בלקט אירועי התרבות: היכונו למופעי הרוק המשותפים והעוצמתיים של יהודה פוליקר עם להקת "תיסלם", נשות ירושלים מארחות בבתיהן לקראת יום ירושלים, מופע אנרגטי של הרכב כלי ההקשה "טרמולו", תערוכה חדשה במוזיאון ישראל המפגישה ארכיאולוגיה עם אמנות ישראלית, וספר קולי ששיריו נכתבו כתגובה לאירועי ה-7 באוקטובר. 

“זיכרון של מסטיק": השחקנית דליה פרידלנד מסתכלת לזקנה בעיניים
אירלנד בישראל: לשחקנית אבישג סרף נשבר הלב, והיא הפכה את זה להצגה

1.יהודה פוליקר ותיסלם על הבמה ביחד ולחוד

בהיכל התהילה  של הרוק הישראלי שמור מקום של כבוד ליהודה פוליקר וללהקת "תיסלם". תיסלם פרצה לתודעה בשנת 1981 עם אלבומה  ״רדיו חזק״, ששינה את פני המוסיקה בישראל. כעבור שנה  יצא באותה חברת תקליטים, "עשרים וארבע שעות״, אלבומה הראשון של להקת "בנזין" בהנהגתו של יהודה פוליקר, שהטביע חותם בפסקול המוסיקה הישראלית.

יהודה פוליקר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה פוליקר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

השנים 1981-1982 היו ללא ספק של תיסלם ובנזין כשתיסלם כובשת את תחנות הרדיו עם הלהיטים ״רדיו חזק״, ״לראות אותה היום״, ו״תנו לי רוקנרול״  ובנזין מפציצה  עם ״יום שישי״, ״חופשי זה לגמרי לבד״. עיתונות המוסיקה של התקופה יצרה איבה מלאכותית בין הלהקות אלא שבמציאות, שתי הלהקות שיתפו פעולה, הקליטו והופיעו יחד ושמרו על קשרי חברות שהגיעו לשיאם במופע המשותף בפארק הירקון. אחרי ארבעים שנים ויותר, חוזרים עתה פוליקר ותיסלם לשתף פעולה בסדרת מופעי רוק עוצמתיים וסוחפים עם מאסת להיטים אדירה, המון אנרגיה וחברות על הבמה. 

2.נשות ירושלים פותחות את בתיהן. לקראת אירועי יום ירושלים

במהלך חודש יוני ולרגל יום ירושלים שבע מנשות ירושלים, פותחות את בתיהן ואת הלב למפגשי היכרות פולקלור ואמנות. הביקור מתואם ישירות מול המארחות הביתיות, (אפרת חלמיש, דפנה קנדל, כנרת בוטיל, מזל מוטל, נחמי מגן, שושנה קרבסי, רות חביליו) חברות מיזם נשים וסיפורים בירושלים, יוזמה של תיירות חברתית מיסודה של המחלקה לקידום נשים באגף חברה בעיריית ירושלים, במסגרתה נשים מארחות בבתיהן יחידים וקבוצות מבקרים ומספרות את סיפור חייהן, או סיפור השכונה בה הן גרות, בשילוב כיבוד.

לקשר עם המארחות: https://www.jerusalem.muni.il/he/residents/promoting-women/women-and-stories/

אפרת חלמיש (צילום: יהודית הרפז)
אפרת חלמיש (צילום: יהודית הרפז)

3. הרכב כלי ההקשה "טרמולו" במופע חדש "The Beat Evolution" 

הרכב כלי ההקשה "טרמולו: יוצא במופע אנרגטי חדש "The Beat Evolution" - מופע שהוא חיבור בימתי של נגינה, תנועה, וידאו ארט וסאונד בשיתוף פעולה של "טרמולו" עם המלחין אריאל בלומנטל, הבמאי ויטלי פרידלנד ויוצרת הוידאו יערה ניראל. המוסיקה במופע עוברת בין זמן ומקום, כאשר הביט הוא האלמנט המוסיקלי שמוביל את הדרך.

מסע של תרבויות, ממסופוטמיה לתרבות המאיה, מאפריקה להודו, מהג'אז אל הרוק ולמוסיקה בת זמננו והעתיד לבוא. את המופע הלחין תומר יריב,  המנהל האומנותי שהוא גם אחד מחמישיית הנגנים: דפנה סגל, תומר גלילי, דניאל סולומונוב וליאור טל. יום שישי |7.6 | 13:00 | בית האופרה תל אביב. ב - 29 במאי בשעה 20:30 באולם קריגר בחיפה.

4. "כלים שלובים". תערוכה חדשה במוזיאון ישראל

במוזיאון ישראל נפתחת תערוכה חדשה "כלים שלובים", אמנות ישראלית פוגשת ארכיאולוגיה. התערוכה חושפת לראשונה פריטים עתיקים מאוספיו של האגף לארכיאולוגיה לצד רכישות חדשות באמנות ישראלית שעיקרם עיסוק בנושאים שריתקו את האנושות משכבר הימים: ההתמודדות עם היותנו בני חלוף; הגוף על עוצמתו וחולשותיו; יחסים בין בני-אדם ואמונה בכוחות נשגבים.

יצירת התערוכה היא פרי שיתוף פעולה של ארבעה אוצרים מדיסציפלינות ומתקופות היסטוריות שונות: אמיתי מנדלסון, אוצר בכיר לאמנות ישראלית, טניה סירקוביץ, אוצרת ראשית לאגף לאמנויות, פרחיה אייל, אוצרת לארכאולוגיה של ימי הבית הראשון והתקופה הפרסית ואחיעד עובדיה, אוצר לתרבויות פרהיסטוריות. 

תערוכה (צילום: פרטי)
תערוכה (צילום: פרטי)

התערוכה נפתחת בעבודתה של נטע ליבר שפר, המציגה יצירות וחפצים מתקופות ומאזורים רחוקים שאינם מחולקים לקטגוריות של זמן או מקום. עוד  מוצג מזבח אבן בעל ארבע קרניים מתקופת הברזל לצידה של העבודה "מזבח" של מנשה קדישמן, וקערה ממלוכית מעוטרת בדימויים, שאת גלגולם ניתן לראות בעבודתה של אמנית הצילום עילית אזולאי "מלכוּת", ועבודתיהם של אמנים ואמניות נוספים. נעילה:  אוקטובר 2024

5. "מה שקרה  - מבחר קולות" ספר קולי מבית "פואטרי סאלם" ותיאטרון האינקובטור

כמה חודשים מפרוץ המלחמה התכנסו חמישה-עשר יוצרים ויוצרות באולפן בתל אביב והקליטו ספר קולי המורכב משירים שנכתבו כתגובה לאסון שבעה באוקטובר ולמלחמה שמתנהלת מאז.  יחד התקבצו משוררים, אנשי ספוקן וורד ומוסיקאים בהם: ענת לוין, טל ניצן, אריק אבר, יונתן קונדה, צביה מרגליות, אלמוג בהר, אמיר חרש, רותם בר-אור, זיו הרמלין-שד"ר, דניאל וייל, שולמית אורבך, נעמה שחר, צחי אבינועם, עומר מושקוביץ', אמיר מנשהוף.

תערוכה (צילום: פרטי)
תערוכה (צילום: פרטי)

שלכל אחד ואחת מהם נקודת מבט ייחודית ופואטית על האסון. האלבום "מה שקרה – מבחר קולות"  ("בדיבור - הוצאה לאוזן") מורכב מתשעה-עשר קטעי שירה קוליים שעוסקים בפחד המוות, בהפקרה, באסון גדול ובניסים קטנים, בדברים שאמרו  מפונים וניצולים, באמונה ושברה, באיסוף הרסיסים, בהכרח לחיות, באשמת שורדים, במציאת אהבה בתוך הכאוס ועוד.

"כשחיפשנו קולות לספר, גילינו שדווקא מתוך ההלם והבלבול – נכתבת שירה. המוזות לא שתקו, הן כתבו טקסטים שהרכיבו שפה חדשה של שירה בארץ", אומר ד"ר אמיר חרש, עורך הספר הקולי ביחד עם אריק אבר.לינק לספר האודיו - https://linktr.ee/bedibur. מופע ההשקה: 17.6 | 20:45 שביל המרץ 2, תל אביב