העיתונאי ומפיק הטלוויזיה אריק הניג הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 72. הניג נפטר בבית החולים "איכילוב" בעקבות אירוע לב והותיר אחריו אישה, מיה בלנקה, ותינוקת שנולדה השנה. הלווייתו תיערך ביום שלישי בשעה 16:00 בבית העלמין בחולון





הניג היה עיתונאי, במאי ומפיק טלוויזיה שהתפרסם לאחר שהטמיע את תרבות ה-NBA בישראל. הוא כתב טורי ספורט, יצר סרטים דוקומנטריים כמו "הגביע הקדוש" ו"החבר'ה הגדולים", הפיק וביים את הסרט "רבין-פרס: הכל אישי" וגם את את התכנית "מונית הכסף" עם עידו רוזנבלום המשודרת ב"קשת 12". הוא כתב את הספר "פואד – כנגד כל הסיכויים", על חייו של בנימין בן אליעזר ועד לאחרונה כתב טורים ל"מעריב". מערכת "מעריב" מרכינה ראש על לכתו של הניג ז"ל ומשתתפת בצערה של המשפחה. 


הניג היה איש בעל אינסוף הגדרות ופנים שנדמה שאין איש בברנז'ת התקשורת שדרכו לא הצטלבה בדרכו. הניג תמיד היה האיש במקום הנכון. לא רק כאיש תקשורת, אלא גם בגלל קשריו חובקי העולם, שדאגו לפתוח דלתות. בין מכריו היו ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין ז"ל, הקומישנר לשעבר של ליגת ה-NBA , דייויד סטרן וגם מייקל ג'ורדן, הכדורסלן הטוב בכל הזמנים. 

היה זה הקומישנר הנוכחי של ה-NBA, אדם סילבר, שביקר לפני שנתיים בארץ והודה שבלי הניג לא היו שידורים מהליגה האמריקאית בישראל וגם עומרי כספי ודייויד בלאט לא היו מגיעים לפסגה האמריקאית.

זה היה הניג שאף פעם לא סירב לבקשה. אם מישהו היה רוצה שיפתחו בפניו דלת שהייתה סגורה הרמטית בארה"ב, הוא היה במקום בכדי לפתוח. אם מישהו היה זקוק להזמנה למשחק חשוב של הניו יורק ניקס, הוא תמיד היה בכדי לסייע ולא ביקש טובה בחזרה.

הניג היה איש של כימיות, יחסי אנוש. הייתה זו הכימיה עם דייויד סטרן שהעניקה לו את זכויות השידור על משחקי ה-NBA בישראל והייתה זו הכימיה עם יוצרי טלוויזיה צעירים, יורם זק וחגי לפיד, שנתנה לו ולהם את הדחיפה הראשונית.

באביב שנת 2000 הניג צירף את השניים בכדי שיסייעו לו להכין את הסרט"הגביע הקדוש", שסיפר על הופעתה של קבוצת הכדורסל מכבי ת"א בגמר האירופי בסלוניקי.

השניים האלה הצטרפו להניג גם כשיצר סרט על מאחורי הקלעים ב-NBA. זק הפך עם השנים לאיש מאחורי הצלחת תוכנית הריאליטי "האח הגדול" ולפיד הפך לשם גדול בעולם הריאליטי ובתוכניות קומיות בולטות.

הניג אהב מאוד לתעד את הרגע. מאחר ונחשב לאחד מאנשיו של רבין והיה עד למלחמות האישיות בין ראש הממשלה המנוח לשמעון פרס ז"ל יצר את הסרט "רבין-פרס: הכל אישי'".

אריק הניג, 1980. צילום: ראובן קסטרו
אריק הניג, 1980. צילום: ראובן קסטרו


אהבתו לספורט הביאה אותו ליצור סרטים על עומרי כספי, הכדורסלן הישראלי הראשון ב-NBA ועל אלון מזרחי, מלך השערים בכל הזמנים. המדיום הטלוויזיוני מאוד משך את הניג. את הרומן עם המצלמות הוא החל עוד בתוכנית ספורט בערוץ 2 הניסיוני, אבל יותר מאוחר עזב את השוליים ונכנס להפקות גדולות ומרכזיות.

הוא אומנם התרסק עם הפקת תוכנית האירוח של שרה'לה שרון לערוץ 10, אבל בשנים האחרונות ידע הצלחה גדולה עם התוכנית '"מונית הכסף", אותה הוא הפיק.

אלה החושים המחודדים של הניג ששמו לב לפורמט בזמן שהיה תקוע בחדרו, במלון, ביום מושלג במיוחד בארה"ב. הניג הבין שמדובר באפשרות להצלחה גדולה, רכש את זכויות השידור, עניין את מנכ"ל שידורי קשת, אבי ניר, גייס את חברו יורם זק שיערוך ואת עידו רוזנבלום שיגיש והשאר שייך להיסטוריה.

