שנים לא קלות של מאבקים משפטיים מכוערים ומתוקשרים עם אשתו לשעבר אמבר הרד עברו על ג’וני דפ, שיחגוג 60 ביום שישי הקרוב. נכון שהוא טרם התאושש, והוא עדיין נאבק לעלות בחזרה על הסוס ולשחזר את מעמדו והצלחתו הקודמים, אבל בסך הכל יש לו סיבות לחגוג. 

ראשית, הוא נמצא בימים אלו בעיצומו של קאמבק קולנועי. אחרי שלוש שנים שבהן לא ראינו אותו על מסך הקולנוע, בחודש שעבר זכה הסרט החדש שלו לתשואות במשך שבע דקות בערב הפתיחה של פסטיבל קאן. יש לציין שדפ הגיע לפסטיבל בלוק נקי ומהודר, בשונה ממראה ההומלס שהתרגלנו אליו בשנים האחרונות.

סרט הקאמבק של דפ הוא הסרט הצרפתי "ז'אן דו בארי" (שמו בעברית הוא "המועדפת"), הנרשם כאחד הסרטים היקרים ביותר שהופקו בצרפת לאחרונה. זהו לא רק התפקיד הראשי הראשון של דפ זה תקופה, אלא גם התפקיד הראשון שלו בצרפתית. למזלו של דפ, בצרפת עדיין אוהבים אותו, גם כשבהוליווד מעדיפים להתרחק ממנו.

אומנם בתביעת הדיבה שהגיש נגד הרד הוא יצא זכאי, אבל אין ספק שהפרשה הזאת לא עשתה לו טוב לקריירה. בסוף 2020 חברת האחים וורנר ביקשה ממנו להתפטר מסדרת סרטי “חיות הפלא” – סדרת הספין־אוף של "הארי פוטר" – מה שגרם לו להרבה מאוד הפסדים. אבל מבחינת הצרפתים, כל עוד החוק בצד של דפ, גם הם בצד שלו, ואין להם כוונה ליישר קו עם הוליווד.

ב"ז'אן דו בארי" של הבמאית־שחקנית מייוון, מגלם דפ את המלך לואי ה־15, ואילו מייוון נכנסת לנעליה של הקורטיזנה המפורסמת מאדאם דו בארי – שהפכה לפילגשו של המלך והוצאה להורג בגיליוטינה במהפכה הצרפתית. כאמריקאי, דפ לא היה הבחירה הראשונה, השנייה או השלישית לתפקיד, אבל כידוע הוא בילה לא מעט מחייו על אדמת צרפת, עם אחת היפות שבנשות צרפת, זוגתו לשעבר ונסה פאראדי, מה שמכשיר אותו כנראה להיכנס לנעליו של לואי ה־15.

מאדאם דו בארי הייתה פילגשו האחרונה של המלך, לאחר מותה של מאדאם דה פומפדור הנודעת. הכנסתה של דו בארי לחצר המלוכה גרמה לסקנדל לא קטן, שכן היא נולדה במעמד נמוך ונחשבה המונית ותאבת בצע. שורשי מעמד הפועלים שלה הפכו את דו בארי למנודה חברתית בארמון ורסאי, אך למלך לא היה אכפת. רק לפני מותו החליט לשלוח אותה למנזר כדי שנוכחותה המפוקפקת לא תפגע בווידוי הנוצרי שלו ותהרוס חלילה את עתידו בעולם הבא.

גם אם לא מדובר בבלוקבאסטר הוליוודי, אלא בדרמה תקופתית אירופית, "ז'אן דו בארי" סידר לדפ קבלת פנים נאה מאוד באחד מפסטיבלי הקולנוע הנחשבים ביותר בעולם. חוץ מזה, לאחרונה דפ גם חזר לנגן. בחודש שעבר הופיע כגיטריסט לצד אריק קלפטון, רוד סטיוארט ואחרים בשתי הופעות לזכרו של חברו הטוב, הגיטריסט האנגלי האגדי ג'ף בק, שהתקיימו ב"רויאל אלברט הול" בלונדון. האלבום האחרון של בק לפני מותו, שנקרא "18" ויצא לפני שנה, הוא אלבום משותף עם דפ, והשניים גם הופיעו ביחד בשנה שעברה, קצת לפני מותו של בק.

ז'אן דו ברי עם גוני דפ  (צילום: סטפני ברנשו)
ז'אן דו ברי עם גוני דפ (צילום: סטפני ברנשו)

בימים אלה דפ גם מצייר - הוא מתמחה בפורטרטים של כוכבים שהשפיעו עליו, כגון בוב מארלי, בוב דילן, אליזבת טיילור, אל פאצ'ינו וקית' ריצ'רדס - ומביים סרט על האמן היהודי האיטלקי אמדאו מודיליאני. בנוסף, הוא גם עושה כסף מדוגמנות: בית האופנה הצרפתי היוקרתי "דיור" חידש לאחרונה את החוזה שלו בתור הפנים של הבושם Sauvage. מאז 2015 תדמית הרוקר הפרוע של דפ עזרה למכור את הבושם הגברי הזה של "דיור", ועתה חודש החוזה שלו תמורת סכום חסר תקדים של 20 מיליון דולר לשלוש שנים נוספות, שזה הרבה יותר ממה שרוברט פטינסון מקבל מ"דיור" או בראד פיט מ"שאנל".

