1. פסטיבל תיאטרון קצר ה-25 - צוותא

פסטיבל תיאטרון קצר ב"צוותא" חוזר, זו השנה ה-25. שלושה ימים של תיאטרון פורץ דרך, עם מיטב היוצרות והיוצרים הצעירים, הצגות לילדים, ערב מיוחד של הצגות "קצרצרות" (4-7 דקות להצגה) ואירועים במרחב הציבורי של מתחם צוותא. במשתתפים השנה, לצד עשרות שחקנים צעירים:  סנדרה שדה, ענבר דנון, ניר שטראוס, שירי גדני, נדב בושם, ודליה מזור.

"ראיון מפרגן": המיזם החדש והתמוה של אברי גלעד
יש לנו רק את עצמנו: הרגע הגאוני ביותר של ארץ נהדרת

לאורך השנים מיצב את עצמו פסטיבל תיאטרון קצר כאחד מפסטיבלי התיאטרון החשובים והחדשניים בארץ. הצגות רבות שהחלו את דרכן בפסטיבל וזכו לאהדת הקהל והביקורות, הפכו בהמשך להצגות תיאטרון באורך מלא שהיו ללהיטים, בהן "המשתמט", "שמואל", "גידול ושמו בועז" ועוד.

חומר מסוכן (צילום: יוסי צבקר)
חומר מסוכן (צילום: יוסי צבקר)

בכל ערב, כחצי שעה לפני תחילת ההצגות, יעלו בוגרות ובוגרי חוג התיאטרון של סמינר הקיבוצים ארבעה מופעים קצרים שיציגו בכל רחבי צוותא ובשיתוף הקהל – במסדרונות, בקופה, במעלית, ואפילו בשירותים. הפסטיבל יתקיים מה-28-30 בדצמבר. ניהול אמנותי: תמר קינן ונועה שכטר. מפיק (צוותא): חיים וידר.
תוכנית הפסטיבל
טריילר וידאו (קרדיט צילום: רדי רובינשטיין)

2. הסדרה הקאמרית של התזמורת הסימפונית חיפה 

התזמורת הסימפונית חיפה חוזרת, ומשיקה לראשונה את הסדרה הקאמרית כחלק מעונת המנויים. במסגרת הסדרה יתקיימו באולם הקאמרי התזמורתי הסמוך לאודיטוריום חיפה, חמישה קונצרטים בהרכבים קטנים ומשתנים של נגני התזמורת: ולאד גלוז (כינור), אלה איסקוב (חליל), אנה גברילוב (חליל), רות שולץ (קלרינט), אנדריי קוזניצוב (כינור), אלכסיי פדורוב (אבוב), בינגלי וואנג (אבוב), אלכסיי אוסיפוב (כינור), דניאל קרולגוב (פסנתר) ואוקסנה שבצ'נקו (פסנתר). 

בסדרה ינוגנו סונטות, קונצ'רטו ויצירות קאמריות נוספות. את הסדרה יזם והקים נגן התזמורת ולאד גלוז. הקונצרט הראשון בסדרה – יצירות מאת באך וטלמן יתקיים ביום שני | 18.12 | 18:00 | אולם הקאמרי התזמורתי. ויכלול את היצירות:

באך: סונטה לכינור וקונטינואו
באך: קונצ'רטו לכינור ומיתרים בלה מינור
טלמן: קונצ'רטו לשני חלילים ומיתרים
טלמן: קונצ'רטו לשני קלרינטים

בהשתתפות סולני התזמורת הסימפונית חיפה.

"ריכזנו את תוכנית הקונצרט מהמוסיקה של שני עמודי התווך של הבארוק הגרמני, יוהאן סבסטיאן באך ופיליפ טלמן שהפופולריות שלהם עברה שינויים מוזרים לאורך ההיסטוריה המוסיקלית. במהלך חייו היה טלמן פופולרי יותר מבאך, דבר שהתהפך באופן מהותי. כיום טלמן שוב תופס את מקומו הראוי בתוכניות הקונצרטים" אומר ולדיסלב (ולאד) גלוז.

3. "אור של תקווה". שיר חדש לכוכבת הילדים אסתר קסטרו

הזמרת, כוכבת הילדים אסתר קסטרו משיקה שיר חדש "אור של תקווה" המעביר מסרים של אחדות אמונה ותקוה בתקופה קשה זו. את השיר כתבה והלחינה מירב האוסמן. 

"יַחַד זוֹ הָעֵת, לָקוּם לְהִתְאַחֵד
יַחַד זֶה הַכֹּחַ, מֵהַכְּאֵב לִצְמֹחַ
זֶה הַזְּמַן לַתַּת, יָדַיִם לְחַבֵּר
הַשַּׁחַר עוֹד יַפְצִיעַ,
יַחַד נִשָּׁאֵר"...

