היום (רביעי) ומחר תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזהר שרון, תככב על הבמות בשני מחזות ובשני תיאטראות שונים.

המלצות תרבות במלחמה: תערוכות אמנות, מחזה חדש ומופע מוסיקלי
"מה עושות האיילות בלילות?": אנה בניאל מביימת בפסטיבל תיאטרון קצר בצוותא

הערב  (יום רביעי| 27.12 | 20:30)  יעלה בבכורה בתיאטרון חיפה המחזמר "סוניה" המביא לקדמת הבמה את סיפורה של סוניה פרס, אשתו של שמעון פרס שבחרה לחיות הרחק מאור הזרקורים, כשבתוך סיפורה שזור סיפורה של מדינת ישראל.

מחר (חמישי |28.12| 19:30) תעלה לראשונה ההצגה "מלאכים באמריקה ב'" בקאמרי 3 בתל אביב. זהו חלקה השני של ההצגה המתרחשת בימי השיא של מגפת האיידס בניו יורק בסוף שנות ה-80'.

"מדובר במחזמר ובמחזה שמוצגים בתיאטרון, כשהתזמורת והמוסיקה הם שחקנים מרכזיים ומובילים בכל אחד מהאירועים האלה. התזמורת והמנצח נוכחים על הבמה עם המוסיקה שאנחנו מנגנים בליייב, והיא עוטפת את השחקנים ואת קהל. בחלק מההצגה אנחנו חלק מהטקסט וגם זזים עם השחקנים על הבמה" אומר ד"ר רועי אופנהיים.

תזמורת המהפכה, אנסמבל של מוסיקה מקורית המשלבת את המוסיקה התזמורתית עם אמנויות הבמה כמו מסך, מחול אנימציה ועוד  במופעים המצליחים שהעלתה בהם "התרנגולים" "הגשש החיוור", "יוסי בנאי" ואחרים. "התזמורת בשני האירועים הבימתיים שעולים יום אחר יום, היא לא  מוסיקה מלווה, כי אם שחקן בקאסט ואפילו שחקן מרכזי" אומר רועי אופנהיים.

המחזמר "סוניה" שיצרו גיא פרטי (לחנים) ושחר שמאי (מחזה ופזמונים) ומביים עידו רוזנברג, מורכב כולו מראשיתו ועד סופו משירים ("שיר מוביל לשיר, ללא טקסטים מגשרים") כשתזמורת המהפכה על 11 נגניה שעל הבמה מלווה את המופע לכל אורכו בניצוחו של ניר כהן שליט ובהמשך ינצח גם רועי אופנהיים. 

"ב'סוניה', המחזה והמוסיקה יוצרים אינטימיות על הבמה. כשכל העת יש שלושה שחקנים על הבמה (מיקי קם בתפקיד סוניה. והשחקנים ספיר באומוול זוהר בדש המגלמים את סוניה ושמעון פרס בצעירותם. ר.ק) והתזמורת מפוזרת על הבמה, נמצאת ממש בתוך הפריים ומשרתת את המחזה" אומר אופנהיים ומוסיף "מבחינתי זה גם  סוג של סגירת מעגל עם מיקי קם. בעבר הופענו איתה במחזמר 'בילי שוורץ', זו היתה פעם ראשונה שעשיתי תיאטרון בארץ. כשנפרדנו, הבטחנו שעוד נשוב וניפגש על הבמה. והנה זה קורה".

באשר למחזה "מלאכים באמריקה" מאת טוני קושנר, לתזמורת המהפכה בניצוחו של רועי אופנהיים יש ניסיון מרגש  עם "מלאכים באמריקה א" חלקה הראשון של ההצגה שזכתה להצלחה. מחר (יום חמישי) עולה בבכורה חלקה השני "מלאכים באמריקה ב'" - בנייה  מחדש, פנטזיה טרגית קומית מסעירה,  בבימויו של גלעד קמחי ועם המוסיקה  של אמיר לקנר,  ותזמורת המהפכה בניצוחו של רועי אופנהיים, כשהפעם נודדת ההצגה אל האולם הקטן יותר הקאמרי 3. 

תזמורת המהפכה במלאכים באמריקה (צילום: באדיבות תזמורת המהפכה)
תזמורת המהפכה במלאכים באמריקה (צילום: באדיבות תזמורת המהפכה)

"הבמאי גלעד קמחי בחר להכניס בכל פעם בשלוש שעות ההצגה מוסיקה מקורית שכתב במיוחד אמיר לקנר, זה אתגר גדול למחזה שאין בו שירים. כמו להכניס פיל לפולקסווגן. אבל הבמאי המוכשר מצליח להתמודד עם 'מגבלת הפיל' ומנצל אותה לצורך הדרמה. ביחד עם תשעת השחקנים שעל הבמה,  המוסיקה שמנגנת התזמורת היא מגבר רגשי להצגה ולהלכי הרוח של הדמויות. 

הפעם היות וההצגה תוצג באולם הקטן (הקאמרי 3) יוצא שהתיאטרון ממש נוגע בקהל. מנעד הרגשות הוא רחב וזה יתרון לתזמורת שמורכבת מכלי מיתרים, נבל, חליל וגם גיטרה חשמלית.

חשוב להדגיש שהמוסיקה איננה פסקול, היא  עוטפת את הקהל ובחלקים מסוימים בהצגה היא זזה עם השחקנים זו חוויה ייחודית שהולכת ומתעצמת" משתף אופנהיים.

 שתי ההצגות עולות בזו אחר זו ובתקופה מאתגרת גם לתרבות.
"כן, כך יצא. מדובר בשתי יצירות מרגשות במיוחד ובתקופה הזאת בפרט. בכל פעם שאנחנו עולים על הבמה, עתה וכתמיד, אנחנו יודעים שלאמנות יש תפקיד חשוב והוא משתנה עם התקופה. 'מלאכים באמריקה' הוא מחזה משנות ה-80' של המאה ה-20 שזכה בכל פרס אפשרי והופך להיות מקומי גם בארץ ו'סוניה' הוא מחזמר מאד רלוונטי. אנחנו, תזמורת המהפכה, נרגשים להיות חלק משמעותי בשתי ההפקות".