לאחר ליל הכטב"מים האיראני, גם בעולם התרבות חוזרים לשגרה. הנה כמה המלצות שליקטנו כדי להקל על חזרה קלה.

נעמי פולני, במאית "התרנגולים" וכלת פרס ישראל, הלכה לעולמה בגיל 97
I. Was. There.: תערוכת יחיד לאמנית שרון ברונשר

תצוגה והשקת פסל קינטי לציון מאה שנים לחיים גורי

אירוע מיוחד במלאת מאה שנים להולדתו של חיים גורי ז"ל: השקת פסל קינטי ותצוגת קבע משיריו של המשורר, יתקיים במרכז חיים גורי לתרבות בבית הקונפדרציה ירושלים ב-8.5 בשעה 19:30, שילווה באירוע ספרותי שיפתח את מהדורת 2024 של הסדרה "כעוף החול".

התצוגה כוללת פסל קינטי עשוי מפסי פלדה לא אחידים, היוצרים מראה משתנה של פניו של גורי. הפסל עוצב בהשראת שירו של גורי "הבא אחרי", שנפתח במילים: "כְּבָר אֵינֶנִּי הָאִישׁ שֶׁהָיָה. אֲנִי הוּא הַבָּא אַחֲרַי, הֶמְשֵׁך מְשֹׁעָר לְאוֹתָן הַפָּנִים...".

הפסל של חיים גורי, הדמיה של המעצב גיא פלומבו (צילום: גיא פלומבו)
הפסל של חיים גורי, הדמיה של המעצב גיא פלומבו (צילום: גיא פלומבו)

עוד בתצוגה מבחר משיריו של גורי המוקראים בקולו, להם ניתן להאזין באמצעות הטלפון הנייד. בחירת השירים משקפת את המגוון העשיר והעצום של שירתו - שירה אישית שהשתכללה והעמיקה עם השנים, ועסקה בתיאור חייו כמצב של התפתחות ושינוי תמידי, מבלי לאבד את האותנטיות. כפי שכתב: "...שֶׁעַל פָּנֶיךָ עוֹבְרִים הַדְּבָרִים שֶׁאֵינָם מֻטָּלִים בְּסָפֵק, שֶׁהָיוּ מֵעוֹלָם, שֶׁלְעוֹלָם לֹא יָמוּתוּ בְּךּ".

התצוגה תוכננה ובוצעה ע"י המועצה לשימור אתרים ובליווי הנהלת בית הקונפדרציה ומשפחת גורי. ניהול פרויקט: אלעד בצלאלי, אוצר: רמי פיכמן, מעצבת ראשית: ליהי פולט, עיצוב הפסל: גיא פלומבו.

מתי? ב-8 למאי, 19:30.
איפה? בית הקונפדרציה ירושלים.
לפרטים נוספים: http://www.confederationhouse.org

יום המוזיאונים הבינלאומי 2024 בנושא: "מוזיאונים למען חינוך ומחקר"

אליהו אריק בוקובזה, 'עניין משפחתי' במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח (צילום: אליהו אריק בוקובזה)
אליהו אריק בוקובזה, 'עניין משפחתי' במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח (צילום: אליהו אריק בוקובזה)

כמדי שנה, יפתחו למעלה מ-100 מוזאונים, מהצפון ועד הדרום, את שעריהם לקהל הרחב וללא תשלום לרגל יום המוזיאונים הבינלאומי, החל ביום חמישי, ה-9 במאי. ביום זה יתקיימו במוזיאונים סיורים והדרכות מיוחדות, שיחי גלריה, סדנאות יצירה לילדים, חשיפה לתערוכות רצות וחדשות ועוד, בהשראת הנושא השנתי "מוזיאונים למען חינוך ומחקר".

מוזיאון בית שאן (צילום: עילית הננסון)
מוזיאון בית שאן (צילום: עילית הננסון)

"יום המוזיאונים הבינלאומי מתקיים השנה בצל אירועי ה 7 באוקטובר והלחימה המתמשכת ברצועת עזה והגזרה הצפונית. בחרנו לציין את יום המוזאונים ב-9 במאי, יום כניעת גרמניה הנאצית, במטרה להראות חזית מאוחדת של המוזיאונים למען החוסן התרבותי של ישראל ולניצחון הרוח והתרבות. בנוסף נאיר זרקור על המוזיאונים הנמצאים בקו העימות בצפון ובדרום – אשר בוחרים על אף הקושי לעמוד איתן ולהמשיך בפעילות ענפה", אומרת רז סמירה, יו"ר איגוד המוזאונים ואיקו"ם (המועצה הבין-לאומית למוזאונים) ישראל.

הכניסה חופשית.

מתי? ב-9 במאי
איפה? לרשימת המוזיאונים: www.icom.org.il.

סדנת 'דביקון -ים' במוזיאון המדע ע''ש בלומפילד ירושלים (צילום: אמיר גנון)
סדנת 'דביקון -ים' במוזיאון המדע ע''ש בלומפילד ירושלים (צילום: אמיר גנון)

"זינוק" הצגה חדשה בתיאטרון הבית. תל אביב

"זינוק" היא הצגה חדשה פרי יצירתם של סאבא סבלייב (מוסקבה) ומרינה בלטוב גראס ובבימויים, שתעלה בבכורה בתיאטרון "הבית" בתל אביב.

