ביום העצוב והקשה של המלחמה המתמשכת ומחירה הכבד, ועם התקווה לשובם של החטופות והחטופים, עולם התרבות שב ומגייס כוחות ויצירה לחיזוק הרוח והנפש.

"ליבנו עם המשפחות": הפרק השבועי של ארץ נהדרת בוטל בעקבות האסון בעזה
הנדסת תודעה: שאלה אחת של יונית לוי חשפה את האג'נדה שלה

בלקט האירועים: תערוכת צילום במוזיאון ישראל, תרגום חדש לספרו של פרימו לוי, דרמת מתח פסיכולוגית, שבת שירה במלאת 30 שנים ל"משיב הרוח" ומופע סטנד אפ.

1. היסטוריה קטנה של הצילום: בעקבות ולטר בנימין. מוזיאון ישראל, ירושלים

תערוכה חדשה באגף לאומנות מודרנית, במוזיאון ישראל מאפשרת לראות ולחוות את עבודותיהם של הצלמים המופיעים בחיבורו הקאנוני של ההוגה היהודי גרמני וולטר בנימין – "היסטוריה קטנה של הצילום". 

לראשונה מאז פרסום החיבור, לפני כמאה שנים, שעבודותיהם של צלמים אלו מוצגות יחדיו לצד המהדורות המקוריות של ספרי הצילום ששימשו לבנימין השראה בכתיבתו. התערוכה היא הזדמנות חד פעמית לראות את התפתחות מדיום הצילום כפי שראה אותו אחד המבקרים החשובים ביותר של המאה ה-20. 

ד"ר גלעד רייך, אוצר הצילום של מוזיאון ישראל, שזו התערוכה הראשונה שהוא אוצר במסגרת תפקידו, ליקט מתוך אוסף הצילום העצום והייחודי של המוזיאון את כל התצלומים המרכיבים את התערוכה ובהם של הצלמים: נאדר, דייוויד אוקטביוס היל, ג'וליה מרגרט קמרון, אוגוסט זאנדר, מאן ריי ומהולי נאג'. בנוסף מוצגים בתערוכה גם אלבומי תמונות מהמאה ה-19, כרטיסי ביקור מצולמים, אלבומי תמונות נדירים ועבודה עכשווית אחת.

גוליה מרגרט קמרון (צילום: אלי פוזנר)
גוליה מרגרט קמרון (צילום: אלי פוזנר)

ולטר בנימין אחד ההוגים החשובים של המאה ה-20, חברם הקרוב של חנה ארדנט וגרשום שולם ואחרים, נחשב מבקר תרבות פורץ דרך ומאמרו "עבודת האמנות בעידן השיעתוק הטכני" נודע כאחד הטקסטים החשובים בתחום התרבות החזותית.

החיבור "היסטוריה קטנה של הצילום" הוא טקסט מוקדם יותר שבו הוצגו לראשונה הרעיונות שיפתח בנימין ב"עבודת האמנות בעידן השיעתוק". ולטר בנימין התאבד בספטמבר 1940, בעיירת הגבול הספרדית פורטבו כיוון שחשש שיוסגר לידי הגסטפו. 

2. "אם זה אדם" – ספרו של פרימו לוי,  בתרגום מלא ומדויק לעברית

בדצמבר 1946, כחודשיים אחרי שחזר בדרך עקלתון מאַוּשוויץ לטורינו, התחיל פרימו לוי לכתוב את הספר על השנה שלו במחנה הריכוז. (שם הספר בתרגומו הקודם לעברית:  "הזהו אדם", יצא ב-1988).

אם זה אדם (צילום: חזית)
אם זה אדם (צילום: חזית)

תחילה כתב אחוז בולמוס כדי להשתחרר מייסורים, את הזיכרונות שהרעילו אותו, אבל האיש חסר הניסיון בספרות – שבינתיים מצא עבודה ככימאי, וכתב בלילות או במעבדה הכימית של המפעל – צמח להיות סופר ענק שאת קולו החם, החכם והשלֵו אי אפשר לשכוח.

מטען הזיכרונות שינה את פניו והפך לספר הראשון במעלה מסוגו, ולאחת היצירות הגדולות של הספרות העולמית במחצית השנייה של המאה העשרים.  "אחד מן הספרים הנחוצים באמת של המאה" אמר עליו פיליפ רות.

