עשרות בימאים וקולנוענים מרחבי העולם חתמו על מכתב שקורא להפסקת האש בעזה ולהחזרת החטופים, כך פורסם ביום חמישי באתר "ליברסיון" הצרפתי. בניגוד להצהרות ולמכתבים קודמים של אנשי מפתח בתרבות, ההצהרה הזו מתייחסת לשני הצדדים - ולא רק להפסקת אש, ואף שולב בה ציטוט שפורסם בשנת 1967 בעיתון "הארץ".

עשו לו קטע? דרייק תמך בעזה - ואז קעקע את המילה "מסכן" בפניו

בין החותמים ישנו גם נדב לפיד, ישראלי שזכה בדב הזהב בפסטיבל ברלין על "מילים נרדפות" ובפרס חבר השופטים בקאן על "הברך". חותם נוסף הוא הבמאי התאילנדי אפיצ'טפונג ויראסתקול, שזכה עם לפיד בפרס משותף על הסרט.

אסף גרניט, נדב לפיד ונעמה פרייס (צילום: רפי דלויה)
אסף גרניט, נדב לפיד ונעמה פרייס (צילום: רפי דלויה)

בהצהרה של יוצרי הסרטים והקולנוענים, נכתב כך:
 
"האלימות הנוראה של 7 באוקטובר הטילה את הישראלים והפלסטינים לפרק חדש של הרג ואכזריות. מה שמתרחש כעת בעזה הוא טבח בממדים קיצוניים, שהורג אלפי נשים וילדים והורס את תנאי המינימום להישרדות לעם שלם. אנו דורשים להפסיק לאלתר את ההפצצות על עזה, הקמת מסדרונות הומניטריים ומשאבים חומריים שדורשים כל הארגונים הבינלאומיים ושחרור החטופים".

הם המשיכו ואף צוטטו מעיתון "הארץ": "המצב הטרגי הזה הוכרז על ידי ישראלים לפני יותר מחמישים שנה, כפי שנזכר בטקסט שנקרא בפריז ב-2 בדצמבר על ידי הקולנוען אבי מוגרבי: "הזכות שלנו להגן על עצמנו מפני השמדה אינה נותנת לנו שום זכות לדכא אחרים. הכיבוש מביא לשליטה זרה. שליטה זרה מולידה התנגדות. התנגדות מובילה להדחקה. דיכוי מוביל לטרור וללוחמה בטרור. קורבנות הטרור הם בדרך כלל אנשים חפים מפשע. השליטה בשטחים הכבושים תהפוך אותנו לרוצחים ונרצחים. בואו נצא מהשטחים הכבושים עכשיו!".

הטקסט שצוטטו האמנים פורסם ב"הארץ" בספטמבר 1967, בחתימה משותפת של שמעון צבר, חיים הנגבי, רפי זכרוני, דוד ארנפלד, אורי ליפשיץ, אריה בובר, דן עומר, משה מחובר, שניאור שרמן, ראיף אליאס, אלי אמינוב, יהודה רוזנשטראוך, ונוספים.

בין היוצרים הנוספים שחתומים על המכתב של אמני הקולנוע, ניתן למצוא את בלה טאר, במאי הונגרי שאף הגיע לישראל בעבר; אנדרה טשינה, שרונית אלקבץ שיחקה בסרטו "בחורה על הרכבת"; ניתן למצוא גם את הקולנוען היפני קיושי קורוסאווה, שסרטו הוקרן בסינימטק; את ריתי פאן, זכה בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2022 על סרטו "הכל יהיה בסדר"; אקי קאוריסמקי, שסרטו "הצד האחר של התקווה", הוקרן בארץ; את ראדו ג'ודה, זוכה בפרס "הדוב הגדול" על סרטו "דפיקה חסרת מזל או פורנו עלוב";  ריוסוקה המגוצ'י, שזכה באוסקר לסרט הזר לפני שנתיים על "הנהגת של מר יוסוקה"; ויקטור אריסה, אחד מן הבמאים הוותיקים והמוערכים בספרד, ועוד ועוד במאים מכל העולם.