1. עדות מקומית 2023. מוז"א

עדות מקומית 2023, האירוע השנתי הגדול לצילום עיתונות ולצילום תיעודי בישראל יתקיים מה-5 בדצמבר 2023 ועד 3 בפברואר 2024 במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.

כ-130 תצלומים של 52 צלמות וצלמים שנבחרו מבין 6,700 תצלומים שנשלחו לתחרות, יוצגו בתערוכת עדות מקומית 23. במרכז חלל התערוכה יוצגו תצלומים שצולמו בימים הראשונים של המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר. 

השנה מציינת עדות מקומית עשרים שנה להיווסדה, עם מיצג וידאו ייחודי המורכב מדימויים מובילים משני העשורים האחרונים, שאצרו במשותף מנהלת עדות מקומית, דנה וולפיילר-ללקין, עם חברי המערכת ורדי כהנא ועמי שטייניץ. האמן רן סלוין יצר את המיצב בעבודה משותפת עם האוצרים.

שלושה נושאים מרכזיים מוצגים בעדות מקומית 2023 - המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר; המאבק על הדמוקרטיה; וההסלמה בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים. בנוסף יוצגו סיפורים מרכזיים בתחומי דת ואמונה, ספורט, אורבניזם ותרבות כמו גם טבע וסביבה. את מאורעות המלחמה מספרים קרוב ל־300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים למלחמה.

בתערוכה יוצגו עבודותיו של צלם ynet רועי עידן, שנרצח בכפר עזה ב־7 באוקטובר. 

ולצד עדות מקומית יוצגו תמונות שצילם החייל לביא ליפשיץ שנפל ב-30.10.2023 בקרב בצפון רצועת עזה.

WORLD PRESS PHOTO התערוכה הבינלאומית לא תגיע השנה לארץ, במקומה הקצנו שטח משמעותי לצילומים מהטבח ומהקרבות. החלק העיתונאי־ חדשותי מקבל השנה ממד ועומק נוספים לנוכח האירועים שהחלו בטבח הברברי בשבעה באוקטובר" אומר עמי כץ, מנכ"ל מוז"א.

במהלך ימי התערוכה ייערכו במוזיאון  שיחי גלריה, ימי עיון, ועוד.

רשימת התצלומים הזוכים תפורסם ב-5 בדצמבר.

https://www.eretzmuseum.org.il/

סיור מודרך בתערוכות (צילום: יחצ)
סיור מודרך בתערוכות (צילום: יחצ)

2. מוזיאון הרצליה פותח שעריו 

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית פותח מחדש את שעריו ב-1.12 ומזמין את הקהל לבקר בתערוכות ״ספרו לי עוד״ בהשתתפות מיטב המאיירות והמאיירים בישראל, המציגים עבודות חדשות ומפתיעות של איור פורץ דרך היוצא מהדף ומקבל ביטוי בפיסול, טקסטיל, צילום, אנימציה ועוד.  

בין תערוכות האיור: "הקוף למד לארוג" של בתיה קולטון ורוני פחימה, "הקנבל" של ניב תשבי; "הבלתי נשכחים" של מרב סלומון "אבן, בד ומספריים" תערוכה משותפת שאוצרים: שוע בן ארי, יובל סער, מיצירותיהם האהובות של שלושה מבכירי המאיירים הישראלים: שמואל כץ, רות צרפתי,  ואראלה הורביץ. הדמויות שאיירו היו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית: דיירי המגדל של דירה להשכיר של כץ; דודי שמחה של צרפתי; איה הג'ינג'ית של אראלה) ורבים אחרים.

רוני פחימה ובתיה קולטון, הקוף למד לארוג, 2023, מיצב תלוי מקום (צילום: דניאל חנוך)
רוני פחימה ובתיה קולטון, הקוף למד לארוג, 2023, מיצב תלוי מקום (צילום: דניאל חנוך)

www.herzliyamuseum.co.il

ניב תשבי, פרט מתוך הקרנבל, 2023, מיצב תלוי מקום  (צילום: דניאל חנוך)
ניב תשבי, פרט מתוך הקרנבל, 2023, מיצב תלוי מקום (צילום: דניאל חנוך)

3. סיורים באתרי מורשת

המועצה לשימור אתרים מצטרפת ליוזמת משרדי התיירות, נגב גליל וחוסן לאומי והמשרד לשוויון חברתי - עם סיורים מודרכים למפונים מהדרום והצפון.  הסיורים יתקיימו ב-45 אתרי מורשת בכל רחבי הארץ (מתוך כלל 200 האתרים), בנוסף לסיורים בשמורות טבע ובגנים לאומיים.

