ישראלים רבים צפויים לנצל את חגי הקניות הרבים של חודש נובמבר כדי לרכוש מוצרים רבים. עם זאת, מסע הקניות הדיגיטלי עלול לטמון בחובו סיכונים, במידה ולא מקפידים על כללי הבסיס לרכישה נכונה ובטוחה באינטרנט.

  1. חפשו את המנעול- אתרים מוצפנים ובטוחים: אל תזינו את פרטי האשראי שלכם, או כל פרט אישי אחר, באתר שאיננו מוצפן. ודאו שבתחילת כתובת האתר מופיע "https" וסימון מנעול. שווה לדעת ש-paypal, למשל, מאפשרת הגנת רכישה, כך שגם אם נפלתם קורבן לעוקץ, תוכלו לקבל את כספכם בחזרה.

  2. רכשו מחנויות מקוונות מוכרות: אל תתפתו לקנות בחנות שלא שמעתם עליה מעולם, רק כי המחירים שלה זולים. חפשו המלצות ברשת, והתייעצו לפני שאתם מזינים את פרטיכם האישיים בחנויות שונות. זכרו – אם זה טוב מדי מכדי להיות אמיתי – זו כנראה הונאה.

  3. קנו בעזרת שירות מתווך: מומלץ לרכוש באמצעות שירות מתווך כמו Paypal או Apple pay, בהם פרטי כרטיס האשראי לא נחשפים לאתר הקניות עצמו.

  4. תהיו חשדניים: אין כל סיבה שאתר האינטרנט בו אתם רוכשים יבקש מכם פרטים דוגמת מספר רישיון נהיגה או דרכון, אלא רק את הפרטים הבסיסיים ופרטי האשראי.

  5. היזהרו מסכנות פישינג: אל תיכנסו לקישורים שקיבלתם בהודעות סמס או במיילם, גם אם המבצע נשמע ממש ממש שווה. מעוניינים במבצע שהוצע לכם? הקלידו את כתובת האתר בדפדפן והיכנסו אליו. שימו לב אם כתובת האתר נשמעת לכם הגיונית ואינה כוללת טעויות כתיב למיניהן. בנוסף, הימנעו מלחיצה על  לינקים, ובמיוחד מלינקים מקוצרים.

  6. השתמשו במוצרי אבטחה על המכשירים שלכם: מומלץ להשתמש בתוכנת Internet Security כחלק מחבילת האבטחה שלכם. מרבית חבילות האבטחה של החברות הגדולות מכילות גם מוצר מסוג זה, אשר תפקידו להגן עליכם מפני כניסה לאתרים מפוקפקים ומפני מתקפות פישינג.

  7. תשלום דרך האתר ולא ישירות למוכר: כאשר אתם משלמים לצד ג' דרך אתר (כמו eBay או Airbnb), תמיד העבירו תמיד את הכסף במערכת התשלומים של האתר, ואל תסכימו להעביר כסף למוכר מחוץ לאתר (למשל, בהעברה בנקאית, או בהעברת PayPal ישירה). שיטת פעולה זו נפוצה אצל נוכלים במטרה לגנוב כסף, ואתרי מכירות שמוכרים מוצרים מצד ג' עושים מאמצים כדי למנוע זאת. זכרו, אל תסכימו לרכוש בהעברה בנקאית והשתמשו רק בכרטיס אשראי או שירותים דוגמת פייפאל.

  8. השתמשו בכרטיס אשראי אחד בלבד עבור קניות באינטרנט: הקפידו לבדוק את הכרטיס באופן תדיר, כך שתוכלו לגלות בזמן אמת במידה והתרחשו אירועים חריגים.

  9. לא להוריד קבצים למחשב: אין סיבה קבצים למחשב במטרה לרכוש באינטרנט. במידה והאתר מבקש זאת - ייתכן כי מדובר בנוזקה.

  10. גלישה ברשת אלחוטית ציבורית - אינה מוגנת: מומלץ לא לבצע רכישה או להקליד פרטי אשראי באפליקציות תשלומים כמו Paypal דרך WiFi ציבורי של מקומות, דוגמת בתי קפה, חנויות ושדות תעופה. אם אתם חייבים, השתמשו ב-VPN, ובמידה ואתם מבצעים רכישה בעזרת הטלפון הסלולרי במקום בו יש חיבור ל-WiFi ציבורי, העדיפו לגלוש  דרך הרשת הסלולרית - שבטוחה בהרבה יותר.

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן הדגיש כי "העצה הבסיסית ביותר היא לבצע את הרכישות באופן מושכל ולהיות חשדנים. אלו הם ימים שמושכים אליהם לא רק חובבי קניות ועסקים לגיטימיים אלא גם חובבי הונאות - מי שיקפיד על כללי הבסיס שפורטו ימנע כמעט בוודאות משברון לב וכיס ביום שאחרי. אין צורך בחשש ובהחלט אפשר וצריך להנות מהחוויה- פשוט לנהוג כצרכנים נבונים ומודעים".

לסיכום: חשוב להיות עירניים ולשים לב לכל דבר שנראה מוזר. אם נפגעתם - פנו מיידית לחברת האשראי ובטלו את הכרטיס, ובמידת הצורך - פנו גם למשטרה. במידה וחויבתם שלא ברצונכם – בררו לגבי אפשרות לביטול העסקה או החזר חלק מהתשלום בשל שימוש לרעה בכרטיס האשראי או עסקה במסמך חסר (בהתאם לחוק כרטיסי חיוב, התשמ"ו-1986)

למידע נוסף וסיוע - ניתן לפנות גם לאתר הגנת הסייבר האזרחי של איגוד האינטרנט הישראלי www.Block.org.il