ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר התרבות חילי טרופר, נפגשו היום (חמישי) עם הזמר אביב גפן, כנציג האמנים, וסיכמו על מתווה סיוע לתחום התרבות בגובה של 70 מיליון ש״ח.

נתניהו נפגש עם אביב גפן על מתווה הסיוע לעולם התרבות

"זהו יום בשורה לעולם התרבות והאמנות בישראל. לפני כמה ימים הגיע אליי אביב, רציתי לשמוע על עולם האומנות. יצאנו החוצה, ישבנו בחוץ, והוא אמר לי: ׳תשמע, מוכרחים לעזור ולהחזיר לחיים גם את עולם התרבות׳", אמר נתניהו, "אמנים ותיקים סובלים ואמנים בכלל, קשה להם להופיע".

הוא הוסיף: "בעזרת שר האוצר ושר התרבות מצאנו פתרון, והפתרון שאנחנו מביאים היום הוא 70 מיליון שקלים להופעות שיועברו דרך הרשויות שיהיו מחויבות לתת את זה להופעות. זה מסובסד. זה יביא וימלא את האולמות". נתניהו הדגיש כי "שישה מיליון שקלים לאמנים הוותיקים, באמת, חלק מהם סובל סבל גדול מאוד. זה מפיח חיים, וזה יהיה בעוד כמה שבועות. עולם התרבות שהוא מהעולמות הסגורים יהיה הראשון שיהנה מהתוכנית הדרכון הירוק. מעכשיו צריך להגיד: ׳אנחנו דור מחוסן'".

גפן אמר בתום הפגישה: "תודה רבה לך אדוני ראש הממשלה, תודה לשר האוצר ולשר התרבות. אכן הוזמנתי לפני כמה ימים לשיחה ובה פרסתי את כל בעיות עולם התרבות שנסגר ראשון וסובל מאוד מוראלית וכלכלית". הוא הוסיף כי "מצאתי כאן אוזניים קשובות מאוד ופתרון מאוד מיידי שנעשה תוך כמה ימים, אחרי שישבנו כאן שעות על גבי שעות. הוסכם להעביר לרשויות 70 מיליון ש"ח להופעות שיהיו חייבים לממש, זה כסף שיחוייב דיווח. כך שכל הצוותים והאמנים יופיעו וזה יעזור. כמובן עוד שישה מיליון ש"ח לאמנים במצוקה, אמנים מבוגרים".

אביב גפן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
אביב גפן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

"עם כל העצב של הקורונה אני חייב לומר שאני מאוד שמח כמו כל ישראלי שיש חיסונים. הרבה אומרים לי, מה אתה אומר על המצב, וזה נכון שחלק מהאמנים בעולם תוגמלו הרבה יותר מהר עם יותר כסף מה שיצר הרבה זעם ברחוב. אבל חשוב לומר למען ההגינות, שישראל הולכת להיות המקום הראשון שאמנים יופיעו והקהל יוכל לבוא לראות הופעות, בניגוד לשאר אירופה שיהיו סגורים לפחות עד יולי-אוגוסט", הוסיף גפן, "אז אני גאה מאוד בישראל שאיחדנו כוחות גם אם אנחנו חלוקי דעות, אבל אנחנו מביאים את התרבות שוב לישראל וזו בשורה ענקית בעיניי וישראל תהיה הראשונה לפתוח הופעות וזה לא מעט".

שר האוצר הוסיף: "בבשורה היום רואים את האור בקצה המנהרה והאור הגדול זו הפתיחה הצפויה עקב הגעת החיסונים והדרכון הירוק. האור הנוסף זה הסיוע בגובה 70 עד 100 מלש"ח שאנחנו נעמיד לרשות התרבות דרך הרשויות המקומיות שיאפשרו לאמנים להופיע ולחזור לפעילות. זו בעצם רשת ביטחון לעולם התרבות הלא ממוסד. רשת ביטחון כלכלית שאנחנו מעמידים כאן עם רה"מ, שר התרבות ואיתך אביב".  

שר התרבות ציין: "עולם התרבות חוזר לחיים. סיכמנו כעת על תמיכה של עשרות מיליוני שקלים שיזרימו חמצן, יעברו לרשויות המקומיות וישמשו למופעים ולהצגות. בנוסף, יהיו 6 מיליון שקלים לאמנים מבוגרים במצוקה שיש לנו מחויבות ערכית כלפיהם. לאחר הבשורה של סיכום משרד הבריאות וראש הממשלה שהתרבות תהיה הראשונה לחזור. סוף סוף יש תקווה ואופק קרוב,  אנחנו מאוד מקווים שכבר בתקופה הקרובה המופעים והתרבות תחזור. חשוב לי להגיד לאמנים וליוצרים הישראלים אתם חשובים לנו, יש לנו מחויבות עמוקה כלפיכם ואנחנו מחכים לרגע שתחזרו". 

כאמור, על פי המתווה תוקם קרן רשויות מקומיות לעידוד מופעים ביישובים השונים, בגובה של 40 מיליון שקלים, בנוסף ל-24 מיליון שקלים שנותרו מהמסגרת התקציבית של הקרן משנת 2020. בנוסף, תוקם קרן סיוע לאמנים במצוקה בגובה של 6 מיליון שקלים. הקרן תהיה משותפת לקרן יהושע רבינוביץ׳ לאומנויות ומפעל הפיס.

אביב גפן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ, חילי טרופר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
אביב גפן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ, חילי טרופר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

חגי לובר מנהל תיאטרון אספקלריא מגיב לבשורת שר התרבות חילי טרופר על החזרה של עולם התרבות לפעילות לאחר כמעט שנה

"אחרי תקופה מדממת, ונזק בלתי הפיך אולי אולי אנחנו יכולים לראות אור חלש. אנחנו שבענו הבטחות מהממשלה הזו, עכשיו אנחנו רוצים לראות מעשים. חודשים ארוכים ביקשנו רק דבר אחד - מתווה לפתיחת עולם התרבות, ביקשנו לוח זמנים, ביקשנו יחס. לא קיבלנו לא יחס ולא מתווה. שכחו אותנו מאחור. 

אבל, אנחנו אופטימים, יש קהל עצום של שוחרי תרבות שרוצים להגיע עוד הערב ולראות את הצגות התיאטרון. ברגע שעולם התרבות ייפתח אנחנו נהיה שם בשבילם, וגם בשבילנו, כי נמאס לנו לשבת, אנחנו רוצים להרגיש את הבמה ואת הקהל, את החיים שלנו".