מה גורם לאדם לזנק אל הלא נודע? לקפוץ ולדעת שמרגע הזינוק לא יישאר דבר כפי שהיה? - ההצגה "זינוק" עוסקת בהשתחררות, בהפנמה, בקבלה, בחופש ובמרכזה שלושה סיפורים של אנשים אמיתיים שהפכו למיתוסים: סיפורו של מהגר רוסי הבורח מהמשטר ומזנק לים אל עבר עתיד שלא מחכה לו; סיפורו של אמריקאי שמאס בחיי השפע המזנק לאש הבוערת כאות מחאה והשלישי, סיפורה של אישה ישראלית תל אביבית, צמאה לאהבה שמזנקת לאדמה מתוך ייאוש, כדי לגלות שהאהבה תתגלה אליה במקום הכי לא צפוי.

מתי? 15-16-17 במאי.
איפה? תיאטרון הבית, תל אביב.
לפרטים נוספים וכרטיסים: https://www.habait-theatre.org.il/he/879

זינוק (צילום: סופיה סוחאנוב)
זינוק (צילום: סופיה סוחאנוב)

פסטיבל מוסיקת עולם בחוה"מ פסח. תל אביב

 פסטיבל מוסיקת עולם ייחודי יתקיים במועדון "טסה" ("Tassa") בתל אביב, בחוה"מ פסח 29-26 באפריל. מדובר בארבעה  ימים, ב-16 מופעים, ובהשתתפותם של 60 מוסיקאים ומוסיקאיות שינגנו על הבמות גרוב מהעולם, מקצבים אפריקאים עם תופים כלי הקשה וכלי נשיפה. לצד האנרגיה, הקצב והקולות של הפלמנקו - ינגנו גם ג'אז, מוסיקה אנדלוסית ועוד.

סתיו אחאי (צילום: Vangelis Patsialos)
סתיו אחאי (צילום: Vangelis Patsialos)

המוסיקאיות המובילות שייקחו חלק בפסטיבל: סתיו אחאי, מנגנת בהרכב וגם עם "ג'יין בורדו". נגנית המפוחית אריאל ברט. תופיע גם דינה קיטרוסקי, שמשלבת בנגינתה מגוון השפעות מהמזרח, המערב, והבלקני. נועה דרזנר, שחיה עשור בספרד למדה והשתלמה בפלמנקו וכיום מהבולטות בספרד וממובילות הגדולות של הז'אנר.

אריאל בארט (צילום: Didier Radiguet)
אריאל בארט (צילום: Didier Radiguet)

פורמט הפסטיבל מציע ארבע הופעות ביום: שתי הופעות של מוסיקאים  מקצועיים ושני "מופעי חימום" של תלמידים וסטודנטים: עירוני א' תל אביב, תלמה ילין" מגבעתיים, והרכבי סטודנטים מ"הג'ז אינסטיטיוט" ברימון, מתוכנית לימודי הג'אז "שטריקר – "ניו סקול" ומבית הספר למוסיקה במצפה רמון. במופעי ה"חימום" יעלו על הבמה 25 מוסיקאים ומוסיקאיות ועוד 32 מוסיקאים ומוסיקאיות ב"מופעים הרגילים". מנהל אמנותי: יותם זיו.

מתי? חוה"מ פסח 29-26 באפריל.
איפה? מועדון "טסה" ("Tassa") בתל אביב.
פרטים נוספים: https://eventbuzz.co.il/producer/v2/AVIVOLAM?fbclid=IwAR2vWQTAegTHwdmhp3A-pxYozeyW0lOW8brHOQJ_sXdbAIm5nhlA__DSqgI


"עת לפרוח" תערוכת אפנה לכבוד חג האביב. תל אביב

 "עת לפרוח", תערוכת אופנה חדשה לכבוד חג האביב בה ייחשפו שמונה מעצבי אופנה ישראלים מובילים (קיי לונג, אסף פרן, אביעד הרמן, דילן פריינטה, דרור קונטנטו, שי טובול, דורית שדה, רונן חן, רומי ספקטור מדה רוקוקו, שרון טל משכית – לרזילי) שמלות אביביות שעיצבו בהשראת שירה של יסמין מועלם: "הפרחים ישובו לפרוח, תראה שיהיה טוב, יהיה טוב - גם מתוך החושך יידלק האור".

העת לפרוח, עיצוב: רומי ספקטור דה רוקוקו (צילום: ניר סלקמן)
העת לפרוח, עיצוב: רומי ספקטור דה רוקוקו (צילום: ניר סלקמן)

פריטי האופנה יוצגו על בובות לצד פרחים ענקיים מנייר של המעצבת מירב פלג, המייצרים דימוי של הטבע המתעורר ומזכיר,  שגם אחרי הזמנים הקשים מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר ובכלל, יש הבטחה להתחלות חדשות.

העת לפרוח, מעצבת: דורית שדה (צילום: ניר סלקמן)
העת לפרוח, מעצבת: דורית שדה (צילום: ניר סלקמן)

לצד הבובות יוצגו צילומי אופנה עם הדוגמנית ג'סיקה אלטר, בת הזוג של בן שמעוני ז"ל, שנרצח במסיבת נובה, בעת שחילץ מהזירה אנשים.  הצילומים בכיכובה, יציגו לאחר חצי שנה של האסון, את  שמלות האביב, התקווה והפריחה. אוצרים: יואב מאיר וגילי סיוון.

מתי? 30-16 באפריל.
איפה? קניון עופר, רמת אביב.

העת לפרוח, מעצב: שי טובול (צילום: ניר סלקמן)
העת לפרוח, מעצב: שי טובול (צילום: ניר סלקמן)