הניג גם התנסה בהפקת סדרת הטלוויזיה הקומית 'שחקן זר', ששודרה בקשת בשנת 2015 בכיכובם של מוני מושונוב ויובל סמו. את הסדרה כתבו אנשי "ארץ נהדרת" דוד ליפשיץ ואסף גפן. הניג איש בעל חוש הומור מפותח, לצד דעתנות חסרת פשרות שבאה לידי ביטוי בכתיבת טורים לעיתונים הגדולים, כשעד לאחרונה פרסם טור שבועי ב"מעריב".

הניג הפך לאב לראשונה רק השנה כשלו ולזוגתו, מיה בלנקה, נולדה בת, אלי אווה. הוא היה מאושר מההורות, התגאה בה מאוד, הציג תמונות של בתו למי שרק רצה, אבל הוא כבר לא היה במיטבו.

הניג יישאר בזיכרונם של רבים כאיש בעל קסם מיוחד ולא מעט מסתורין. הבחור הציני הזה, שישב איתנו בבתי קפה, ידע לפתוח דלתות ולקשור קשרים שטובי המוחות לא הצליחו. 

רבים בעולם הספורט והתקשורת הגיבו על מותו של חברם שהלך לעולמו בטרם עת והספידו אותו: שדרן הספורט לשעבר והעיתונאי ציון נאנוס כתב בחשבונו בטוויטר: "כשהסתובבתי עם אריק הניג באולסטאר הNBA וראיתי איך כל הכוכבים (כולל ג׳ורדן) זוכרים אותו ומדברים איתו, הבנתי באמת כמה רחוק הוא הגיע בליגה הזאת. להניג הייתה תשוקה של ילד שהגיע לחנות ממתקים ורצון גדול לעזור תמיד ולקדם אנשים צעירים. עצוב מאד לשמוע על לכתו בטרם עת".


הניג (שני משמאל) בהלווייתו של מאיר איינשטיין ז"ל. צילום: דני מרון
הניג (שני משמאל) בהלווייתו של מאיר איינשטיין ז"ל. צילום: דני מרון


מועדון הכדורסל מכבי תל אביב פרסם הודעה בעקבות מותו של הניג, וכתב כי הוא "מרכין ראש על לכתו של אריק הניג, מאוהבי הכדורסל הגדולים והמשפיעים על תפוצת המשחק בישראל. היצירה שלו ליוותה את כולנו ועדשת המצלמה וידאה שתמשיך ללוות גם בהמשך הדרך. תנחומינו למשפחה ולמוקיריו, יהי זכרו ברוך".



העיתונאי ומגיש הטלוויזיה ניב רסקין כתב בטוויטר כי הוא "מאוד עצוב על לכתו של אריק הניג, האיש שהביא לישראל את ה-NBA וראיין את מג׳יק וג׳ורדן בתקופה שזה היה מדע בדיוני. הניג היה אחד האנשים הכי חריפים, מצחיקים וטובי לב שפגשתי. יהי זכרו ברוך".

איש התקשורת גיא סודרי כתב כי הוא "עצוב מאוד על מותו של אריק הניג. איש עם לב זהב. תמיד אזכור שאתה נתת לי את העבודה הראשונה בטלוויזיה. תמסור ד״ש לכל החברים הכוכבים שלך שם למעלה".


אריק הניג. צילום: אמיר מאירי
אריק הניג. צילום: אמיר מאירי


העיתונאית והמגישה לוסי אהריש הספידה גם היא את הניג, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "אריק הניג היה אחד האנשים המדהימים שיצא לי להכיר. איש צנוע, חכם בצורה יוצאת דופן, לב ענק, מוכשר, אדם פשוט גדול מהחיים. אבדה גדולה. יהי זיכרו ברוך".

גם שחקן ה-NBA הישראלי הראשון, עומרי כספי, ספד לאיש התקשורת: "אלה חדשות מאוד עצובות. אריק הניג הוא אחד ממייסדי ה-NBA בישראל, אלה שחיברו אותנו לארה"ב. הוא חבר מאוד טוב שלי ושל המשפחה. לאורך השנים, בטח ב-12 השנים האחרונות, הייתה לנו מערכת יחסים מיוחדת עם כל הדברים שעשינו יחד, או הדברים שדיברנו עליהם. חבר מאוד טוב של דייויד שטרן והצוות שמנהל את הליגה. זה עצוב מאוד, הוא היה מאוד קרוב לליבי".


שמעון מזרחי, יו"ר קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל התאבל אף הוא: "הכרתי את אריק הניג מזה שנים רבות. ידעתי את הקשר שלו עם ה-NBA. נפגשנו הרבה פעמים בכל המשחקים שלנו נגד קבוצות ה-NBA. הוא גם פירשן שנים רבות וכתב טור. הוא היה אדם שהכדורסל היה אחד מיסודות חייו, וזה היה רוב עיסוקו. דייויד שטרן החזיק ממנו מאוד וככה הוא חדר ל-NBA. חבל שהלך בגיל כזה צעיר. שמשפחתו לא תדע עוד צער".

השחקן והמוזיקאי מיכאל מושונוב כתב בחשבון האינסטגרם שלו, בליווי תמונה שלו מילדותו לצד הניג: "היית בן בית עבורנו", והזכיר את חברותו של המנוח עם אביו, השחקן והקומיקאי מוני מושונוב.