תוכנית אירוח: יש כאלה שיגידו שאני מאוד אופטימי ויש שיגידו שאני ריאלי עם משקפיים ורודים", אומר ד"ר ערן כתר מהמחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת. "אני עוסק במשברים כבר 15 שנים. ראיתי שבכל משבר כולם בטוחים שזה סוף העולם, אבל בסוף התיירות חוזרת. אין ספק שהמשבר הכלכלי הנוכחי הוא עוצמתי, אבל יש הרבה אנשים שיעדיפו להצטמצם בדברים אחרים ולא לוותר על החופשה השנתית. אולי לעשות אותה צנועה יותר, קרובה יותר, אבל לא לוותר עליה".

כיצד תיראה חוויית הנופש שלנו בארץ ובחו"ל? האם לא נחשוש להגיע אל מקומות הנופש, ובאיזה אופן נעדיף לנפוש? והאם נוכל ליהנות גם תחת המגבלות הקיימות? ד"ר כתר, מומחה לתיירות משברית, כאמור אופטימי. "כבר ימים ספורים לאחר שנפתחה התיירות הכפרית ראינו ביקושים יפים ללינה בצימרים, לביקור באתרי ובשמורות הטבע", הוא אומר. "כשמסתכלים קדימה רואים שבחג השבועות, בחלק מהמקומות זה כבר סולד־אאוט.

חיטוי מלון דן פנורמה (צילום: באדיבות דן פנורמה ת''א)
חיטוי מלון דן פנורמה (צילום: באדיבות דן פנורמה ת''א)

יש גם צפי של הזמנות לחודש יוני וגם זה של אוגוסט נראה מבטיח. גם לחלק מבתי המלון שעדיין לא פתחו יש כבר הזמנות לאוגוסט במחירים מלאים, לא מוזלים. בהשוואה למצב באירופה, ישראל מובילה מבחינת קצב היציאה מהמשבר. לעומת זאת, אם מסתכלים על יבשת אסיה, היא כבר עברה את השלב הזה. בסין ובמקומות נוספים באסיה התחילו עם הקורונה לפנינו וסיימו לפנינו. לכן תיירות הפנים, טיסות הפנים, האטרקציות והמלונות שם נמצאים כמה צעדים לפנינו".

העובדה כי אתרי הנופש כבר החלו לקבל הזמנות, מוסברת על ידי ד"ר כתר בכך שכרגע בקרב הישראלים קיים חשש מאוד נמוך מהידבקות בשל נתוני התחלואה העדכניים. "עובדה שאתרי התיירות והלינה שנפתחים פועלים בהתאם לתו הסגול עם כללי חיטוי מחמירים ושמירה על ריחוק חברתי ועל כל הנהלים", הוא אומר. "לכן ישראלי שכמֵהַּ לצאת לחופש, מרגיש סוג של ביטחון. סביר להניח שקהלים שנמצאים בקבוצות סיכון, בעלי מחלות רקע ואנשים מבוגרים, בוחרים כרגע לא לצאת לחופש".

"חופשה זה מוצר שמשפחה חייבת אותו", אומר גם דוד פלד, חבר בוועדת תיירות גולן ומרכז את פעילות בעלי הצימרים באזור מול המועצה ומשרד התיירות. "למרות שאולי חלק מהאנשים נמצאים עכשיו במצב כלכלי לא פשוט, הם לא יכולים לוותר על חופשה. זה כמו מוצר צריכה בסיסי". 

אותם מחירים

פלד, כאמור, מרכז פעילות הצימרים בגולן והבעלים של "קוקוריקו – סוויטה בכפר" ביישוב אניעם ברמת הגולן, טוען שנראה בקרוב העדפה לצימרים. "הצימרים הם מוצר מושלם בהתאמה לסיטואציה הנוכחית של הקורונה. בצימרים אתה גם נמצא עם התא המשפחתי שלך. הסיכוי שתחטוף קורונה הוא אפסי ולכן זה הרבה יותר בטוח", הוא אומר. "ביחידות האירוח הקטנות, הבודדות, האורח לא יחוש עתה כמעט בשום הבדל.

ביחידת אירוח אחת או בשתיים־שלוש יחידות הפרושות על פני מרחב גדול, יש פעמים רבות בריכת שחייה פרטית וג'קוזי חיצוני לכל יחידה שבה נמצאת משפחה אחת. אין מרחב ציבורי, הכל מרחב פרטי. השינוי היחיד הוא בכך שהלקוח יצטרך למלא הצהרת בריאות ולהגיש אותה כל יום לבעל יחידת האירוח. אני גם מאמין שעניין הניקיון יהיה יותר קריטי עבור הלקוחות. הם ירצו לדעת איך הכביסה טופלה, איך כיבסו את המגבות, מהי רמת תחזוקת בריכת השחייה ומתקני המים". 