מסלול יגור  (צילום:  באדיבות מסלול יגור)
מסלול יגור (צילום: באדיבות מסלול יגור)

מתווה הסיורים מציע לקבוצות של אזרחים ותיקים ובני משפחותיהם מסיורים מודרכים ללא תשלום בטווח של עד 50 ק"מ ממקומות הלינה הזמניים שלהם. הסיורים מיועדים לקבוצות שמתארגנות עצמאית של 30 איש ומעלה, וכוללים אוטובוס, מורה דרך וכניסה לאתרי רשות הטבע והגנים ולאתרי מורשת.

״הסיורים מספקים הפוגה קלה מאתגרי היום-יום, וחושפים את ההיסטוריה של הקמת המדינה וגם את יופייה וייחודה של הארץ" אומר עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשיור אתרי מורשת בישראל.

https://shimur.org/tours-for-evacuated-families/

מוזיאון העמק ביפעת (צילום: גורה ברגר)
מוזיאון העמק ביפעת (צילום: גורה ברגר)

4. תיאטרון "צוותא"

תיאטרון "צוותא" חוזר לבמה עם מפגשים מוזיקליים, מופעים והצגות.

הסדרה הקלאסית הוותיקה "שחרית 11:11", הפקות צוותא והצגות הפרינג' עם המחזה החדש "מקליד/ה", "הסוף", "אנגינה פקטוריס", "ערב שקופיות" עם יפתח קליין, הצגות פרינג' ארקדי דוכין והפסנתר במופע האינטימי "בדרך לאהבה" ועוד.  

ב"צוותא" ממשיכים גם עם אירועים מיוחדים לימי המלחמה, כמו תכנית התרבות החדשה "פסק זמן בצוותא" בהנחיית נעם סמל ומאיה כהן, שעולה ברשת ומשודרת גם ב"הוט" ו-"יס", במסגרתה מתארחים  אנשי תרבות ורוח לשיחות על תרבות בזמן המלחמה .www.tzavta.co.il 

הסוף (צילום: יוסי צבקר)
הסוף (צילום: יוסי צבקר)

5. ימי העוד. בית הקונפדרציה

בית הקונפדרציה ע"ש חיים גורי בירושלים יקיים בסוף דצמבר סדרת אירועי מוסיקה ייחודית בשם "ימי העוד".  הסדרה מחליפה את פסטיבל העוד הבינלאומי המסורתי, שנדחה השנה בגלל המלחמה. 

"ימי העוד" ארבעה ימים של אירועים מוסיקליים מנחמים, שהותאמו במיוחד לימים אלו יתקיימו בתאריכים 30-27 בדצמבר 2023, בבית הקונפדרציה, בצוללת צהובה ובמזקקה בירושלים.

אפי בניה, המנהל האמנותי של ימי העוד: "החלטנו  להעניק נחמה ותקווה לימים טובים יותר בעזרת המוסיקה, שכוחה גדול ומרפא".

במופע הפתיחה יתארח אהוד בנאי  ב"צוללת הצהובה. 27.12 | 21:00

מיכה ביטון - "הצד המואר". 27.12 | 18:00 בית הקונפדרציה

"כנסיית השכל" -  28.12.23 |21:00 צוללת צהובה

וגם סופי צדקה והרכב הבלאדי; הפסנתרנית והמלחינה דריה מוסנזון שתשיק אלבום מוסיקה צפון אפריקאית ותארח את זיו יחזקאל וטל אברהם; אנסמבל התזמורת האנדלוסית אשדוד, שיארח את חיים אוליאל; הרכב אצ'יק טלי עם מוסיקה טורקית; הפסנתרן, המלחין והמנצח ניזאר אלכאטר, שיוביל טריו המדגיש שיח בין-תרבותי בין הפסנתר והעוד; מופע רב-לשוני המשלב בין שירה, ראפ ותפילה במזקקה.

סופי צדקה תמונת יחצ (צילום: סיגל דלומי פסטיבל העוד 23)
סופי צדקה תמונת יחצ (צילום: סיגל דלומי פסטיבל העוד 23)

מופע נעילה "הבחור מפאדובה –הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) 

של שם טוב לוי והאנסמבל –  30.12 | 20:30 צולל צהובה. למפוני הדרום והצפון כרטיסים בעלות סמלית של 10 שקלים.

דריה מוסנזון  (צילום: רונן גולדמן)
דריה מוסנזון (צילום: רונן גולדמן)

 http://www.confederationhouse.org

כנסיית השכל  (צילום: מאיר כהן)
כנסיית השכל (צילום: מאיר כהן)