החברות VMware ובינת תקשורת מחשבים השיקו את הענן הריבוני הראשון בישראל, וזאת בעקבות העלייה בכלכלת המידע בישראל, יחד עם הסביבה המשתנה של תקנות הרגולציה ביחס להגנה על הנתונים.

הענן הריבוני (Sovereign Cloud) הוא תפיסה חדשה שמאפשרת לארגונים, לרבות ממשלות, תעשיות עתירות רגולציה כמו פיננסים ובריאות ועוד לעבד ולשמור בבטחה מידע רגיש בדרך כפופה ומצייתת לחוקי המדינה שבה הוא שוכן בלבד. בהגדרה, למדינות אחרות אין גישה לדאטה הנמצאת בענן הריבוני, והיא אינה כפופה לחוקיהן.

הענן הריבוני כן מבטיח שכל תביעה משפטית נגד חברה מקומית תידון בבתי משפט במדינה ולא בחו"ל. כמו כן, הוא מנטרל את החששות של ארגונים מפני חקיקה של מדינות אחרות, המחייבת אותם לאחסן ואף לשכפל נתונים בתוך גבולות המדינה, ומגבילה את ניוד הנתונים ושיתופם עם מדינות אחרות שבהן חלים חוקי פרטיות ודאטה אחרים.

על פי מחקר שהזמינה VMware מחברת Vanson Bourne, הריבונות על הדאטה היא אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני ארגונים, כאשר 95% מהם הודו שהיא גורם לדאגה. במחקר שהקיף כ־6,000 ארגונים ברחבי העולם נמצא שרבים מהם לא מצליחים לענות על הרגולציה בתחום הריבונות על המידע.

מנכ"ל VMware ישראל שלומי אביב: "הענן הריבוני על שלל מאפייניו הייחודיים הוא בסיס מצוין לצמיחת הכלכלה הדיגיטלית, הזקוקה לבעלות מלאה על הדאטה, נטרול חששות מהתערבות של מדינות בדאטה שלהן ורמות גבוהות מסוגן של זמינות, פרטיות ואבטחה. מסחור הערך הטמון בדאטה יהיה קל ומהיר יותר, וארגונים בישראל יוכלו להתמקד בצמיחה ללא הדאגות האופייניות לעננים רגילים. בינת היא שותפה רבת ערך בהשקה חשובה זו, שהיא נקודת ציון בהתפתחות הענן בישראל".

צביקה שקילר, משנה למנכ"ל ומנהל אגף CloudHome בבינת תקשורת: ״הענן של בינת הוסמך על ידי חברת VMware בשני תחומים: VMware Cloud Verified ו־Sovereign Cloud, המאפשר לבינת להציע שירותי ענן ייחודיים בישראל באמצעות הענן הריבוני. ההסמכה חייבה עמידה בתנאים טכנולוגיים מורכבים בתחום אבטחת המידע, חציצה בין סביבות שונות והגנה על מידע. הענן הריבוני מאפשר שירות עצמי, סקלביליות וכן שירותי פיתוח מודרניים״.