1. פסטיבל סולידאריות 2023

פסטיבל סולידריות לקולנוע וזכויות אדם ייערך בפעם ה-11 במהדורה מיוחדת ומקוצרת בת שמונה ימים (24-31 בדצמבר) בסינמטק תל אביב ולראשונה גם ביפו, בפרדס חנה ובנצרת.

בערב הפתיחה תתקיים הקרנת בכורה ישראלית ל"הכדור בידיים שלה" (LEVANTE), סרט בינלאומי עטור פרסים שהוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2023, כמו כן תהיה הקרנה חוזרת לסרט הקצר FAITH  של יהב וינר ז"ל, שנרצח בכפר עזה ב-7 באוקטובר ולזכרו. הסרט זכה בפרס ראשון בתחרות סרטי הסטודנטים בפסטיבל סולידריות 2020.

תוכנית הפסטיבל כוללת הקרנות מיוחדות לסרטים על עוטף עזה ודרום הארץ; הקרנות בכורה של סרטים בינלאומיים – מרביתם מפסטיבלים בינלאומיים מובילים בהם: קאן, ברלין, סאנדנס, הוט דוקס ואחרים – וסרטים ישראליים בנושאי זכויות אדם. 

בנוסף יתקיימו הרצאות, מפגשים ודיונים ואירועים בשיתוף האגודה לזכויות האזרח וגופים נוספים.

הסרטים הבינלאומיים משקפים נושאים רלוונטיים למציאות הישראלית: מאבקים למען חופש הביטוי וחופש העיתונות ("בשולי החדשות", "אמת למראית עין"), דמוקרטיות ודיקטטורות ("מולדת", "באוקראינה"), זכויות הנשים ("אלאהא", "קול באשה", "אמהות"), זכויות מבקשי מקלט ("השימוע"), משבר האקלים, בטחון תזונתי ופערים חברתיים ("קרקע משותפת", "מאמבר פיירט") ועוד.

קול באשה  (צילום: יחצ)
קול באשה (צילום: יחצ)

לדברי מייסד ומנהל הפסטיבל, דני וילנסקי, והמנהל האמנותי, גידי אביבי: "פסטיבל סולידריות שואף להעלות לשיח ציבורי בישראל סוגיות חברתיות-פוליטיות מרכזיות באמצעות הקרנתם של סרטים פורצי דרך בנושאי זכויות אדם מישראל ומהעולם, קידום השלום, דמוקרטיה וזכויות אדם לצד שוויון וצדק חברתי".

https://www.solidaritytlv.org/

2. "סוניה". מחזמר חדש על סוניה פרס. תיאטרון חיפה

תיאטרון חיפה מפנה זרקור אל אחת הנשים המסקרנות מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הישראלית  -סוניה פרס, רעייתו של שמעון פרס. 

"סוניה", מחזמר מקורי שנכתב על ידי שחר שמאי (מחזה ושירים) וגיא פרטי (לחנים) ובבימויו של עידו רוזנברג, יעלה לראשונה ב-27 בדצמבר, מביא לראשונה את דמותה של סוניה פרס לקדמת הבמה, אישה אמיצה שהתרחקה מאור הזרקורים. סיפורה של סוניה שוזר בתוכו גם את סיפורה של מדינת ישראל מהמפעל הציוני עם הקמת קיבוץ אלומות, דרך מרוץ ההתחמשות של המדינה הצעירה וכלה במאבקים פוליטיים, הסכמים מדיניים ואתגרים כלכליים וביטחוניים. המחזמר חושף נקודת מבט אינטימית על מערכת היחסים שלה עם שמעון פרס. 

שתי שחקניות יגלמו את דמותה של סוניה פרס: מיקי קם, השחקנית ספיר באמוול שתשחק את סוניה בצעירותה. זוהר בדש בתפקיד שמעון פרס. תזמורת המהפכה בניצוחם של רועי אופנהיים /ניר כהן שליט, תלווה את השחקנים על הבמה עם מוסיקה מקורית. 

"נשות פוליטיקאים רבות הרבו להתראיין וחלקן חטף מטחי ביקורת על מערובותן בקריירות הפוליטיות של בעליהן (לאה רבין, מלאניה טראמפ, הילרי קלינטון), לעומתן:  סוניה פרס תמיד היתה חידה. אומרים שהראיון היחיד שנתנה היה לעיתון בית הספר של נכדתה ובו מתכון לאחד ממאכליה. כתיבת המחזמר איפשרה לי להפליג בדמיון אל דמותה והמחיר שנאלצה לשלם בחייה הפרטיים ועוד" אומר שחר שמאי כותב המחזמר ומילות השירים.  https://did.li/d9U5q.