לא נמצא בו התעכבות על הזוועות של מחנה הריכוז, ואין בו קינה או רגשות נקם. הספר מתבונן באנשים המרוֹקָנים, שהלאגר שלל מהם תו אחר תו של זהותם כבני אנוש, תוהה "אם זה אדם", ונאחז ברגעי חסד של שרידי אנושיות, אשר בהם ומתוכם שב האדם להיות אדם. עתה יוצא הספר בתרגום חדש, ומבחינות רבות אפשר לומר ש'אם זה אדם' מתורגם  לעברית לראשונה ומובא בסגנונו של פרימו לוי, על דיוקו.

תרגם מאיטלקית: מירון רפופורט.
מנחם פרי ערך את התרגום והוסיף מסה "פרימו לוי נגד פרימו לוי" 

הספריה החדשה, ספרי סימן קריאה / הקיבוץ המאוחד 

3. אנשים ללא שם". תיאטרון הסימטה

"אנשים ללא שם", שכתב וביים רון ישועה, היא דרמת מתח פסיכולוגית העוקבת אחר שני כתבים פליליים שהם למעשה אדם אחד. השניים מסתבכים בפרשת אהבה מסתורית עם גבר ואישה שאינם מוכנים לחשוף את זהותם בפניהם.

אנשים-ללא-שם (צילום: רון ישועה)
אנשים-ללא-שם (צילום: רון ישועה)

האם יצליחו השניים לחשוף את זהותם של הגבר והאישה שבהם התאהבו? מדוע אלו אינם מוכנים לחשוף דבר על זהותם? מה יש להם מה להסתיר? האם השניים יצליחו לגלות מידע אמיתי על זהותם ? ואיזו עסקה הם מבצעים על מנת לשמור על הקשר שלהם כדי שהוא לא ייהרס כמו הקשרים הקודמים שלהם? 

ההצגה "אנשים ללא שם" עוסקת בעולם של כפילויות וברצון של כל אחד מאיתנו לאהבה ולמגע בעולם מפורק ומפוצל שבו רשת הביטחון של כל אחד מאיתנו מופר בכל עת.

שחקנים: גליה לב אור, אופיר ארד 

יום שני 29.1 בשעה 20:30
קאנטרי קהילתי גורן גולדשטיין, חנה מרון 2, תל אביב - יפו .

4. משוררים יחד - בשבת שירה 

שלושים אירועי שירה ברחבי הארץ, לרגל שלושים שנים למַשִּׁיב הָרוּחַ, כתב העת לשירה יהודית ישראלית. "לא כך חשבנו שתיראה שנתנו השלושים במַשִּׁיב הָרוּחַ, ועדיין חשוב לנו לציין את השנה הזו וגם קצת לחגוג" אומר המשורר אליעז כהן, שהוא היועץ האמנותי. מנהלת הפרוייקט: אפרת כהן.

משוררים יחד בשבת שירה (צילום: יחצ)
משוררים יחד בשבת שירה (צילום: יחצ)

בשבת "בשלח" תתקיים על פי מסורת ישראל "שבת שירה" זו השבת בה קוראים בתורה את "שירת-הים", בספר שמות פרק ט"ו, היא שירת-ההודיה הגדולה אותה שרו משה ובני ישראל בעקבות נס ההצלה מן המצרים. בקהילות ישראל נהגו בשבת זו להתאסף יחד ולקרוא שירה ופיוט. 

במלאת שלושים שנים ל"משיב הרוח" "ודווקא בתוך ימי המלחמה" יתקיימו ברחבי הארץ שלושים אירועי שירה בהשתתפות משוררות ומשוררים בהם: צוף אביב לסיק, איריס אליה כהן, אלי אליהו, רון דהן, גילית חומסקי, אלחנן ניר, טל ניצן, בכל סרלואי, תום פוגל, שרי שביט  עמרי שרת ורבים נוספים.

האירועים יתקיימו ברחבי הארץ כולל בקהילות מפונים.
מיום חמישי ט"ו בשבט ועד מוצ"ש י"ז בשבט  - 25-27 בינואר.
לאתר

5. עודד מנסטר במופע סטנדאפ. צוותא

עודד מנסטר סטנדאפיסט ושחקן שחי ונושם את במות הבידור מעל עשרים שנים, מביא את נקודת המבט המצחיקה והייחודית שלו על החיים במופע סטנד אפ חדש.

עודד מנסטר (צילום: לירז מנדל)
עודד מנסטר (צילום: לירז מנדל)

הזוגיות וסוד הקסם של נישואים באושר למורה, הילדודס שבלעדיהם עודד היה מתעורר בצהריים, והקריירה כסטנדאפיסט לצד יוקר המחייה. אלה הנושאים על קצה המזלג והפתיח להופעת סטנדאפ קורעת מצחוק.

יום חמישי  1.2 בשעה 21:30
צוותא, תל אביב