חברות ציבוריות רבות ניצלו את היום האחרון המותר לפרסום דוחות 2019 על מנת לחשוף את תוצאותיהן הלא מחמיאות. בודדות כמו אל־על, כנפיים, חנן מור ואחרות קיבלו היתר מיוחד לדחייה במועד הפרסום בשל משבר הקורונה. הנהלת אי.די.בי שבבעלות אדוארדו אלשטיין פרסמה את הדוח בשעת לילה מאוחרת וציינה כי סיימה את 2019 בהפסד של 424 מיליון שקל, לעומת 465 מיליון שקל ב־2018. הגירעון בהון העצמי הסתכם ב־335 מיליון שקל.

לחברה, שבבעלותה נכסים בשווי שלילי של 1.2 מיליארד שקל, הוצמדה הערת "עסק חי", המעמידה בסימן שאלה את המשך תפקודה כחברה עסקית לכל דבר ועניין. ככל הנראה לחברה לא תהיה ברירה אלא לקדם הסכם חוב עם בעלי האיגרות. לפי הדוח, היא נדרשת להשיג מקורות נוספים של 212 מיליון שקל כדי לעמוד בהתחייבויותיה ב־2020. מאז 2014 ביצע אלשטיין הזרמה כספית של 2.3 מיליארד שקל לאי.די.בי, אבל זה לא הספיק לכסות את החובות, הנאמדים ב־2 מיליארד שקל. 

אדוארדו אלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אדוארדו אלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


נקודת האור היחידה בדוחות היא התוצאה של חברת הבת נכסים ובניין, שסיימה את השנה ברווח של כמיליארד שקל, לעומת 116 מיליון שקל ב־2018. הרווח יוצא הדופן הושג בזכות מכירת השליטה בחברת גב יד והקצאת מניות מהדרין שתרמו לרווח של 823 מיליון שקל. 

ישראייר, הנמנית עם הקבוצה, הציגה גידול במכירות מ־484 מיליון דולר ב־2018 ל־512 מיליון דולר ב־2019 ורווח חד־פעמי של 7 מיליון דולר בגין מכירת פעילותה אשתקד בתיירות נכנסת. סגירת שדה דב גרעה 5 מיליון דולר מהרווחיות ומשבר הקורונה והפסקת הטיסות לא מופיעים בנתוני הדוח. לדברי המנכ"ל אורי סירקיס, "הפעולות שביצעה החברה כהכנה ל־2020 מאפשרות לה לשרוד בעת הנוכחית. אנו בטוחים שמהלכים אלה לא נעלמו מעיני האוצר, שיעמיד את הסיוע התזרימי הנדרש".

חברות נוספות שפרסמו דוחות בדקה ה־90: קבוצת קסטרו־הודיס, שסגרה בפועל את פעילותה, הפסידה אשתקד 85 מיליון שקל; קבוצת הראל פרסמה דוחות רווחיים, אך העדיפה שלא להתייחס למשבר הקורונה, שגרר הפסדי השקעות בהיקף מוערך של 870 מיליון שקל.

בתוך כך, מספרן של החברות הבורסאיות שנאלצו לבטל עסקאות שעמדו לבצע הולך וגדל: כנפיים הודיעה שקיבלה הודעה על ביטול עסקה למכירת מטוס איירבוס (התבקשה להחזיר את דמי הפיקדון) והשהיית הכוונה למכירת שניים נוספים; אפי נכסים ביטלה כוונה לבצע עסקה לרכישת פורטפוליו נכסי נדל"ן ברומניה; חברת מודיעין הודיעה על ביטול כוונה לבצע קידוח נפט חדש לנוכח המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה.