אלא אם חייתם בגלקסיה אחרת בשנים האחרונות, סביר להניח ששמעתם על תעשיית הפודקאסטים. ואם לא, אז נעים להכיר: פודקאסט (או "הסכת") הוא למעשה תכנית רדיו שהוקלטה מראש, ואורכה נע מדקות בודדות ועד שעתיים ויותר. סקאלת הנושאים רחבה ומגוונת, החל מפוליטיקה ומדע, דרך נישות כמו קבוצות ספורט או תחביבים אקסטרימיים ועד שיחות סלון בנושאי היום. רובם מתובלים באורחים ומומחים מקצועיים שמוסיפים את הפן שלהם.

כיום בישראל יש כבר למעלה מ-400 פודקאסטים כחול-לבן. כאן, ב"פודקאסטיה", אבחר בכל שבוע את המרגשים, המעניינים ויוצאי הדופן שביניהם. 

את טור הבכורה בחרתי להקדיש למי שכבר עשו זאת בגדול, ומככבים בצמרת מצעדי ההשמעות באופן קבוע. ליקטתי את הפודקאסט המושמע בכל תחום ושאלתי את העומדים מאחוריהם על תהליך היצירה והסודות מאחורי הקלעים. 


ההמלצה שלי ב"חיות כיס" – "מה לעשות עם הכסף שלי"?

הכלכלי (והמושמע ביותר בישראל!): "חיות כיס" עם שאול אמסטרדמסקי, צליל אברהם ודנה פרנק (כאן)

מה שהתחיל כקונספט לא מגובש ובלי יותר מדי תכנון, הפך להיות הפודקאסט המושמע במדינה. "בהתחלה פשוט תיעדנו את ישיבות המערכת שלנו בדסק הכלכלי", מספר שאול אמסטרדמסקי, העורך הכלכלי של תאגיד כאן, "ואחרי שהאזנו להסכתים דומים בעולם, הבנו שאנחנו רוצים ללכת לכיוון יותר נרטיבי, רוצים לספר סיפור". 

והסיפור הזה, שמתבסס על היכולת לדבר כלכלה במילים אנושיות, נגישות ותכל'סיות – הפך הסכת בלי יותר מדי ציפיות – לסנסציה בעלת כמעט 6 מיליון האזנות! ("מעולם לא חשבנו שזה יגיע למימדים האלה. בכל פעם שאני רואה את המספרים, אני לא מאמין"). 

בתור אחת שנלחצת רק מלהיכנס לאפליקציה של הבנק, "חיות כיס" מצליחה לשחרר את החרדה הכלכלית הזו מפרק לפרק. העיסוק בסוגיות ספציפיות להחריד גורם לענף אפור ומרתיע להיראות ידידותי ונגיש ובשיתוף הפעולה ביניהם – מצליחים היוצרים להסביר בפשטות מונחים ותופעות שבעבר הרתיעו אותנו מאוד.

אמסטרדמסקי התקשה לשים את האצבע על פרק מומלץ, אך לבסוף נכנע והמליץ על פרק 52: "קפקא, סוכן הביטוח שלכם". כשהתעניינתי למה מאזין בזמנו הפנוי מי שאחראי לפודקאסט המושמע בישראל, קיבלתי המלצה לא שגרתית על הסכת שריגש אותו עד דמעות. ואם אמסטרדמסקי ממליץ, מי אנחנו שנתעלם?


ההמלצה של אמסטרדמסקי מתוך הפודקאסט היומי של "New York Times"

פוליטיקה: "עושים פוליטיקה" עם דפנה ליאל

בדומה ל"חיות כיס", גם ההצלחה של "עושים פוליטיקה" עשויה להיראות תמוהה. במדינה שבה מדברים פוליטיקה כמעט 24/7 – לא מובן מאליו שהמוני מאזינים יבחרו מיוזמתם להקשיב לעוד תוכן בנושא. וכשאני אומרת "המוני מאזינים" – אני מתכוונת למעל 2.2 מיליון האזנות.

בהסכת של דפנה ליאל, כתבת הכנסת של חדשות 12, היא נוגעת בפוליטיקה – אך מזווית שלא מופיעה במהדורות המרכזיות, ומצליחה לייצר סקרנות ועניין למרות ה'לכלוך' הרב שמזוהה עם התחום. בעיניי, ההצלחה נובעת מהעובדה שליאל לא מנסה לחרחר ויכוחים פופוליסטים. להפך, היא עוסקת בנושאים לא קונבציונליים, באורך המדויק לפרק וכמובן – בהגשה של כתבת מנוסה שבשונה מאחרים, לא צריכה שנריץ אותה על מהירות X1.5.

אם תשאלו אותה – אורח החלומות שלה הוא יובל נח הררי ("מעניינת אותי תפיסת המבט הייחודית שלו על לאומנות ולאומיות וההבדל ביניהן") והשעה השבועית בה היא מקליטה את הפודקאסט היא הרגע היחיד בשבוע שהנייד שלה על מצב טיסה. בין אם אתם בימין או בשמאל, תנו לה צ'אנס, וגלו שפוליטיקה לא חייבת להיות בהכרח כאב ראש. לכל הפרקים ניתן להאזין כאן.

ספורט: "הפודיום" עם אורן יוסיפוביץ'

"הפודיום" הוא אמנם פודקאסט הספורט הראשון שנוצר בישראל, אך זו לא הסיבה שבגינה הוא מככב בטופ מצעדי ההשמעות. הסיבה האמיתית היא היחס שאורן יוסיפוביץ', מייסד ומגיש הפודקאסט, מעניק למאזיניו. "לפעמים מתייחסים לקהל הספורט בישראל בצורה סטיגמתית וזולה, כאילו מדובר באוהדים לא אינטליגנטים. בעיניי, קהל הספורט הוא לא פחות חכם מכל קהל בכל תחום - אולי החכם ביותר. ומגיע לו יחס מתאים.", הוא מספר.

 ב-500 (!) הפרקים ששודרו עד כה, יוסיפוביץ' סוקר יחד עם הפאנל הקבוע ועם אורחים נוספים מתעשיית הספורט את אירועי השבוע בתחום, מנקודת מבט בגובה העיניים, כך שלא רק מי שאוהד ספורט מושבע יוכל להרגיש בבית. מלבד המחשבה על המאזינים, "הפודיום" מהווה במה גם לספורטאים שמדברים על חייהם האישיים, מלבד ההצלחות והכישלונות בקריירה שכולם מכירים. דוגמה לכך היא הפרק עם שון וייסמן: כדורגלן מצליח שחשף לראשונה ב"הפודיום" כי עד גיל 18 ישן על הרצפה בגלל קשיים כלכליים. כשסיים לגולל את סיפור חייו, הודה:  ״אני לא מאמין שדיברתי ככה״.  

כמי שכל קשר בינה לבין ספורט מסתכם בבר-אור כושל בבה"ד 1, אני יכולה להעיד שסוד הקסם של "הפודיום" הוא לא רק ההגשה המקצועית והרהוטה של יוסיפוביץ' (עיתונאי ספורט במקצועו) והבקיאות שהוא והפאנל שלו מפגינים, אלא בעיקר ההערכה הגדולה שהוא חש  למאזינים שלו, שבאה לידי ביטוי בכל צליל והברה. מומלץ 

מוזיקה: "שיר אחד" עם רום אטיק, מאיה קוסובר, תומר מולוידזון, אייל שינדלר וניר גורלי (כאן)

אפשר לשנוא פולטיקה, אפשר לא להתחבר לספורט ואפשר להירתע מכלכלה – אבל קשה מאוד לא לאהוב מוזיקה. ובתוך כך, קשה מאוד שלא לאהוב את "שיר אחד". 

