כמו הפיצ'ר החדש שלה שמהדק חגורות ברכב לקראת התנגשות, הצליחה ענקית הרכב החשמלי טסלה לצלוח באופן מרשים את הרבעון השני הנוראי של 2022 - זה שאילון מאסק עצמו קרא לו "גיהינום של שרשראות ייצור". מה שהתחיל בתקופה קשה של השבתת מפעל הענק בשנגחאי, הסתיים (לעת עתה) בציוץ נלהב של מאסק ביום ראשון בערב: "כל הכבוד ג'יגה שנגחאי על ייצור המכונית המיליון! סך הכל טסלות שיוצרו כעת יותר מ-3 מיליון". 

מה באמת קורה שם, בחברה המסקרנת הזאת, ומה התרחש בפער שבין שתי ההצהרות הבומבסטיות? בית ההשקעות ילין לפידות, שרק השבוע דורג במקום הראשון בדירוג רשות ההון ל-2021, פרסם סקירה מרשימה של אמיר אלשייך שמצליחה להיכנס לקרביים של טסלה ולהסביר מה בדיוק קורה שם בנקודת הזמן המאוד-מעניינת הזאת. 

אנחנו יודעים שאוגוסט עכשיו וסביר להניח שאתם מכוסים בחול וילדים, אז תנו לנו לאמלק לכם כמה מהתובנות המעניינות שמקופלות בסקירה הזאת. ולמי שנמצא במזגן – מצורף בסוף גם קישור לסקירה המלאה.

  1. קודם כל, טסלה הצליחה להפתיע את המשקיעים לטובה. הם הרי עקבו אחרי ההתרחשויות והתכוננו לירידה ברווחיות. שימו לב – הירידה הזאת באמת קרתה, אבל איכשהו באווירה חיובית.
  2. זה לא אומר שהיא לא חטפה. לא רק בגלל השבתת המפעל המדוברת. בילין-לפידות עוברים על שלל גורמים שהביאו לירידה ברווחיות, כולל אחד מסקרן במיוחד – שקשור דווקא לביטקוין (תכף נדבר על זה!).
  3. בטסלה עושים כושר! בילין לפידות מצביעים על כושר הייצור של טסלה כתקווה הגדולה שלה. כל מפעלי החברה מאיצים את פעילותם ומגיעים לשיאים, חלקם כבר מייצרים 1,000 כלי רכב בשבוע והאחרים בדרכם ליעד הזה. למעשה, מגלה הסקירה, החברה קרובה מאוד לכושר ייצור של 2 מיליון מכוניות בשנה.
  4. העיניים עדיין מופנות לחלום הגדול. הסקירה מראה כי המאבקים באתגרי השעה לא מזיזים את טסלה מהיעד המקורי שלה - ייצור הסייברטראק – הטנדר החשמלי העתידני. אמנם בינתיים כבר נכנסו לשוק הזה מתחרות גדולות וותיקות ממנה – פורד וג'נרל מוטורס, למשל, שכבר הכריזו על השקת טנדרים חשמליים משלהן – ועדיין, המוצר של טסלה דומה יותר בעיצובו לחללית ואילון מאסק, כמו אילון מאסק, צופה שזה יהיה המוצר הטוב ביותר שלה אי פעם, לא פחות.
  5. יש עוד אתגר, שפחות מדברים עליו. ילין-לפידות סוקרים בהרחבה את התנודות בשוק האנרגיה, הסולארית ולא רק, שמאלצים כרגע את טסלה להודות בעודפי ביקוש שאין לה איך לספק.
  6. ואחרי שאמרנו את כל זה – טסלה עדיין צופה מחצית שנייה "שוברת שיא". שולי הרווח, צופה הסקירה של ילין לפידות, לא יתאוששו כל כך מהר אבל טסלה צופה גם שתוכל להמשיך להעלות מחירים – ולהגיע לצמיחה של 50% בהכנסות השנה. אפשרי? הציצו בסקירה והחליטו בעצמכם.
  7. רגע, הבטחנו מילה על ביטקוין. בילין לפידות מתעכבים רגע על סעיף שולי כביכול אבל מאוד מסקרן בדוחות: טסלה המירה את מרבית הביטקוין שהיה ברשותה לכסף מזומן – וכתוצאה נרשם במאזני החברה הפסד של 106 מיליון דולר. בטסלה מדגישים שהצעד הזה נעשה מאחר שלא ידעה כמה זמן יימשכו הסגרים בסין, והיה חשוב לה למקסם את יתרות המזומנים שלה, ולכן - אין לראות בכך שום "פסק דין" או עמדה נחרצת ביחס לביטקוין. כמו כן ציינה החברה שלא מכרה אף אחד מהדודג'קוין שלה. לידיעתכם.
  8. ועוד לא צייצנו כלום על טוויטר. נוסף על כל האתגרים שסקרנו כאן, טסלה נאלצה להתמודד גם עם תביעת הענק שהגישה טוויטר נגד אילון מאסק, בהיקף 44 מיליארד דולר, עקב נסיגתו מהעיסקה לרכישתה. המניה הפגינה חוסן לא מבוטל מול כל הנתונים האלה, שמצביע על הכבוד שרוחשים המשקיעים לענקית הרכב החשמלי. למה? גם זאת בסקירה המפורטת והמרשימה. אחרי שתקראו אותה, כל מחשבה שתהיה לכם בעניין תהיה הרבה יותר מתחושת בטן.
  9. אנחנו נהיה כאן כדי לבדוק מה המצב גם ברבעון הבא. ולמיטיבי הלכת, הסקירה המלאה מופיעה ממש כאן