"כביישן, לא אהבתי להיות מפורסם ורציתי להיות כמו כולם", כך סיפר דורון שפר - ילד הפלא של שנות ה-80, לא כוכב הכדורסל הרוחני שחזר בתשובה - על ימי התהילה בעבר. אם הילד התבגר מאז, הפלא, על מעיינות יצירה בלתי נדלים שנבעו ממנו, נשאר, עד שהשבוע הכריעה אותו מחלה והוא - מי שכיכב עם שייקה אופיר בהצגת "המלך מתיא הראשון", בהבימה - הלך לעולמו בן 48 בלבד.  

ילד פלא נצחי: השחקן והיוצר דורון שפר הלך לעולמו בגיל 48

"אני בר-מזל", העיד על עצמו לפני שלוש שנים בראיון למעריב, כשהוציא את אלבומו ה-18 מאז 2006, הרבה יותר מזמרים מפורסמים ממנו. "בזמננו, כשזה לא דבר מובן מאליו להוציא אלבום, הצלחתי לכתוב שירים לכל האלבומים האלה, להפיק אותם מוזיקלית, לשיר ולנגן בהם וגם להקליט אותם". 18 אלבומים אפופי קסם - ואף לא להיט אחד. את שיריו, שמראש לא נועדו להמונים, הגדיר כמלודיים במעין סוג של אולד-פשן. לא רוק. אפילו לא פופ. "לא מיועד להאזנה", הוא התלוצץ בנימה מפוכחת בשם שהעניק לאלבומו דאז. "אני לא מוחה על שלא משמיעים אותי מספיק", טען.

שפר גדל בתל-אביב כבנם של רואת חשבון ושל אדריכל. לדבריו, הגיע לתיאטרון בעקבות חבר הילדות שלו, המוזיקאי טל בלכרוביץ', שאביו, המלחין מישה בלכרוביץ', הלחין להן את המוזיקה, "כשהתחלתי כגמד הכי קטן ב'שלגייה ושבעת הגמדים".

הוא הגיע להבימה בעקבות הנחיית גרסה טלוויזיונית של הפסטיגל לצידו של יגאל בשן. "עד כדי כך הלך נהדר בינינו עד שהיו שהאמינו שאנחנו אב ובן", נזכר.

מאותה הנחיה הובא להצגת "המלך מתיא מראשון", מאת דבורה עומר על-פי יאנוש קורצ'אק ובבימוי אורי פסטר. "בגיל עשר הייתי צעיר מכדי לקלוט שהזדמן לי לשחק לצידו של שחקן כה גדול כמו שייקה אופיר", העיד. "למעשה, היו לי גיבורי ילדות אחרים, בעוד שאת ימי הזוהר של שייקה פספסתי. עברתי שם חוויה רגשית בלתי נשכחת וגם עבדתי קשה, כי לפעמים הצגנו אפילו שלוש-ארבע הצגות ביום".

"זאת הייתה ההצגה האחרונה של שייקה", שפר ציין. "כשהוא הניף אותי למעלה, כפי שרואים בצילום המפורסם, אי אפשר היה לדעת עד כמה מצבו לא היה טוב. כששמעתי על מותו, זה היה בשבילי 'שוק'. כילד, לא ידעתי איך להתמודד עם זה".

דורון שפר ושייקה אופיר (צילום: צילום פרטי)
דורון שפר ושייקה אופיר (צילום: צילום פרטי)

מגילויי ההערצה שחווה לא התלהב. "ילדות ניסו להתחיל איתי ושלחו אלי המון מכתבים. מה שהביך אותי", שחזר. "בבת אחת השתנה לי העולם. כבר לא יכולתי לעבור ברחוב כמו כל ילד. במקביל למדתי כל הזמן, אם כי השילוב של לימודים עם תיאטרון היה מתיש עד שרציתי שזה ייגמר".

וכשזה נגמר?
"הרגשתי בודד ותלוש בפסגה, בלי הרבה רצון להמשיך. חתכתי בבת אחת ודי בהשראת החבר שלי טל עברתי בתלמה ילין למוזיקה".

בצבא שירת כזמר-קלידן וכמעבד ללהקות צבאיות. לאחר שחרורו, הלחין מוזיקה להצגות בפרינג' לצד הוראת מוזיקה, שירה ודרמה, תוך כדי התמודדות עם הבלבול בינו לבין כדורסלן העבר נושא אותו שם.

כששאלתיו אם נפגש עם שפר מהכדורסל, השיב: "נפגשנו באמצע שנות ה-90', כשעבדתי כמנהל הצגה במחזמר 'סיפור הפרברים', בהבימה. כשהבחנתי בו בקהל, ניגשתי אליו ואמרתי לו בבדיחות הדעת שאין לו מושג מה עשה לחיים שלי. כשממרום קומתו הוא לחץ לי את היד, הרגשתי כתינוק מולו..."