בהסכתם המוזיקלי, חברי הצוות בוחרים שיר אחד ויוצאים למסע מרתק, חוצה שפות, יבשות ותרבויות במטרה לסקור את תהליך הגעתו לעולם. הם חושפים סיפורים מסעירים ומרגשים, לעתים עד דמעות, ומתבלים את הפודקאסט בסקיצות המקוריות שהופכות את חווית ההאזנה ליוצאת דופן. הם מגדילים לעשות, בהקפדתם היסודית לחלוש על כל הז'אנרים (מעדן בן זקן ועד דני סנדרסון) ומעניקים את הכבוד הראוי ליצירות עכשוויות וכן לאלה שאיתנו כבר עשורים רבים. 

"רבים שואלים אותנו איך אנחנו בוחרים את השירים", מספר רום אטיק, מיוצרי ההסכת, "לרוב אנחנו מתחילים מהיוצרים והיוצרות - מרימים טלפון ומנסים ביחד למצוא סיפור טוב. בהתחלה, היינו צריכים לרדוף אחרי אנשים (עברה שנה עד שדני סנדרסון הגיע לתכנית!) אבל היום, יש כאלה שכבר מבקשים להגיע". 

הפרקים המועדפים על רום הם "זה כל מה שיש" עם יוני רכטר, ו"בא לשכונה בחור חדש" עם אלון אולארצ'יק אך עבורי, בתור מי ששמעה את כל הפרקים, להמליץ על אחד מהם יהיה כמעט בלתי אפשרי. עם זאת, כשאני חושבת על זה - "בסוף מתרגלים להכל" עם דודו טסה הוא פרק הפודקאסט הטוב ביותר ששמעתי עד כה, אך כאמור – מדובר בהסכת שהוא יצירת מופת. ועל זה יעידו 1.7 מיליון האזנות. אל תרשו לעצמכם לפספס אותו.


"בהתחלה היינו צריכים לרדוף אחרי היוצרים והיוצרות, היום – הם רודפים אחרינו"

חברה ורוח: "חושבים טוב" עם יהודית כץ 

עד שיהודית כץ החליטה שהיא מתניעה את הפודקאסט שלה, לקח לה המון זמן. "נתקפתי חששות גדולים – 'מי יקשיב לי בכלל?', 'האם אצליח לחדש לאנשים'?" ובמשך כמעט שנה היא התבשלה עם הרעיון עד שהתחייבה בפומבי על התחלתו, מה שחייב אותה לממש את הפנטזיה. מאז, חלפו 85 פרקים והמון אורחים מסקרנים (דן אריאלי, חיים שפירא, יוסי גינצברג) שקיימו עמה שיחות מרתקות בנושאי פסיכולוגיה חיובית, קבלת החלטות, שינויי הרגלים ועוד. 

הייחוד בפודקאסט של כץ הוא ההשפעה שיש לתוכן שלה על המאזינים, מעבר להעשרה או הנאה רגעית. "אחרי שידור הפרק 'למה כדאי לעשות דברים חדשים?' קיבלתי הודעות מהמון מאזינים שנסחפו אחרינו", היא מספרת. "אנשים החליטו לפרוץ גבולות בלתי אפשריים, רק בזכות ההאזנה לפרק. זה הרגע שהבנתי כמה תוכן אודיו יכול באמת לחולל שינוי במציאות של אנשים". בהגשה רהוטה, נעימה ואותנטית – מצליחה כץ לסחוף בקולה, להעביר אנרגיות חיוביות ולקדם מסרים מעצימים. אז אם אתם סקרנים לגבי עולם הפסיכולוגיה החיובית או רוצים לסגל הרגלים חדשים – כנראה שמצאתם את הפודקאסט בשבילכם. 


"לא האמנתי שפודקאסט יכול לשנות את החיים של כל כך הרבה אנשים"

תודה למחלקת "כאן הסכתים" על נתוני ההאזנות