כנס השפה העברית ה-17 בראשון לציון ייערך ב-6-5 בפברואר 2024, בהיכל התרבות בעיר. בצל המלחמה, כשדגלי ישראל מונפים בכל בית, מרכיב השפה קיבל משנה תוקף ומשמעות כרכיב משמעותי מאחד ומחבר. בפברואר יציין כנס השפה 17 שנים להיווסדו ויעמוד בסימן "#דברו עברית". שלל מושבי הכנס והפקת המקור יתמקדו בחשיבות השפה  בימי לחימה והשפעתה בזמנים קשים, על רקע האנטישימיות העולה בעולם.

"שים ת'ראש על דיונה" – ערב מחווה מוזיקלי לקומדיה הישראלית. הפקת מקור: אורי בנאי, אלון אולארצ'יק, גברי בנאי, דורי בן זאב, טוביה צפיר, עדי כהן, עילי בוטנר וילדי החוץ, צביקה הדר, ציפי שביט, שמעון בוסקילה. האחים אסנר בערב שכולו הצדעה לשירים שגם בזמנים קשים ובלתי אפשריים העלו חיוך, הרחיבו לבבות והפכו חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. מימי התרנגולים, דרך הגששים, שלישיית גשר הירקון, להקת כוורת, זהו זה, החמישייה הקאמרית ועוד.

אבי בניהו, הרב אילעאי עופרן, אלון עידן, טלי ורסנו, ד"ר רוביק רוזנטל יעסקו ב"שפה בימי מלחמה". על האתגרים הדרמטיים שעמדו בפני השפה מאז השבת הארורה באוקטובר. איך לדבר על מה שקשה להכילו, באילו מונחים לתאר אירועים שלא הכרנו ובעקבות שתשאיר המלחמה בשפה ביום שאחרי. 

אומנית אורחת: שי המבר  

************************************

מושב מחווה למאיר שלו, שהלך לעולמו בשנה האחרונה והותיר אחריו קול של מספר סיפורים חד הבחנה ועתיר דמיון. 
פרופ' ניצה בן דוב, כלת פרס ישראל; הסופר יניב איצקוביץ; המאייר יוסי אבולעפיה יעסקו בייחודו הספרותי, הד המקורות העולה מספריו ועיסוקיו בתנ"ך, ספרי הילדים האהובים שכתב ולשונו המושחזת בעיתונות

*************************************

ערן סוויסה, הדר מרקס, ליאל אלי, הפשוטע (בר אלמליח דונצוב) משפיענים ויוצרי תוכן מובילים בשיח על כוחה וגבולותיה של הרשת החברתית בתיווך המצב, השפעתה על דעת הקהל העולמית והאווירה הציבורית. 
המושב בהנחיית יונתן ריגר 

************************************

הסופר אשכול נבו והמוזיקאי אורן ברזילי (מופע הארנבות של ד"ר קספר) במפגש שכולו מילים ומנגינות

************************************ 

לראשונה בכנס! מושב המוקדש לכאן תאגיד השידור הישראלי על ההשפעה המכרעת של התקשורת המשודרת בעיצוב העברית הישראלית. המושב יעסוק בהיסטוריה, הדילמות והאירועים שעיצבו את השפה

************************************

ההגיונריה ה-17: כמדי שנה יתקיים הכנס השנתי 
של חובבי תשבצי ההיגיון 

************************************

ב- 5.2 ייפתח הכנס עם ערב הפקת המקור "שים ת'ראש על דיונה" - שיביא לקדמת הבמה את ההומור הישראלי וייקח את הקהל למסע נוסטלגי בזמן עם פסקול השירים שליווה את המדינה בעיתות קשים מימי התרנגולים, דרך הגששים, שלישיית גשר הירקון, להקת כוורת, זהו זה, החמישייה הקאמרית ועוד. 

בערב זה יתקיים טקס הענקת פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל על יצירתיות בשפה העברית והנחלתה לרבדים שונים באוכלוסייה. הפרס, על סך 36 אלף ש"ח, נועד לבטא הוקרה על יצירה אומנותית או הגותית ​בולטת בשפה העברית, שהטביעה את חותמה והביאה להנגשת השפה העברית ואוצרותיה לקהלים גדולים ומגוונים. 

הפרס יוענק ע"י ראש העירייה - מר רז קינסטליך.

כנס השפה יתפרס על פני יומיים. לצד הפקת המקור יתקיימו דיונים על השפה מזוויות שונות הקשורות בתקופה. 

עוד במסגרת הכנס שיתוף פעולה של הכנס עם מינהל החינוך. לצורך כך נבנו ע"י ד"ר רוביק רוזנטל, היועץ האקדמי של הכנס, מערכי שיעור העוסקים במונחים שנכנסו לחיינו בעקבות המלחמה.   

 השנה בתי הספר בעיר יחקרו מה מקור הביטוי "עם ישראל חי", יבחנו איזה שם מתאים למלחמה ומי קובע אותו, יתעכבו על פירוש מונחים כדוגמת "תמרון יבשתי" ועוד.

רז  קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "בייחוד בימים מורכבים אלו עיריית ראשון לציון גאה לפתוח גם השנה כנס רב תרבותי, הנוגע בשלל גווניה של החברה הישראלית. בהתאם לרוח התקופה יעסוק הכנס בשפה בימי לחימה. אני מייחל להחזרת החטופים והשבת חיילנו לשלום ומזמין את כולם לקחת חלק".