אחרי שכבש את הבמות הגדולות עם הרצאת הדגל "הרשימה", כתב ספרים שהשאירו חותם על אנשים רבים בארץ ובחו"ל, יצר פודקאסט מצליח, פתח טיקטוק חדש ולא הפסיק להפתיע ולהתחדש לרגע, הסופר, השחקן, המרצה והיזם, יובל אברמוביץ', יצא לאחרונה עם "הרצאת חייך", סדנה ייחודית שבה תוכלו ללמוד איך לבנות הרצאה גם אם מעולם לא עמדתם על במה.

עם יד על הלב יובל, כל אחד יכול להרצות בעיניך?
"נשאלת השאלה אם לכל אחד יש כישרון, אמא שלי ז"ל אמרה שכל אדם שנפל במדרגות ושרד בונה היום הרצאה, השבתי לה שיש אנשים שראו את האור, כל אחד מהזווית שלו והם רוצים לחלוק את זה עם העולם. יש הרבה סוגי מרצים. יש כאלו שיתאימו לעמידה מול 20 אנשים ויש כאלו מול 500. על שני דברים אפשר לעבוד: על הבהירות של הרעיון ועל הטכניקה שבה אנחנו עומדים מול הקהל, יש לנו 30 שניות לרתק אותו. לסדנה "הרצאת חייך" אני מביא איתי מגוון מיומנויות מכל שנות פעילותי. זה התחיל בלפקד בצבא, להיות עיתונאי, להיות סופר ומרצה וכל החוויות המעצבות שהפכו אותי להיות המרצה שאני. כיום אפשר לראות על הבמות מגוון מרצים שמביאים את הסיפור שלהם, אלו יכולים להיות מרצים עיוורים, עם מוגבלויות, נמוכי קומה, בסופו של דבר הכל עניין של איך לספר סיפור. בסדנה אני מלמד אנשים לארוז את הסיפור שלהם ולשלוח חיצים ללב של הקהל".

היומן שלך מלא ואתה לא מפסיק להמציא את עצמך מחדש, מה גרם לך עכשיו לצאת עם סדנה חדשה?
"היא נוצרה מתוך הזדמנות, הרבה אנשים מגיעים אלי לפגישות ייעוץ ואחד הנושאים שעולים הוא איך לבנות הרצאה? פתאום ראיתי שהיומן מתמלא באנשים שרוצים לבנות הרצאות, אז החלטתי להקים סדנה חדשה שבה המשתתפים יוכלו גם ללמוד וגם לתרגל אחד על השני, תוך שלושה ימים הקבוצה הראשונה התמלאה".

למה לדעתך בוער לאנשים להרצות ולעמוד על במות כיום?
"לדעתי מדובר בשילוב בין היכולת להשפיע על קהל כמרצה לבין העובדה שזו תעשייה שמגלגלת הרבה מאוד כסף, כמובן אם אתה מצליח".

בחרת לעשות את הסדנאות הראשונות בבית. למה?
"את האמת פגשתי חברה שגם מרצה ודיברנו על זה, אני אדם שמאוד אוהב לארח אנשים ובתקופת הקורונה מיומן שהיה סגור שנה וחצי קדימה הכל נמחק תוך כמה ימים. בהתחלה אמרתי אוקיי אראה טלוויזיה ואהיה עם הבנות. ואז התחלתי ליצור קונספט של הרצאות אצלי בבית, הייתי חדש בנווה צדק ואירחתי על פי המגבלות בסביבות 40-50 אנשים בכל הרצאה. מעבר לזה הגישה שלי לחפצים ולכסף מאוד קלילה".

זה חלק מהבחירה שלך להיות קרוב לקהל?
"גם כשאני על במות יש נרות, שטיחים ומוזיקה שאני אוהב בשלב ההתכנסות. ארוחת הרשימה התחילה אצלי בבית. אני מאמין שבזכות הרשתות החברתיות המושג "סלב" והגבולות נשברו. יותר מפורסמים היום בוחרים להכניס הביתה, זה כבר לא השחקן מהוליווד שגר מאחורי חומה".

ובכל זאת – למה אתה בוחר להיות נגיש?
"עבורי להיות נגיש זה ערך, לפעמים מתקשרים לצוות שלי אנשים כדי לקבוע אצלי ארוחה, אנשים חושבים שאירוח בבית שלי הוא אחד המוצרים, הם גם נהנים לבוא ולראות את הסביבה שאני יוצר, יש בזה משהו מסקרן".

ספר על התכנים של הסדנה "הרצאת חייך".
"היא מורכבת משלושה חלקים, בחלק הראשון אני משקף מה עובד לי כמרצה ומה הביא אותי הלום, אני ממש מפרק את ההרצאות שלי לשלבים ומראה למשתתפים דוגמאות למשל לתיאום ציפיות עם הקהל. המשתתפים בסדנה מקבלים כמובן כרטיס לאחת ההרצאות שלי. לאחר מכן אני מנחה אותם איך לבנות את הסיפור שלהם, הם כותבים את ההרצאה, מתרגלים ומקבלים משוב. יש להם כאן גם הזדמנות לבדוק חומרים ולהיחשף לסוד ההצלחה – איך להנגיש רעיונות, כי בסופו של דבר המטרה שלנו היא לשעשע את הקהל".