החיבור ההרמוני  של כוכבת הילדים, הזמרת אסתר קסטרו ליוצרת והמוסיקאית מיכל האוסמן שהוליד את השיר החדש נוצר על רקע אהבתן לילדים והרצון לחברם לרגשות אנושיים ותקווה.

אסתר קסטרו (צילום: אלדד ירון)
אסתר קסטרו (צילום: אלדד ירון)

כוכבת הילדים והזמרת אסתר קסטרו מופיעה ברחבי הארץ עם המופע שלה, מככבת על המסכים בסדרות טלוויזיה: "האוטוגלידה של אסתר" ו"גן הצוציקים עם אסתר" בערוץ בייבי, הוט, יס, ערוץ הכוכבים ועוד.

שיריה של מיכל האוסמן מושמעים בגני הילדים מזה 30 שנים עם הלהיטים האהובים על הקטנטנים:  "אן אן אן", "שיר החילזון" ו"אני ואבא מנגנים ביחד". ועוד.

קישור ליוטיוב 

4. פלוקסוס: הוראות לחיים אחרים. מוזיאוני חיפה

"פלוקסוס: הוראות לחיים אחרים". הוא מקבץ אירועים ותערוכה המגיב למצבי שבר וחירום, תוך שימת דגש על מצב החירום הנוכחי שפוקד את ישראל ומתייחסת למצב אנושי מרכזי במשבר - קיפאון וחסימה. 

מדובר בניסיון תרגום פרוע וחופשי של זרם הפלוקסוס ההיסטורי (מלטינית, פלוקס: זרימה) משנות ה-60',  שאמניו התנגדו לבורגנות הפוגעת באמנות וניסו לשנות טקסים ותבניות.

דיואן סיון (צילום: אביגיל יעבץ)
דיואן סיון (צילום: אביגיל יעבץ)

"רצינו לאפשר מרחב תגובה שאינו ססמאתי, מרחב רב מימדי שעוסק בחיים, להזכיר לנו שיש בשביל מה", אומרות אוצרות התערוכה, סתיו אבן זהב ומאיה פרת.

בתערוכה שתיפתח ב-28 בדצמבר ישתתפו אמנים ולא-אמנים, יחידים, צמדים וקולקטיבים עם עבודות חיות ומתהוות דרך תכנית האירועים: הקהל יוזמן לבשל תפוח אדמה, לחורר מקום לאור לעבור, להאזין לטיפת מים על תוף וגם לביוב הזורם מתחת לעיר, לשלוח גלויה בדואר ואפילו ללכת לישון.

פלוקסוס:  28.12.2023 ועד 22.2.2024. החממה לאמנות המקום. מוזיאוני חיפה. הכניסה חופשית.

5. מוזיאון "אנו" הדלקת נרות חנוכה עם שגריר ארה"ב 

אתמול (נר שישי של חנוכה) התקיימה הדלקת נרות מרגשת ב'אנו - מוזיאון העם היהודי', בסימן הצדעה לגיבורות ולגיבורים של המלחמה. ההדלקה התקיימה במעמד שגריר ארה"ב בישראל, מר ג'ייקוב לו שהדליק את הנר הראשון. עוד הדליקו נרות נציגי הארגונים-  צה"ל, זק"א, איחוד הצלה, בריאות הנפש, החמ"ל האזרחי ונוספים.

שגריר ארהב גייקוב לו מדליק נר במוזיאון אנו (צילום: איציק בירן)
שגריר ארהב גייקוב לו מדליק נר במוזיאון אנו (צילום: איציק בירן)

שגריר ארה"ב מר ג'ייקוב לו שיתף את הנוכחים בסיפור מרגש מהקרב בכפר עזה: "לאחר המתקפה התגלתה חנוכייה בשרידיו של בית בכפר עזה על ידי אב שבנו נהרג באותו היום.

אירינה נבזלין, יור אנו שגריר ארהב מר גייקוב לו, יור אגודת ידידי מוזיאון אנו עוד יהודה רוה (צילום: איציק בירן)
אירינה נבזלין, יור אנו שגריר ארהב מר גייקוב לו, יור אגודת ידידי מוזיאון אנו עוד יהודה רוה (צילום: איציק בירן)

הדבר היחיד ששרד מהמתקפה על הבית היתה החנוכייה. הנשיא הרצוג ביקש ממני לשלוח לבית הלבן את החנוכייה. הנשיא ביידן שיתף את הסיפור בעת הדלקת נרות חנוכה בבית הלבן, כתזכורת לכך שיש תקווה ויש אור והאור יהיה זה שיביס את והחושך".