בימים האחרונים מופיעים סקרים חדשים שנותנים תמונה שונה על המצב בבחירות לנשיאות ארצות הברית ממה שהיה נדמה עד כה. ברוב מוחלט של הסקרים היה יתרון ברור למועמד המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, על פני הנשיא המכהן דונלד טראמפ, אולם נראה כי המגמה הזאת הולכת ומשתנה על רקע גלי האלימות והמחאה השוטפים את ארצות הברית. 

כעת, אחד מגופי הכלכלה הגדולים והחשובים בארצות הברית, בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, מכניס את ראשו למיטה החמה של הערכת הסיכויים בבחירות, וממליץ למשקיעים להיערך לאפשרות שטראמפ יזכה בכהונה שנייה כנשיא. 

האסטרטג מרקו קלאנוביץ', שכתב את הדוח עבר בנק ההשקעות, אומר כי בעוד שקודם לכן ביידן הוביל בפער ניכר על פני יריבו הרפובליקני, הרי שכעת הסיכויים של שניהם כמעט שווים, בעיקר בשל ההשפעה על דעת הקהל של האלימות וההפגנות בערים השונות, וכן בשל העובדה שנסקרים רבים לא אומרים את האמת לסוקרים. 

לדברי קולאנוביץ', על פי ניסיון העבר תיתכן תזוזה של בין חמישה לעשרה אחוזים בקולות מהדמוקרטים לרפובליקנים אם התפיסה שההפגנות ימשיכו להיות אלימות. אי אמירת האמת בסקרים יכולה להטות את הפער לטובת ביידן ב-6%-5%.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"הרבה יכול לקרות ב-60 הימים הקרובים שישנה את הסיכויים, אבל אנחנו מאמינים שהמומנטום של טראמפ יימשך, בעוד רוב המשקיעים עדיין חושבים שביידן ינצח", נכתב בדוח.

לקולאנוביץ' עבר מוצלח של הערכות פוליטיות-כלכליות. הוא חזה את את עליות השערים בוול סטריט אחרי ניצחונו של טראמפ ב-2016 ואת התאוששות הבורסות לאחר השפל של פרוץ מגפת הקורונוה. לדבריו, גורמים חשובים לתוצאות הבחירות יהיו התפתחויות בהתמודדות עם המגפה, שנראה כי תלך ותדעך ככל שמועד הבחירות יתקרב. 

קולאנוביץ' לא דיבר בדוח שלו על השפעת ניצחון של טראמפ על הכלכלה, אבל ביוני העריך הבנק בו הוא עובד שאם ביידן ייבחר הדולר ייחלש. קולאנוביץ' ואנליסטים נוספים אמור בחודש יולי שבוול סטריט של תחושה שלילית מדי לניצחון של ביידן, בעיקר בשל החשש שהוא יעלה מסים. עוד אמרו המומחים, כי חברות שעוסקות בתחומים כמו אנרגיה חלופית ותשתיות ירוויחו מניצחון דמוקרטי, לעומת תחומי הביטחון ובתי הכלא הפרטיים, שככל הנראה יציגו תוצאות טובות פחות.