חברת ToBe סיימה סבב גיוס ראשון וניסוי פיילוט מוצלח, שהראה השמדה יעילה של טפיל מאיים, תוספת בתנובת הדבש וצמצום דרמטי בתמותת כוורות. החברה תצא בקרוב לסבב גיוס שני ופיילוט בחו"ל. החברה הישראלית היא הראשונה בעולם שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית הפותרת את הבעיה העולמית החמורה ביותר בעולם הדבורים: הפרעת התמוטטות המושבה.

ההתמוטטות של כוורות שלמות בכל העולם מסכנת את הביטחון התזונתי, שכן הדבורים לא רק מייצרות דבש, הן אחראיות להאבקה של כשליש מגידולי הירקות והפירות. הגורם המרכזי להתמוטטות הוא אקרית הוורואה, טפיל אשר נצמד לדבורים וניזון משומני הגוף שלהן, מחליש אותן ומדביק אותן בווירוסים.

אריק יואלי מנכ''ל ToBe (צילום: גל איתן)
אריק יואלי מנכ''ל ToBe (צילום: גל איתן)

מעבר לנזק למגדלי הדבורים, גם הצרכנים מרגישים את פגיעת הטפיל. למשל, מחיר כוורת להאבקת אבוקדו בישראל זינק פי שלושה בשנה שעברה, ומחיר כוורת להאבקת שקדים בארה"ב האמיר ל־240 דולר לכוורת. הפתרונות הקיימים הנמצאים בשימוש הדבוראים הם פאסיביים ומיושנים, והם לא מצליחים להתמודד עם קצב ההתרבות של הטפיל.

ToBe מציעה פתרון טכנולוגי אלקטרו־מכני מקיף, שגם מטפל בטפיל ביעילות (הפחתה של 98% מהנְגִיעוּת תוך שבועיים ושמירה על כוורת בריאה וחזקה), וגם מאפשר ניטור שוטף של הכוורת ומתן נתונים על בריאותה וחוזקה בזמן אמת. אין צורך להרחיב על יוקר המחיה בתחום המזון בישראל, שרק עלה כתוצאה מהיעדר תחרותיות, השפעת הפוסט־קורונה והמלחמה באוקראינה. אם לא יטופל האיום של היכחדות הדבורים, הרע עוד לפנינו.

המוצר נמכר בישראל לרוב הדבוראים הגדולים. ניסוי הפיילוט הוכיח חד־משמעית כי המערכת מהווה פתרון יעיל לבעיית הוורואה: השמדה יעילה של הטפיל, תוספת של כ־30% בתנובת הדבש, צמצום של כ־50% בתמותת הכוורות ושיפור של כ־30% בחוזק הכוורות. שקלול התוצאות מראה שיפור של בין 120 ל־200 דולר לכוורת לשנה, כתלות בעלויות הגידול ובמחיר הדבש במדינת הגידול.

אריק יואלי, מנכ"ל ToBe: "אנחנו עוסקים בבעיה אקולוגית כלל־עולמית. אלברט איינשטיין אמר ש'ארבע שנים אחרי שהדבורים ייעלמו, המין האנושי ייכחד', ואנחנו ב־ToBe פועלים בנחישות לפתור את בעיית היעלמות הדבורים. אני מאושר וגאה להוביל את הפתרון לבעיה, שמעמידה בסיכון את הביטחון התזונתי של כולנו, גם למדינות נוספות בעולם".