3. "לגופם של דברים", שלום סֶבָּא. מוזיאון תל אביב לאמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות מציג תערוכה מקיפה של האמן הישראלי-גרמני שלום (זיגפריד) סֶבָּא (1897-1975). בתערוכה הרטרוספקטיבית מגוון רחב מיצירותיו, בהן עשרות עבודות שייחשפו לראשונה.

במרכז התערוכה תחת הכותרת "שלום סבא: לגופם של דברים", עומדת עשייתו הרב-תחומית הייחודית של האמן. 

שלום סבא, רות 1950 בקירוב (צילום: יחצ)
שלום סבא, רות 1950 בקירוב (צילום: יחצ)

שלום סֶבָּא. אמן, צייר דיוקנאות ומעצב תפאורות פעיל בברלין של שנות ה-20 נמלט מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון ב-1933. לאחר שהות בשווייץ ובשוודיה, ב-1936 הוא שם פעמיו לפלשתינה-א"י.

בתערוכה מוצג מגוון רחב של יצירתו, מעבודות חריטה ומלאכת מתכת, דרך עבודות קולאז', עבודות חוץ אותם תכנן עבור המרחב הציבורי בשיתוף עם אדריכלים, ועד לעיצוב תפאורות ב"הבימה". 

בעבר הוא הציג שלוש תערוכות יחיד במוזיאון תל-אביב (1945, 1955, 1961), ובהמשך משלא מצא כאן את עצמו, ב-1967, שלושים שנה לאחר הגעתו לארץ סֶבָּא חזר לגרמניה שם הוסיף ליצור עד מותו.

אוצרת: נעמה בר-אור. עוזרת אוצרת: עדנה קוקיה.

נעילה: 29 באפריל 2024.

4. מפגשים והרצאות במדיטק והספריה המרכזית חולון

המדיטק והספרייה המרכזית חולון יקיימו מפגשים והרצאות העשרה עם מיטב המרצים, האמנים והיוצרים המיועדים לקהל הרחב.
בין ההרצאות והמפגשים בחודש דצמבר 2023: מפגש עם קובי אוז בהנחיית שירי ארצי, 'ריקוד מושחת: אופנה, בלרינות ואדגר דגה' בהנחיית יערה קידר, מופע חדש ומפתיע של הסדרה המוסיקלית 'שיאים של התרגשות' בהשתתפות גיל שוחט, אביבה אבידן וחנן יובל, 'תמונת מצב חברתית מדינית פוליטית בישראל' בהנחיית רינו צרור, 'בחזרה להימלאיה – אחרי 30 שנה' בהנחיית דני ינאי ו'סיפור עולמה של מגילת העצמאות' בהנחיית דב אלבוים.

 https://main-library.org.il/.

קובי אוז  (צילום: רונן אקרמן)
קובי אוז (צילום: רונן אקרמן)

גיל שוחט שם  (צילום: פבריס)
גיל שוחט שם (צילום: פבריס)

5. "מצב ביניים" משה קופפרמן  – גלריית קיבוץ לוחמי הגטאות

גלריית קיבוץ לוחמי הגטאות  מציגה "מצב ביניים", תערוכה של הדפסי רשת של הצייר, חתן פרס ישראל לציור וחבר קיבוץ לוחמי הגטאות משה קופפרמן ז"ל. התערוכה תושק ביום שבת |23.12 | 11:30 |.

שם התערוכה "מצב ביניים" מייצג את התחושה הכללית בימים אלה.

לדברי האוצרים מיכל הורוביץ וקובי סיבוני "ההדפסים בתערוכה מתאפיינים לרוב בצבע שחור. כשיצירותיו של קופפרמן נראות לעתים מתאימות עצמן לתקופה. ובחלק מההדפסים מופיעים דימויים הנראים כחללים תלת ממדיים ספק שרופים, ספק הרוסים העשויים להיראות כאילו נלקחו מדפי העיתונים מהזמן הזה, אך הם נוצרו לפני מספר שנים.

משה קופפרמן   (צילום: מצב ביניים דצמבר 2023)
משה קופפרמן (צילום: מצב ביניים דצמבר 2023)

נעילה: 15.1.2024.