סוף השבוע כבר פה, ואנחנו כאן עם עוד המלצות  תרבות:

1."טור פרידה"  סרט חדש של רוני ניניו  בכיכובו של דרור קרן

סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי רוני ניניו "טור פרידה" מגולל את  סיפורו של כרמי, עיתונאי תל אביבי שנקרע בין חיי האהבה והמשפחה המתפוררת שלו, הדאגה לבתו שיוצאת להפגנות בבלפור והניתוק הבלתי נתפס שנכפה עליו מבנו האוטיסט. במקביל, ברקע שהולך ונצבע בצבעים סוערים ומאימים, הוא נחשף למסע שטנה המתנהל נגדו בשל כתיבתו העיתונאית. החברה הרותחת סביבו מאיימת על אורח חייו הסוער ממילא. 

שתי עלילות המתחככות זו בזו, האחת משפיעה על האחרת והיא גם משל על מקבילתה. המתרחש במשפחת כרמי הוא בבואה של התפרקות החברה הישראלית,  אבל אולי גם תקוותה. 

"בשנת 2020 בין סגר ראשון לשני של הקורונה התחלתי לשרטט לסרט מבנה עלילתי ופניתי לדרור קרן, כי היה לי ברור שהוא יהיה הליהוק האולטימטיבי לתפקיד העיתונאי, ומצאנו עצמנו כותבים ביחד את התסריט" משחזר רוני ניניו.

שחקנים: דרור קרן, אילנית בן יעקב. ג'טה מונטה יהושע סובול ואחרים. סינמטק תל אביב וברחבי הארץ החל מה-29 במרץ.

טור פרידה (צילום: יחצ)
טור פרידה (צילום: יחצ)


2. יחזקאל לזרוב מביים את "אורפיאו ואאוריציד'ה". האופרה הישראלית


הבמאי, הכוריאוגרף והמעצב יחזקאל לזרוב מגיע לראשונה לאופרה הישראלית. לעבודת הבכורה האופראית שלו הוא בחר את אחת האופרות האהובות ברפרטואר העולמי: "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק.

לזרוב משתמש בשפת התיאטרון הייחודית כדי לספר את סיפורו של הזמר המופלא שאשתו אאורידיצ'ה מתה מהכשת נחש. אהבתו הגדולה של אורפיאו מובילה אותו למסע נועז אל עולם המתים, כדי לנסות לשכנע את אל השאול להחזיר אותה לחיים.

המנצח האיטלקי מתאו בלטראמי, שהוביל הפקות רבות בבתי אופרה חשובים בברלין,  קלן, שטוטגרט, ונציה, טורינו, פירנצה ועוד, מגיע לראשונה לאופרה הישראלית לנצח על ההפקה המרהיבה. מה-7.4 ועד 19.4 בית האופרה ע"ש שלמה להט צ'יץ, תל אביב


3. "לשיר איתך" – יואב קוטנר פוגש את בועז שרעבי – על בימת בית אבי חי. ירושלים

המונח "זמר נשמה" כאילו הומצא על בעז שרעבי. הוא נולד בכרם התימנים למשפחה בת 12 נפשות, פרש מבית הספר בסוף כיתה ח', ובדרך אל המיקרופון הספיק לעבוד בפחחות, בצבעות ואפילו במילוי בקבוקים בבית חרושת לאקונומיקה. אבל המוסיקה, שהייתה שם כבר מגיל 3, הובילה לקריירה מפעימה בבית החרושת של הצליל הישראלי. עכשיו האיש שמאחורי "את לי לילה", "הלוואי", "אם את עדיין אוהבת אותי" ועוד, מגיע למפגש מיוחד עם יואב קוטנר על בימת בית אבי חי, ירושלים (יועבר גם בזום).  יתקיים ביום שלישי  26.03, 21:00.


