פרופ' קארין נהון, ראש חטיבת דאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, שוחחה היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM ברקע רכישתו של אילון מאסק את טוויטר ב-44 מיליארד דולר, וניסתה להסביר מה המניע שעומד למעשה מאחורי הרכישה, וכיצד זה צפוי לשנות את חווית המשתמש. 

"אף אחד לא יודע מה מאסק רוצה, אנחנו יכולים להתחיל לנחש. אילון מאסק קנה את טוויטר ב-44 מיליארד דולר, סכום שהוא הרבה יותר נדיב מההערכות של כל המומחים לגבי כמה הייתה שווה טוויטר. אין כל כך מחיר לטוויטר, גם מהצד השני היא באמת אחד משני המרחבים הדיגיטליים ששם נערך המאבק בין אנשים, בין פוליטיקאים, מפלגות", אמרה בפתח הריאיון.

עוד הדגישה נהון כי "זה המקום בו מעוצב סדר היום העיתונאי, ואני חושבת שזה חלק מהרמז למה מאסק כל כך רצה את הטוויטר. מבחינה כלכלית היא מפסידה, הוא אפילו זרק את המספר 44 מילון דולר ביום, וחלק מהמהלכים שהוא נוקט בימים האחרונים נועדו לעצור את הדימום הכלכלי. אם הדרישה שלו ל-8 דולר עבור מי שיש לו את הוי הכחול, שהולך לשנות בצורה נרחבת את טוויטר, ובין אם זה הפיטורים של כל הדירקטוריון - הוא פיטר את כל הדירקטוריון ולמעלה מחצי העובדים. עכשיו יש סיפור שהעובדים מתאגדים לתביעה משפטית, אבל בסה"כ, מהרגע שמאסק קנה את הטוויטר, טוויטר שלו - הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה".

המומחית הודתה: "אנחנו יכולים לאהוב את זה, לא לאהוב את זה, אנשים בדכדוך כאילו גנבו להם את הפלטפורמה, אבל חייבים להבין שהוא באמת יכול לעשות מה שהוא רוצה. מה אומר מאסק? 'אני רוצה להפוך את טוויטר ל'סופר אפליקציה'. טוויטר עד עכשיו הייתה מאוד צרה במובן שהיא התמקדה ספציפית בעולם סדר היום הציבורי. היא לא התעסקה בקניות, היו פרסומות אבל היא לא התעסקה בשווקים וכו'". 

נהון ציינה כי מהרגע שמאסק נכנס לטוויטר חוסר היציבות ורעידות האדמה מורגשות היטב: "אתמול באמת כמה מהמפרסמים ירדו ויצאו מטוויטר לתקופה זמנית עד שיבינו מה קורה, ומיד אילון מאסק עלה עם ציוץ ואמר שעדיין לא שינו שום דבר מבחינת תנאי הקהילה, אבל כולם רואים שזה לא יציב. ברגע שזה נכנס לעולמות האלה שבעצם אתה שולט על שווקים ומערכות המלצה, וגם הופך להיות מרחב ציבורי, יש לזה משמעויות מבחינת הכוח שהוא צובר. אז יחידות ההגבלים העסקיים ייכנסו לתמונה ללא ספק".

עם זאת, הדגישה כי היא איננה מאמינה שהדברים מתכתבים יחד עם מדיניות רגולטורית: "אני חושבת שהוא רוצה להיות יותר מצוקרברג, חשוב להבין שהוא מכור לטוויטר. הוא גם מכור לאהדה שיש לו בטוויטר, זה גם חלק מהסיפור. לזכותו ייאמר, כשהוא מדבר ברמה גבוהה ואומר 'אני רוצה לייצר חופש ביטוי, שקיפות אלגוריתם'. זו פעם ראשונה שמנהל פלטפורמה אומר את זה, אבל מי שעוקב אחרי הביטויים שלו הם מאוד סותרים אחד את השני, הוא רוצה לייצר חופש ביטוי אבל לא אוהב שמבקרים אותו'". 

המומחית התייחסה גם לג'ו ביידן שתקף את מאסק ואמר כי הוא "קנה פלטפורמה חברתית שמפיצה שקרים בכל העולם": "נכון, והוא בעצמו גם נחשב מפיץ תיאוריות קונספירציה. אני חושבת שמדובר באיש עם המון סתירות פנימיות, וזה חלק מהסיפור שמדאיג את המפרסמים, הקרקע לא יציבה. בסופו של דבר, הסיפור הוא מה הוא יעשה בהיבט של המשתמש הפשוט. אם המשתמש הפשוט ירגיש שהפלטפורמה, שהיא גם ככה ביצה רעילה, שאם אין לך בטן חזקה אז אל תהיה שם, אז עכשיו על כמה וכמה שהוא יתיר הסתה לאלימות, לגזענות. אנחנו נראה יותר קולות של ימין קיצוני או ימין רדיקלי או שמאל קיצוני ורדיקלי. כשאנחנו נראה את הדברים האלה, אנחנו נוכל למצוא את המשתמש הפשוט אומר 'עזבו אותי, אני עובר למקום אחר'". 

נהון אמר שזה יכול להוות סכנה עבור טוויטר והתייחסה לקשר לבחירות האמצע בארה"ב: "זה יכול להיות סכנה לכל אחד, תראו מה קורה עם פייסבוק. גם פה צריך להבין שאם זה יקרה, זה גם יכול לייצר מומנטום ויהיה קשה מאוד להחזיר את המומנטום מהרגע שהוא יקרה. בחירות האמצע בארה"ב הן אוטוטו, אני לא מאמינה שהוא יצליח לעשות שינויים, שתהיה לזה השפעה. אבל אין ספק שבבחירות 2024 בארה"ב תהיה השפעה, ואנחנו כבר נראה את זה בבחירות שקורות במדינות שונות עוד שנה. זה עניין של זמן כמה זמן הוא יוכל להתארגן עם כללי קהילה חדשים ומה כללי הקהילה האלה יגידו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM