ברוח יום השואה, אירוע ספרותי המוקדש למשוררת ולמחזאית נלי זק"ש, יפתח את הסדרה "כעוף החול" מהדורת 2024 במרכז חיים גורי לתרבות בבית הקונפדרציה בירושלים, ביום רביעי 8.5| 19:30. הסדרה מתקיימת על פי רוחו ומורשתו של חיים גורי, ומציגה מחוות לשורה של יוצרים ויוצרות, שחוו את השואה וכבשו מקום של כבוד ביצירה העולמית והישראלית. 

אומנות, דיני משפחה והשביעי באוקטובר: יהודה גרניט עם תערוכה מיוחדת
מכירת ציורים של הציירת פנינה קידר תתקיים במסגרת חודש ההתרמה לעמותת אקים

הפעם תעסוק הסדרה במשוררת נלי זק"ש (1891–1970), שחלקה עם ש"י עגנון את פרס נובל לספרות בשנת 1966 ונדחקה מאור הזרקורים  בגלל סלידתה מן הפומביות. זק"ש ניצלה בעור שיניה מהשואה, כשהועברה מגרמניה לשבדיה שם חיה עד סוף ימיה, והשואה היתה לנושא כתיבתה המרכזי. במפגש ייעשה ניסיון להבין מדוע שירתה של זק"ש לא נודעה בישראל, למרות ניסיונות של מתרגמים וחוקרים רבים להפיץ את שמעה.

הדר גלרון (צילום: יחצ)
הדר גלרון (צילום: יחצ)

"שריקה" - מונודרמה מאת יעקב בוצ'ן. מה ידע ד"ר מנגלה  על נשים? הרופא הנאצי שפעל בתוכנית ל‘הפסקת הרבייה היהודית’. נשים יהודיות הופתעו לגלות לאחר המלחמה, שהן יכולות להרות למרות מנגלה. כך נולד יעקב בוצ'ן שאמו היהודייה היתה מזכירתו של מנגלה. היוצרת והשחקנית הדר גלרון עיבדה למונודרמה "שריקה" את סיפורו הביוגרפי של בוצ’ן, דור שני לניצולי אושוויץ החושפת את השריטות והפצעים העמוקים והבלתי נראים של השואה והיא גם מגלמת את דמותה הקרועה של האם. ההצגה תורגמה לתשע שפות וזכתה לפרסים בינלאומיים. 

לקראת יום הזיכרון, יוקדש המיזם "בשביל הנופלים" לחללי מלחמת חרבות ברזל ותושבי עוטף עזה. מדובר במיזם לאומי בראשותו של האלוף במיל' רוני נומה, שנועד לחבר בין הסיפור המיוחד של הארץ ללוחמים שנפלו למענה באמצעות סיורים ומפגשים בשבילי ארץ ישראל במטרה לצעוד ולהכיר את הארץ דרך סיפור חייהם של הנופלים.

בשביל הנופלים (צילום: יחצ)
בשביל הנופלים (צילום: יחצ)

מדי יום במהלך "שבוע הגבורה" שחל בין יום השואה ליום הזיכרון (6-12 במאי) יוצע סיור באיזור עוטף עזה, בהובלת אלופים במיל. יחד עם משפחות שכולות ותושבי עוטף עזה. הסיורים ייצאו מרחבת מוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ  יד מרדכי,  לשדרות, שער הנגב, כפר עזה, נחל עוז, בארי ומועצה אזורית אשכול, כשהסיום יהיה בהר הרצל בירושלים.

הסופר אלי עמיר (מחברם של הספרים "תרנגול כפרות", "מפריח היונים" "נער האופניים" ורבים נוספים, שזכו להצלחה בארץ ובעולם ואף הומחזו והוסרטו), יוצא עם ספר חדש "והימים לא חלפו" (עם עובד). בספרון חוזר הסופר, אל נורי גיבור ספרו המרגש "נער האופניים", כשמפֶּרק לפרק עולה ומצטייר דיוקן של גבר צעיר שמנסה לפלס את דרכו בין זהות ישנה לזהות חדשה, בין ההוויה שבא ממנה לצפונות העתיד הזר, וחשוב לא  פחות – בין אהבה "כמו בספרים" לאהבה שבחיים עצמם. 

הספר של אלי עמיר (צילום: יחצ)
הספר של אלי עמיר (צילום: יחצ)

אוהד נהרין חוזר ל"שלוש" שיצר ללהקת בת ־שבע, יצירה קנונית שתוארה על ידי הכוריאוגרף, בנז'מין מילפייה כאחת היצירות המסקרנות שהציג בשנותיו כמנהל האמנותי של בלט האופרה בפריז. ״שלוש״ היא טריפטיך שמורכב מהחלקים בלוס, הומוס וסקוס. המבנה המשולש, התאולוגי, מרמז על חזרה לבסיס צורני, חשוף ויומיומי של מחול.