כל שנה כשמגיע חג הפורים אנחנו שוברים את הראש ״למה אתחפש הפעם?״ זו אולי נראית לנו בחירה טריוויאלית, אך היא ממש לא. אם מסתכלים על אופי התחפושות בכל אחת משנותיה של מדינת ישראל אפשר להסיק הרבה על הלך הרוח, כי בחירת התחפושת היא זו המשקפת בצורה הטובה ביותר את ״מה לכל הרוחות קורה כאן?״, הו כמה שהיינו שמחים לדעת.

למשל בעבר, שוקינגלי, ההורים היו אלו שבחרו את התחפושת וגם ראו בכך עניין חינוכי. לכן, היה מקובל לבחור בתחפושות של דמויות מהמגילה כמו: אסתר המלכה, אחשוורוש או מרדכי. גם למצב הכלכלי הקשה בתקופה לאחר קום המדינה היה אימפקט על סגנון התחפושות. באותן שנים, היה ניתן לראות תחפושות רבות שנתפרו בבית ולא נקנו בחנויות (או הוזמנו באמזון) כמו שאנחנו רגילים כיום.

מאז זרם הרבה קונפטי בנהר והתחפושות עברו מטמורפוזה לשלל דמויות מתרבות הפופ קולטצ׳ר ותוכניות טלוויזיה פופולריות. רק שעכשיו, נראה, שעברנו רגרסיה לתקופה אחרת לגמרי. פתאום, קפצנו לעשורים הראשונים של קום המדינה שהיו מאופיינים באידיאולוגיה חזקה בהם ילדים התחפשו בעיקר לחיילים או שוטרים. 

חנויות התחפושות כמובן עלו על השטיק ודואגות לפרסם בכל פינה את מרכולתן הכוללת (פלוס מינוס) את כל שרשרת החיול הצבאית. למשל, אצל ״שושי זוהר״ תוכלו למצוא את כל כוחות הביטחון וההגנה של מדינת ישראל: לוחמי גולני, צנחנים, לוחמי גבעתי, סיירת מטכ"ל, דובר צה"ל, טייסי קרב, לוחמי שייטת, מג"ב, יס"מ, וגם שוטרים, איחוד הצלה, רופאים ואחיות.

גם ברשת ״מקס סטוק״ הטרנד המבוקש הוא, איך לא? כוחות הביטחון וההצלה, ואפילו יש להם תחפושת נדירה של דובר צה"ל. אז כן, אם לפרק זמן מסוים הרגשנו שאנחנו יכולים להשתחרר מהמציאות הישראלית לוקלית אנחנו חיים בחור תחת במזרח התיכון מוקפים באויבים, השנה הבנו שלא. כי הנה שוב, חזרנו למציאות העגומה בה התחפושות הפופולריות ביותר לילדים הן חיילים. הרי מה עוד יש לנו? תרבות, בידור, אומנות, חינוך, רפואה? כרגע כל האספקטים של החיים שלנו סובבים סביב הישרדות קיומית.

דבר חריג נוסף אשר כנראה יאפיין את פורים השנה היא העובדה שאנו הולכים להתקל בתחפושת שלא דמיינו שנראה לעולם-  ניצולים מהשבעה לעשירי. הרי אין לכם ספק שיהיו לפחות כמה שיתחפשו לרחל והעוגיות. הולכות להיות השנה תחפושות של אנשים שניצלו מטבח, תנו לזה לחלחל שניה. זו המציאות שאנחנו חיים בה. לא בבה לובה, לא ג׳ודי ניר מוזס לא ברבי ואופנהיימר, תחפושת של אנשים ששרדו תופת אכזרית ובזכות תושייה נטו נותרו בחיים. 

וכמובן כדי שלא יהיו בעיות נוספות (כאילו אפשר להכיל עוד) באופן חריג, משרד החינוך הנחה את בתי הספר וגני הילדים שלא לאפשר הגעת תלמידים בתחפושת "שעלולה לעורר בהלה". במשרד מבהירים כי הכוונה העיקרית של ההנחיה היא לצמצם תחפושות של מחבלים בחג (תאמינו או לא כבר היו מקרים) לאור העובדה שתלמידים לא מעטים סובלים מפוסט טראומה, ומורים שחזרו ממילואים עלולים להגיב בצורה קשה. במידה ויהיו תלמידים שיחליטו להתחכם ולהגיע בתחפושת מפחידה הם יתבקשו להחליף אותה במידי. איזה מזל יש לנו שאנחנו לא חוגגים את הלווין.