לא רבים מכירים את משחק הגו (GO), משחק הלוח העתיק בעולם, אבל ב-21 ביולי הקרוב תעשה נבחרת הגו של ישראל היסטוריה ותשתתף בתחרות האירופית לאחר שהעפילה לגמר בסדרת משחקים מורטת עצבים. 

לקראת גמר אליפות אירופה 2023 שיחקו 36 נבחרות ב-4 ליגות (כולל נבחרת מרוקו ודרום אפריקה), בין השאר התחרו אוקראינה (האלופה הנוכחית וסה"כ פעמיים), צרפת (אלופת אירופה 4 פעמים), צ'כיה (אלופת אירופה בעבר), ישראל, רומניה, הולנד, אוסטריה, פולין וסרביה. לגמר מגיעה ישראל יחד עם אוקראינה, צרפת וצ'כיה.

משחק הגו הומצא בסין לפני כ-4000 שנים כדי להכשיר את הקיסר הסיני בילדותו לעשות עסקים ולהתנהל פוליטית באופן חד ומדויק. עם השנים הפך הגו לספורט תחרותי ועתה, לראשונה בהיסטוריה, נבחרת ישראל תשתתף בגמר אליפות אירופה שיתקיים ב-21 ביולי הקרוב.
המשחק, שהמקבילה המערבית שלו הוא משחק השחמט, מאפשר 10 בחזקת 300 אפשרויות על לוח רשת של 19X19 קווים. המשחק מתנהל בין שני שחקנים (שחור ולבן). בתחילת המשחק הלוח ריק, כל שחקן בתורו מניח אבן על הצטלבות ריקה (חיבור בין שני קווים), כאשר השחקן באבנים השחורות תמיד מתחיל. המטרה של המשחק היא להקיף/ לגדר שטח על ידי חיבור האבנים שהנחת. השטח נספר כסך כל ההצטלבויות שהוקפו על ידי שחקן. שטח שאינו מוקף על ידי אחד מהצדדים הוא שטח נייטרלי.

אמיר פרגמן, קפטן ושחקן נבחרת אגודת הגו הישראלית (igo.org.il) מסר: "אני מאוד גאה שהצלחנו להתברג בטופ 4 האירופי ולהעפיל לגמר, בתחרות קשה שארכה כ-8 חודשים. עכשיו אנחנו עם המטרה לזכות באליפות אירופה בתחרות פנים אל פנים שתיערך בלייפציג".

עד כמה הגו נפוץ בישראל?
"יש כמה עשרות אלפי אנשים שמכירים את המשחק, בעיקר בעקבות הקרנת האנימה היפנית היקארו נו גו בשנת 2006 בערוץ הילדים. יש גם הדרכה של המשחק בחוגים, במתנסים ובחוגים לילדים מצטיינים, תוכניות העשרה וסדנאות בבתי ספר ובאוניברסיטאות שם הודרכו עשרות אלפי אנשים. כיום ישנם כ-500 שחקני גו המשתתפים בתחרויות ובפעילויות השנתיות בארץ".

חברי נבחרת ישראל בגמר אירופה 2023 הם עלי ג'בארין, בן 29, שחקן גו מקצוען מוסמך על ידי האיגוד האירופי, בדרגת 2p, אלוף ישראל הנוכחי, 3 פעמים סגן אלוף אירופה, 6 פעמים אלוף הארץ, שישחק בלוח הראשון. אמיר פרגמן, בן 30, קפטן הנבחרת ויו"ר האגודה, 6 דאן, סגן אלוף ישראל ו-5 פעמים אלוף ישראל, שישחק בלוח השני. טל מיכאלי, בן 26, 5 דאן, אלוף ישראל בעבר, שישחק בלוח השלישי. ועופר צבעוני, בן 39, 4 דאן, אלוף ישראל בעבר, שישחק בלוח הרביעי.

מה לדעתך הסיכויים של הנבחרת לחזור עם המקום הראשון?
"אנחנו נתמודד מול שלוש נבחרות שזכו בעבר באליפות אירופה לפחות פעם אחת וכוללות שחקנים כגון אלוף אירופה הנוכחי ושחקני גו מקצוענים. לנו יש שחקנים נחושים שהוכיחו לא פעם שאסור לזלזל בהם ואנחנו מגיעים עם מוטיבציה גבוהה ובמטרה לזכות באליפות. העובדה שבמהלך העונה הובלנו את הליגה במשך מספר מחזורים מוכיחה שאנחנו יכולים לזכות. אני מאמין בי ובחברי הנבחרת שלנו שנגיע לכל משחק במטרה לנצח אותו ובסופו של דבר להפתיע כשנחזור אלופים".

אליפות אירופה לנבחרות נוסדה בשנת 1991. לפני 13 שנים הוחלט להעביר את הפורמט לאינטרנט, ולהקים בפעם הראשונה את אליפות אירופה לנבחרות על ידי חלוקת הנבחרות לליגות. כאשר הנבחרות החזקות כגון צרפת, אוקראינה והונגריה שיחקו בליגה א', נבחרות חזקות פחות כגון ספרד, שוויץ וישראל צוותו לליגה ב' ונבחרות חלשות כגון בולגריה, אירלנד ופורטוגל לליגה ג'.

כל שחקן מקבל שעה חשיבה+תוספת זמן (שנקראת "ביו יומי") של 10 דקות בהן הוא צריך לשחק 25 מהלכים. בסיום 25 מהלכים תוך 10 דקות מקבלים את אותה תוספת הזמן, אבל אם לא מצליחים - מפסידים על סעיף זמן. זמן מקסימלי של משחק עומד על כ-3 שעות.