אב גאה

אם תשאלו את דפ, הצרות שלו התחילו ב־2012, עת פצח ברומן עם השחקנית והדוגמנית אמבר הרד, הצעירה ממנו ב־23 שנה. השניים התחתנו בתחילת 2015 והיו נשואים במשך שנה וקצת בסך הכל. במאי 2016 הגיעה השחקנית לבית המשפט בלוס אנג'לס בבכי כשהיא חבולה. היא הגישה בקשה לצו הרחקה וגירושים מדפ. מאז הם נפגשו בבתי משפט. במשפט הגירושים טענה הרד שדפ היה אלים פיזית ומילולית כלפיה, כי הוא היה מסומם ושיכור רוב הזמן.

דפ שילם להרד 7 מיליון דולר כחלק מהסכם הגירושים, אבל זה לא נגמר בכך. ב־2018 פרסמה הרד מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט", שבו טענה שהיא הייתה קורבן לאלימות מינית ופיזית. דפ הגיש נגדה תביעת דיבה על סך 50 מיליון דולר. בסופו של דבר מצא חבר המושבעים שהרד אשמה בהוצאת לשון הרע. בהסכם פשרה בין הצדדים סוכם כי על הרד לשלם מיליון דולר לדפ, שלדבריו ייתרמו לצדקה.

אמבר הרד (צילום: רויטרס)
אמבר הרד (צילום: רויטרס)

אומנם שמו של דפ נוקה פחות או יותר, אבל להרד, שעברה לאחרונה להתגורר עם בתה בספרד, עדיין יש הרבה תומכים המאמינים לצד שלה בסיפור. גם אם רשמית הוא זכה במשפט, באמריקה מעדיפים בינתיים להתרחק מדפ. גם הכבוד שעשו לו בפסטיבל קאן לא עבר בשקט. לא רק אמריקאים מחו על ההחלטה לעשות לו כבוד בקאן; העיתון הצרפתי Libération פרסם מכתב פתוח החתום על ידי יותר ממאה שחקנים שמתחו ביקורת חריפה על החלטת הפסטיבל. בנוסף למחלוקת אם היה צריך בכלל להרשות לדפ להגיע לקאן או לא, רבות נאמר גם על המשחק שלו בסרטו החדש. חלק מהמבקרים התלהבו בעוד אחרים טוענים שהוא לא עושה חסד עם ג’וני דפ של פעם.

במסיבת העיתונאים בקאן דפ היה נראה ממורמר על התקשורת ועל מבקריו, וטען שכל מה שכתבו עליו בשנים האחרונות הוא פיקציה מוחלטת. הוא גם לא אהב את זה שדיברו על "ז'אן דו בארי" במונחים של "קאמבק" כי לטענתו הוא לא הלך לשום מקום. כששאלו אותו אם הוא מרגיש מוחרם, הוא ענה: "האם אני מרגיש חרם עכשיו? בכלל לא. אני לא מרגיש שהוליווד החרימה אותי כי אני לא חושב על זה. אין לי עוד צורך בהוליווד".

מהתבטאויותיו ניכר שדפ רואה את עצמו כקורבן של תרבות הביטול. ולחשוב שעד לפני כמה שנים הסיבה הכי גדולה שלו לדאגה הייתה הפיכתו מסופרסטאר לאבא־של. בתו, השחקנית־דוגמנית בת ה־24 לילי רוז דפ – אחת משני הצאצאים שלו מהזמרת־שחקנית הצרפתייה ונסה פאראדי – כיכבה בעצמה בפסטיבל קאן האחרון: בפסטיבל הוקרנו שני הפרקים הראשונים בסדרה החדשה והנועזת של HBO בכיכובה, “The Idol”, שבה היא מגלמת כוכבת פופ במשבר. המבקרים היו מזועזעים מהתוכן המיני הבוטה של הסדרה. אבא כנראה היה גאה.

לילי רוז  (צילום: רויטרס)
לילי רוז (צילום: רויטרס)

בשביל המעריצים

אבל עם כל הכבוד לקולנוע אירופי, רוקנרול, ציורים ובשמים – ג’וני דפ הוא כוכב הוליוודי, או לפחות היה כזה פעם. עברו כבר שש שנים מאז שהוא קשר לאחרונה את המטפחת האדומה לראשו ונכנס לנעלי הפיראט של קפטן ג’ק ספארו ב”שודדי הקאריביים: המתים לא מדברים”. כשפרשת אמבר הרד התפוצצה, התגובה המיידית של דיסני הייתה לפטר אותו. דפ כועס מאוד על דיסני שפיטרו אותו לפני שהתקבל פסק דין במשפט, והוא הכריז באופן רשמי שאין לו כוונה יותר לעבוד עם דיסני לעולם.

ג'וני דפ (צילום: רויטרס)
ג'וני דפ (צילום: רויטרס)

אך כשמדובר בכסף כל כך גדול, לעולם אי אפשר לדעת. "שודדי הקאריביים" היא אחת מסדרות הסרטים המצליחות ביותר בהוליווד, שהכניסה עד כה למעלה מ־4.5 מיליארד דולר בעולם – ולא ברור מי צריך את מי יותר, דיסני את דפ או דפ את דיסני. מה גם שאם דפ יחזור בו מהחלטתו, הוא תמיד יכול לטעון שהוא עשה את זה בשביל המעריצים, בעיקר כשיש אנשים שכל מה שאכפת להם הוא מה הולך לקרות לג'ק ספארו. ההימורים מי יחליף את דפ בסרט הבא אומנם סיפקו לא מעט עניין, אבל מעריצי הסדרה ממש לא רוצים ג'ק ספארו חדש.

לעת עתה, השאלה "האם ג'וני דפ יחזור לשודדי הקאריביים?” ממשיכה לעשות כותרות. במרץ האחרון אמר מפיק הסדרה ג’רי ברוקהיימר שהעבודה על התסריט של “שודדי הקאריביים 6” בעיצומה, ושהוא ממש ישמח אם דפ יחזור לתפקיד. נחכה ונראה.