בריכה בצימר, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
בריכה בצימר, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

פלד ממשיך ומבהיר שאת השינוי ירגישו הלקוחות יותר במקומות שבהם ישנן חמש יחידות צימרים ומעלה. "ביחידות כאלה יש לרוב גם מרחב ציבורי", הוא אומר. "עשוי להיות גם מצב שבו אין בריכה פרטית לכל יחידה, אלא בריכה ציבורית, ואז לא ניתן להשתמש בה עד שיהיו הנחיות חדשות. חלק מהמתחמים, אגב, סוגרים את הבריכה הציבורית לטובת יחידה מסוימת ואז יש הבדל במחיר. רבים מהישראלים מוכנים לוותר על עניין הבריכה כדי לקבל מחיר נמוך יותר".

אילו הבדלים נוספים קיימים בין המתחמים השונים?
"במתחמים הגדולים יותר יש לפעמים גם עמדת קבלה משותפת. תהיה בה מחיצת פרספקס ולא יהיה מגע עם הלקוחות. לגבי מזון, אסור בינתיים להפעיל חדרי אוכל. האוכל יוגש ליחידות עצמן. המארח יגיש רום־סרביס בעגלה, ידפוק בדלת ויתרחק".

מה לגבי המחירים?
"המחירים כרגע לא השתנו לעומת אשתקד. הם נעים בין 450 שקלים ללילה ועד כ־1,000 שקלים ללילה ליחידה יוקרתית. אבל אם תהיה תנועה גדולה יותר ממה שאנחנו רגילים, אז המחירים ירדו כי הוצאות ההפעלה יצטמצמו. היום יחידות האירוח מארחות בסביבות 80 לילות בשנה. עם כל טיסות הלואו־קוסט התייר הישראלי העדיף לטוס לחו"ל, אבל עכשיו המצב השתנה לחלוטין. לכן הצפי הוא שהאירוח בצימרים לא יתמקד רק במספר לילות מצומצם בחגים אלא יתפרש באופן יותר הגיוני על פני כל השנה. לפי כמות הפניות, ההערכה שלי כרגע היא שכמות ההזמנות תגדל משמעותית ואז גם ניתן יהיה להוריד מחירים. נכון לעכשיו, במצב שבו לא עבדנו כמעט שלושה חודשים, אי אפשר להרשות זאת לעצמנו".

ד"ר כתר, לעומת זאת, חושב שההעדפה של הישראלים לצימרים על פני המלונות, תהיה זמנית. "בשלב הראשון ישראלים  יעדיפו את הצימרים, כי צימר יכול יותר לספק כניסה מבודדת ומרחק מאנשים, אבל אני חושב שזה לא יהיה לאורך זמן", הוא אומר. "אני מקווה שבעוד כמה שבועות נתוני התחלואה ירדו עוד יותר, הביטחון יגבר ואיתו ייפתחו גם מתקנים של מלונות שלהרבה צימרים אין יכולת להציע: מתקנים לילדים, מכוני כושר, ספא, גישה ישירה לחוף הים. הפחד ירד והמלון יחזור להיות מוצר בעל רמת אטרקטיביות גדולה. אני חושב שגם ההגבלות ישתחררו יחסית מהר והמלונות יוכלו לחזור לתפוסה מלאה".

איך לדעתך תיראה החופשה שלנו במלונות? 
"ככל הנראה נגיע למלון ונלך ישירות לחדר. נשתמש באפליקציה כדי לעשות צ'ק־אין דיגיטלי בלי לעמוד בקבלה ובלי לפגוש את פקיד הקבלה. יש מלונות שמאפשרים כבר היום פתיחה של החדר עם הטלפון הסלולרי. כמו כן, ייתכן ששעת הכניסה לחדר תהיה יותר מאוחרת, כי תהליך הניקיון והחיטוי שהחדר יצטרך לעבור מאז עזיבת האורח הקודם יהיה ארוך יותר".

מה לגבי הארוחות?
"את ארוחת הבוקר יביאו לנו לחדר. יהיו בחדר סכו"ם וצלחות לשימוש החדר עצמו במעין שקית ניילון מסודרת. אפשר לשער שבארוחת ערב נלך לחדר אוכל, אבל לא יהיה בופה. מלצר עם כפפות ומסיכה יגיש לנו לשולחן מנות לפי התפריט. יהיו משמרות בחדר אוכל, כדי שלא יהיו תורים והשולחנות יוכלו להיות מרוחקים אחד מהשני".

בופה אוכל, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינג אימג')
בופה אוכל, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינג אימג')

"הצורך לחיות וליהנות חזק מהרבה דברים אחרים ואנשים רוצים לעשות זאת", אומר פיני שני, סמנכ"ל חוויית התייר במשרד התיירות. "כמובן שנגיף קורונה מוסיף לכל תחום של חיינו אתגרים ומגבלות שונים. אני מאוד מקווה שנדע להתגבר עליהם בענף התיירות, כך שההפרעה לנופש תהיה מינימלית ואפילו תיטיב עם הנופש".

