חברת אמזון הודיעה השבוע, בכנס מיוחד שנערך ביוון כי הם בחרו באי נקסוס כדי להשיק את התוכנית שלהם להפוך את יוון במסגרתה יהפכו איי יוון ל"איים חכמים" בצעד ראשון  בפרויקט שנועד להפוך את יוון לדיגיטלית וחדשנית יותר.  

ליוזמת "איים חכמים", שותפים מייסד אמזון ג'ף בזוס ומנכ"ל אמזון אירופה קמרון ברוקס שנפגשו עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס בשנה שעברה באי אנטי-פארוס.  פגישה זו הכינה את הקרקע ליוזמה והשנה הם הציגו את הפתרונות לניהול חכם של המרינות ורשת התשתיות באי נקסוס כולל רשתות החשמל, מערכות המיחשוב של המלונות, הכבישים, מקומות החנייה,התאורה ופחי האשפה.

 מטרת הפרויקט לדבריהם, הוא פיתוח בר קיימא באי על מנת להפחית את העומס על שימושי האינטרנט והאנרגיה באי ולייעל אותם. בין היוזמות שהוצגו:  אפליקציות שיסייעו מעבר סחורות אל האי באמצעות רחפנים, מל"טים שיעבירו תרופות בין האיים באזור כולל מיקונוס וסנטוריני והקיקלאידיים הקטנים, תפעול של נמל חכם שיהיה מקושר לכל השירותים באי וכך למשל, כל סקיפר או מעבורת שמגיעה לחוף ידעו מבעוד מועד מידע על מקום עגינה אפשרי ועוד.  בנוסף, יאפשר הפרויקט ניטור מצולם של האי על ידי מזל"טים שיוכלו לאתר מבעוד מועד כל תקרית במרחק של עד 12 קילומטר מהנמל   הטכנולוגיה תבוסס על טכנולוגיית IOT  (האינטרנט של הדברים) ואת התשתית תספק חברת אמאזון. 

האי נקסוס שנחשב לגן עדן עבור 130,000 תיירים שמגיעים אליו בכל קיץ, לא נבחר במקרה. גודלו (מדובר באי הגדול ביותר באיים קיקלאידיים), מרכזיותו באיים הקיקלאידיים הפופולריים לתיירים ( בדיוק באמצע בין מיקונוס לסנטוריני) והפוטנציאל הגלום בה שכוללת תשתיות חלקיות ומיושנות.  מטרתו המוצהרת השלישית של הפרויקט הוא הגדלת זרימה של תיירים לאי והתמקדות של תיירים צעירים ונוודים דיגיטליים להתיישבות ארוכת טווח או אפילו קבועה שתסייע בפיתוח האי. 

עם זאת, למרות ההצהרות של אמזון בנוגע למטרות הפרויקט והרצון של ממשלת יוון להיות מובילה בתחום הטכנולוגיה,  התושבים הצנועים של האי נקסוס פחות אופטימיים  לגבי המיזם. בעלת טברנה מפורסמת באחד ממקומות התיירות באי טענה כי הרעיון שהאי ירושת במצלמות יפגע בפרטיות ובחופש של התושבים והן של התיירים שמגיעים לנקסוס מדי קיץ ואין בהם ערך אמיתי מלבד שיווק ציני על חשבון כספי המיסים של תושבי האי. בנוסף, יש לציין כי האי נקסוס אינו "האי החכם הראשון בעולם או אפילו ביוון.. בשנת 2021 הוכרז האי אסטיפלאיה כאי הראשון שיפעל כולו על אנרגיה ירוקה כחלק מהשקעת חברת פולקסווגן שחתמו על הסכם של הבאת 1000 מכוניות חשמליות ל1300 תושבי האי והוא הוכרז כ"אי חכם" איזה אי הוא החכם בעולם? תחליטו בעצמכם.