יובל אברמוביץ' (צילום: ליה יפה)
יובל אברמוביץ' (צילום: ליה יפה)

כשיש לך הרצאה או סדנה חדשה מאיפה אתה מתחיל?
"תמיד כשאני מתחיל משהו חדש אני עושה "בלון ניסוי" לפני שאני פותח קופות אני עושה פיילוט לקהל מצומצם, כשאני רואה שזה עובד אני יוצא החוצה".

מאיזה מרצה אתה לוקח השראה?
"אין לי מודל, להפך אמרו לי שאני מזכיר כל מיני מרצים אחרים, אני לא רוצה במודע או לא במודע להעתיק מישהו באופן שבו אני מדבר או מרצה. מה שכן יש אנשים שאני מעריך את הכנות שלהם. אחת הטעויות של מרצים זה לדבר מעל הקהל, אני מעדיף לדבר בגובה העיניים ובכנות".

ומה עושים כשבתור מרצים אנחנו נחשפים לביקורת?
"תמיד אנחנו נזכור את המילה הרעה שאמרו לנו, את האדם שקם באמצע ההרצאה או המופע ואת הכיסאות הריקים. אני אוהב לראות ביקורות ובוחן מתי הן באות ממקום שבאמת רוצה לשפר ומתי הן מגיעות בשביל להקטין אותנו ולהגדיל את הדמות המבקרת. סוד ההצלחה בהתמודדות עם ביקורות הוא ללמוד לקחת בעירבון מוגבל מחמאות וביקורות זו המיומנות שלפעמים לוקחת זמן".

האם בתור מרצה אתה בעד לשנן טקסטים?
"לכל הרצאה יש מתווה אבל אני נותן לעצמי את הדרור לזרום עם הקהל והסיטואציה, אחד מהדברים שאני מלמד זה לבנות הרצאה מודולרית לפעמים יש לכם הרצאה של שעה וחצי וצריך לדעת ליצור ממנה קונספט של טד. גם אני לפעמים מופיע עם הרצאת הרשימה למנכ"לים ולפעמים לנוער, היא כמובן לא תוגש באותה הדרך. צריך לדעת להיות מאווררים. בשנה הקרובה אני אחגוג עשור לספר הרשימה ואת הרצאת ה-1000 של הרשימה, לא הייתי יכול לשרוד 1000 הרצאות בלי שינויים ועדכונים. המבנה הוא אותו מבנה אבל תמיד יש דברים חדשים, דוגמאות חדשות, אני מאמין בגמישות".

אתה כבר מוכר ויש לך עוקבים, איך מרצים חדשים יכולים לשווק את ההרצאה שלהם?
"גישתי מאוד ידועה היא גם תופיע בספר הבא שלי שעתיד לצאת בינואר 2024, אני מאמין בלייצר לעצמנו שגרירים. כשהתחלתי להרצות למרות שהייתי עיתונאי ושחקן ידוע במקום לשבת בבית ולחכות שהטלפון יצלצל יזמתי 50 הרצאות ראשונות ללא עלות, יצרתי לעצמי שגרירים שכותבים על ההרצאות שלי, אפילו ביקשתי מהם לכתוב, פתאום כדור השלג התחיל לזוז אני גם מאוד מאמין בלפעול "בבייבי סטפס" בגלל שאנחנו חיים בעידן של SHOW אנשים רצים לשכור אולם ואני מאמין בצעדים קטנים. זה מסע ואין קיצורי דרך".

מבין ההרצאות שלך – איזו הכי טובה לדעתך?
"גם אני עדיין במסע הספר הכי טוב וההרצאה הכי טובה עוד לא נוצרו, ככל שאני מתבגר אני מוצא בזה יתרון אני עשיר יותר בידע ותובנות, היצירות המשמעותיות שלי עוד יגיעו מבלי לפגוע בקיימות".

הפתעת אותי. אי אפשר בלי לשאול אותך - מה הצעד הבא?
"בינואר 2024 ייצאו שני ספרים, אני כרגע במגעים להגשת תכנית טלוויזיה, ובחידוש מגעים עם העולם לקראת טור עולמי גדול באירופה, ארה"ב ואסיה".

לסיכום, איך עוד לא קמה מפלגת הרשימה?
"קיבלי כמה פניות מהפוליטיקה גם ממפלגות קיימות וגם מחדשות, פעם חשבתי שהכנסת היא מקום קדוש וחשוב היום לצערי הוא פגום, יש לי בטלפון מצע למפלגה וכל פעם אני שואל את עצמי האם אני רוצה את זה? עולה בי המחשבה שעם העשייה שלי בחוץ אני משפיע לא פחות".