למה אתה מתכוון?
"כל אחד מאיתנו ירצה לדעת שהמלון שלו נקי יותר, שהשירותים חוטאו לאחר שהוא ביקר בהם. זה היה נכון גם לפני הנגיף ומתחזק עוד עכשיו. ברור שיהיו מגבלות, אבל אני מקווה שאם קצב התחלואה יהיה כמו היום, אז נראה את המגבלות בשוליים יותר ויותר. בכל אופן, נצטרך כולנו להתרגל למצבים חדשים בכל תחומי החיים וגם בנופש".

חלק מהמלונות בארץ כבר החלו לחזור בשלבים לפעילות, אחרים מתכננים את הפתיחה המחודשת לסוף מאי או לחודשים הקרובים. "מתחילת הקורונה המלונות לא נדרשו לסגור את שעריהם", מסביר שני. "יש מלונות שהמשיכו לעבוד ולתת שירות. ההחלטה לפתוח או לא לפתוח היא החלטה כלכלית של המלון. זה שהתקנות מתירות לפתוח זה לא אומר שזה כלכלי. נכון להיום, אין עדיין תו סגול למלונות, והוא נמצא באישור הממשלה". 

איך אפשר ליהנות במלון בלי בריכה או חדר אוכל?
"אם יהיו תנאים להפעלת בריכות, המלונות יקפידו על כך. מעבר להנחיות הבריאות הקיימות, אני בטוח שאף מלון לא ירצה למצוא את עצמו במצב שהתגלה אצלו חולה קורונה. האיום הזה הרבה יותר חזק מכל דבר אחר".

לדברי שני, בהנחה שרמת התחלואה לא תשתנה לרעה, השינוי לטובה יהיה מהר יותר ממה שמצפים: "יש כבר הזמנות ברשתות שפתחו את מרכזי ההזמנות שלהן בחלק מהמלונות, ואנו רואים שגם תעשיית הצימרים מקבלת הזמנות. מה יהיה גודלה של הפגיעה בתעשיית התיירות, עדיין קשה לנבא. הכל משתנה מאוד מהר, אבל אני חושב שהמלונות ידעו להציע מוצר יפה ואיכותי ויעשו מעל ומעבר כדי לארח את הנופשים שיגיעו אחרי תקופת יובש".

בחזרה ליוון

ד"ר כתר מבהיר שבשלב הראשון נעדיף חופשה בארץ, "כי לא צריך לעבור בשדה התעופה, כי אנו רוצים להיות קרובים לבית ולמערכת הבריאות שאנחנו סומכים עליה. אבל אני מעריך שבקיץ הקרוב נראה כבר טיסות ליעדים נבחרים, כגון יוון, קפריסין ואוסטריה. לאט־לאט חו"ל ייפתח ואז בהתחלה ייסעו הצעירים, כאלה שלא בקבוצת הסיכון. אחרי כמה שבועות, כשהם יחזרו מבסוטים והמחירים ביוון ימשיכו להיות אטרקטיביים, אז גם המשפחות יגידו 'למה לנו לשלם על מלון באילת?', ויטוסו ליוון".

יוון (צילום: אינגאימג')
יוון (צילום: אינגאימג')

"ברגע שיתחדשו הטיסות, אני מעריך שבטווח הקצר נראה איזושהי התמקדות באיי יוון הקטנים, קרפטוס, לפקדה, סנטוריני", מוסיף מיקי אזולאי, הבעלים של חברת איילה נסיעות ותיירות. "ביוון יש שיעורי תחלואה לא גדולים. אני מעריך שקרואטיה ואוסטריה ייהנו מחלק מהביקושים, מאותה הסיבה ששיעורי התחלואה שם יחסית נמוכים. אבל אנחנו עדיין מדשדשים באפלה. הכל תלוי במתי יתחדשו הטיסות וגם מה יהיו התנאים או ההגבלות. בסופו של יום, בשלב מאוחר יותר, אני מאמין שנחזור למצב שבו היינו קודם, לפני הקורונה".

בנוסף ליעדים שציין, אזולאי צופה גם נהירה של ישראלים לסיני. "התחלואה שם הייתה מאוד נמוכה ואני מעריך שהמחירים הזולים יעשו את שלהם וגם הקִרבה. לסיני לא צריך טיסה", הוא אומר ומעריך שמבחינת אופי הטיול "לפחות בתקופה הקרובה יהיה ביקוש גדול יותר מצד הישראלים לטיולי טבע בחו"ל ולנופשונים. לפני אוקטובר אני לא מעריך שישראלים יטוסו לסוף שבוע בפריז או בלונדון. אבל שוב, הכל תלוי במצב התחלואה בעולם".