דוח של הקבוצה נגד העוני "אוקספם" שפורסם היום (שני) קובע כי משבר הקורונה החמיר את אי-השוויון העולמי, כאשר העשירים כבר החזירו את ההפסדים שלהם בעקבות המגפה, בעוד שלעניי העולם ייקח שנים להתאושש. לפי הקבוצה, כלכלות הוגנות יותר הן המפתח להתאוששות כלכלית מהירה מהמשבר.

הקורונה בעולם ( צילום: רויטרס)

בדו"ח שכותרתו "נגיף האי-שוויון" הזהירה הקבוצה כי משבר הקורונה זו הפעם הראשונה שבה אי-השוויון עולה כמעט בכל מדינה בו זמנית. עשרת העשירים התעשרו בעוד חצי טריליון דולר מאז תחילת הקורונה והפערים גדלים בכל המדינות.

"1,000 האנשים העשירים ביותר על פני כדור הארץ איבדו כ-30% מהונם אך החזירו את הפסדי הקורונה שלהם בתוך תשעה חודשים בלבד, בעוד לעניי העולם עלול לקחת יותר מעשור עד שיתאוששו", נאמר בדוח. 

הדוח ציין כי עשרת העשירים ביותר הוסיפו הרבה מיליארדים להונם מתחילת המגיפה: אילון מאסק הוסיף 126 מיליארד דולר להונו, ג'ף בזוס הוסיף 78 מיליארד, מארק צוקרברג גדל בעוד 45 מיליארד דולר וביל גייטס הוסיף 22 מיליארד דולר להונו. הנתונים נלקחו מרשימת המיליארדרים של פורבס 2020 ובנתוני עושר של קרדיט סוויס כדי לחקור את ההשפעה הכספית של המגיפה על העשירים בעולם.

החוקרים ביקשו להדגיש את העובדה שהשפעת הנגיף מורגשת באופן לא אחיד, כאשר מיעוטים אתניים במדינות מסוימות מתים בשיעורים גבוהים יותר ונשים מיוצגות יתר על המידה במגזרי המשק שנפגעו הכי קשה מהמשבר.

באמצעות נתונים שסופקו במיוחד על ידי הבנק העולמי, אוקספאם אמרה כי בתרחיש הגרוע ביותר רמת העוני העולמית תהיה גבוהה יותר בשנת 2030 מכפי שהייתה לפני שהמגפה התרחשה, עם 3.4 מיליארד אנשים שעדיין יחיו בפחות מ-5.50 דולר ליום.

הדוח טוען כי "המאבק באי-שוויון חייב להיות לב מאמצי החילוץ וההחלמה הכלכליים" וממליץ על השקעות בשירותים ציבוריים, שימומנו על ידי מערכת מיסים בה הפרטים והתאגידים העשירים ביותר משלמים את חלקם ההוגן.

"כלכלות מושחתות מזרימות עושר לאליטה עשירה הרוכבת על המגפה בפאר, ואילו אלה שנמצאים בקו הקדמי של המגיפה - עוזרי חנויות, עובדי שירותי בריאות וספקי שוק - נאבקים לשלם את החשבונות ולהניח אוכל על השולחן", אמרה גבריאלה בוקר, מנכ"לית אוקספם אינטרנשיונל.