דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודה אתמול כי הכלכלה הרוסית ספגה "מכה רצינית" בשל הסנקציות המערביות, כאשר הרובל ממשיך לאבד מערכו והאיחוד האירופי הודיע על איסור העברת יורו לרוסיה. הבורסה במוסקבה נותרה סגורה זה היום השלישי ברציפות, בעוד הרובל הגיע לשפל היסטורי של 110 רובל לדולר לפני שנסגר על 107.71 רובל לדולר.

גם מול היורו נרשם אתמול שפל היסטורי של 122.395 רובל ליורו, אולם לאחר מכן המטבע התייצב על 119.77. "הכלכלה הרוסית מתמודדת עם מכות רציניות", אמר פסקוב בשיחה עם עיתונאים זרים. אולם הוא מיהר להוסיף כי "יש מרווח בטיחות מסוים, יש פוטנציאל, יש תוכניות מסוימות".

ראש הממשלה מיכאיל מישוסטין הודיע כי הממשלה תקבל סמכויות נוספות כדי להתמודד עם המשבר, כולל הקצאות מחודשות של התקציב להוצאות הדחופות ביותר לאורך השנה הנוכחית. הוא גם הודיע כי צעדים נוספים יכללו פטור לחברות טכנולוגיה מתשלום מס הכנסה ומביקורות למשך שלוש שנים וכי הממשלה תסייע לעסקים להגן על הנכסים שלהם בחו"ל.

אתמול הודיע סברבנק, הבנק הגדול ביותר ברוסיה, כי הוא מפסיק את פעילותו בשוק האירופי מאחר ששלוחות שלו "מתמודדות עם זרימה חריגה של כספים החוצה ואיום על בטיחות העובדים והסניפים". הוא הוסיף כי אין לו יכולת לספק נזילות לשלוחות בעקבות הנחיות הבנק המרכזי. ביום שלישי הגישה השלוחה של הבנק באוסטריה בקשה לפשיטת רגל והשלוחות בקרואטיה ובסלובניה נמכרו לבנקים מקומיים.


אתמול המשיך האיחוד האירופי ליישם את הסנקציות נגד רוסיה. שבעה בנקים נותקו ממערכת התשלומים העולמית סוויפט, והוחלט גם לאסור על אספקה של שטרות יורו לרוסיה ועל מכירתם. בנוסף, נאסר על חברות באיחוד להשקיע במיזמים שבהם שותפה קרן ההשקעות הממלכתית של רוסיה.

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)


בתוך כך, ימים ספורים אחרי שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על כוננות מבצעית מלאה של יחידות ההתרעה הגרעינית, הזהיר אתמול שר החוץ סרגיי לברוב כי אם תפרוץ מלחמת עולם שלישית היא תערב כלי נשק גרעיניים ותהיה הרסנית. לברוב אמר את הדברים בשל האיום, לטענתו, כי אוקראינה תבקש להשיג כלי נשק גרעיניים והבהיר כי ארצו לא תאפשר זאת.

בעניין נוסף, מתנגד המשטר החשוב ביותר ברוסיה, האסיר אלכסיי נבלני, קרא אתמול לקיים הפגנות המוניות ברחבי המדינה נגד המלחמה. "רוסיה רוצה להיות אומה של שלום, אבל מעטים קוראים לנו ככה כעת. אבל לפחות בואו לא נהיה אומה של אנשים מפוחדים ושותקים", אמר נבלני בהודעה שפרסם מבית הכלא ובה כינה את פוטין "צאר לא שפוי".


"אני קורא לכולם לצאת לרחובות ולהילחם למען שלום", הוסיף נבלני. "פוטין הוא לא רוסיה. אם יש משהו ברוסיה שצריך להיות גאים בו כרגע אלה 6,835 האנשים שנעצרו כי יצאו לרחובות עם השלטים 'לא למלחמה'. אתם לא יכולים לחכות עוד יום. אם כדי לעצור את המלחמה אנחנו צריכים למלא את בתי הכלא, אז נמלא".