה בזמן, ולא כמו מה שקורה שהיום, כשההורים מגלים את זה אחרונים בשרשרת. נוסף על כך, מעבדת המחקר עוקבת אחרי עדכוני השפה הווירטואלית, שהיא הסלנג של הרשת שמתעדכן בתדירות. לא מספיק לדעת מהם הקיצורים שמשתמשים בהם כיום, אלא לעדכן אותם ברמת החודשים, ואנחנו מפרסמים מדי חודש את הנתונים האלה עם איגוד האינטרנט הישראלי".

התוכנה החדשנית ושיווק הטלפונים המותאמים לילדים ולבני נוער הם משהו שמסתכלים עליו כבר בעיניים סקרניות מעבר לים. "המערכת שלנו כיום יודעת גם לסנן תכנים שמותאמים לכל גולש באופן אישי, כמו בפייסבוק. התכנים שאת נחשפת אליהם הם לא התכנים שאני נחשף אליהם, ומדובר ברמת פיתוח מתקדמת מאוד. אנחנו רואים התעניינות מצד גוגל ואפל. גוגל החלו להפעיל את מערכת הפמילי, שמעניקה שירות בסיסי מסוים בכל הנוגע לסינון תכנים, וכל חבירה של חברה גדולה למהלך מעלה את המודעות בצורה משמעותית, והיא אף עשויה להציל חיים".