עוד במסגרת סיפורים במונו: יואב קוטנר ייארח בזום  לשיחה ושיר מביתו:  האחים אריאל בניו של מאיר אריאל –   12.3 בשעה 21:00 ב-zoom. יהלי סובול ועמי רמירז –  19.3 בשעה 21:00  ב-zoom

בועז שרעבי (צילום: מירי צחי)
בועז שרעבי (צילום: מירי צחי)


4. תערוכת דיוקנאות מהרוק והפופ הישראלי - "ROCK & POP GALLERY". נמל יפו


ROCK & POP GALLERY תערוכת דיוקנאות ודימויים מהרוק והפופ הישראלי של הצלם רן גולני, שאוצר זאב נחמה. תושק במוצ"ש 16.3 בנמל יפו, וביוזמת עירית תל אביב יפו.

בתערוכה מוצגים כ- 40 צילומים של מוסיקאים ומוסיקאיות ולהקות שנבחרו על ידי גולני ונחמה, רובם מתחילת שנות ה-90 ועד היום, כולל עבודות חדשות שנוצרו במהלך העבודה על התערוכה.

ברשימת האמנים והאמניות בצילומי התערוכה:  מופע הארנבות של ד״ר קספר מהימים הראשונים כצמד ובהמשך כלהקה, פורטיס ושלומי ברכה, ג׳וני שועלי והחיפושית בשדרות רוטשילד, ירמי קפלן בבית הקברות לסירות ביפו, בלקן ביט בוקס בזירת אגרוף, יהודה קיסר לבוש כאלביס, מאור כהן, אייל גולן בצעירותו ועוד.  בנוסף יוצגו עבודות אישיות של גולני שמצאו דרכן לקאברים של אלבומים וסינגלים. 

החיבור בין גולני לנחמה, החל בשנות ה-90 כש"אתניקס" הצטלמו  בסטודיו של גולני לכתבה על זכייתם בתואר להקת השנה, מפגש שהוליד בהמשך שיתופי פעולה מוצלחים. אירוע פתיחת התערוכה: מוצ''ש 16.3 בשעה 19:00. מחסן 2, נמל יפו

אתניקס (צילום: רן גולני)
אתניקס (צילום: רן גולני)

5. אסכולת ירושלים – 100 שנות אמנות בעיר. מגדל דוד מוזיאון ירושלים והמפעל

בגלריה במבנה הכניסה החדש במגדל דוד מוזיאון ירושלים, ובמבנה "המפעל", ייפתחו הערב (יום חמישי  7.3 ) צמד התערוכות "אסכולת ירושלים", המאפשרות לראשונה לצפות ברצף האמנות הירושלמית שהתגבשה לאורך  כמאה  שנות יצירה, ובדימוי של העיר כפי שהוא משתקף ביצירתם של אמניה. 

'רוח אבן' התערוכה הראשונה שאוצרת טל קובו, מציגה את ראשיתה של האמנות העברית בירושלים עד לשנות ה-50 של המאה העשרים. זוהי תערוכת מחווה ל"ימי מגדל דוד", תערוכות האמנות העברית הראשונות בארץ ישראל אשר הוצגו באותו מקום - מצודת מגדל דוד, לפני כמאה שנים עם אמנים שהיו לבעלי שם בהם: בוריס שץ, אבל פן, ציונה תג'ר, יוסף זריצקי,  מרדכי ארדון אלזה לסקר שילר ורבים נוספים.

התערוכה השנייה "שטח הפקר" שאוצר ד"ר אלעד ירון, מוצגת במפעל (רחוב המערבים) ומציגה אמנות עכשווית בירושלים עם האמנים שלמה וזאנה, מאשה זוסמן, יוסי חביליו, צבי טולקובסקי, יובל יאירי,  מוטי מזרחי ואחרים.

רוח האבן (צילום: יחצ)
רוח האבן (צילום: יחצ)

אירוע פתיחה: יום חמישי 7.3, מגדל דוד מוזיאון ירושלים 18:00, המפעל 20:30.