1. הנשיא והנסיכה

טלוויזיה

קייל מקלאכלן וסופיה הלין מככבים במיני-סדרה שעוקבת אחרי החברות שנרקמה בין רוזוולט ונסיכת נורבגיה

'מרתה ופרנקלין' ('Atlantic Crossing') היא מיני סדרת דרמה היסטורית נורווגית חדשה המתרחשת בנורווגיה ובארה"ב בתקופת מלחמת העולם השנייה. בסדרה מככבים זוכה פרס גלובוס הזהב קייל מקלאלכן ('טווין פיקס', 'עקרות בית נואשות'), סופיה הלין ('הגשר'), אנקה ון דר ליפה ('עד ראייה'), טוביאס סנטלמן ('הרקולס') וסורן פילמארק. הדרמה ההיסטורית מבוססת על הסיפור האמיתי של החברות שנרקמה בין מרתה נסיכת נורווגיה (הלין) לבין נשיא ארה"ב פרנקלין רוזוולט (מקלאכלן) בתקופה מלחמת העולם השנייה. השניים נפגשו בעת שמרתה שהתה בארה"ב כפליטת מלחמה לאחר שהנאצים פלשו לארצה. בעוד המדינה שלה נמצאת תחת השלטון הנאצי, הנסיכה הביישנית והפסיבית צריכה ללמוד כיצד לעמוד ולהילחם עבור נתיניה ולעזור להביא לסיום המלחמה. 

ימי חמישי 22:00 ב-HBO

מתוך ''מרתה ופרנקלין'', HBO (צילום: HBO)
מתוך ''מרתה ופרנקלין'', HBO (צילום: HBO)

2. שירי משוררות

מופע

אוסף שירי משוררות במופע הרב-תחומי 'אבירות המילים'

המופע 'אבירות המילים' מציג אוסף של שירי משוררות ידועות ומפגיש בין שלוש אמנויות: המשחק, השירה הקלאסית ונגינת הפסנתר לכדי מופע רב גוני מרתק. את המוזיקה המקורית כתב המלחין הישראלי אייל באט לשירי משוררות ידועות, בהן זלדה, יונה וולך, דליה רביקוביץ' ואלזה לסקר-שילר. זמרת הסופרן שירה שיש, יוזמת המופע, והשחקנית שירה קוריאל יוצרות דיאלוג משותף המחבר בין המשוררות וחושף את הסיפורים והסודות האפלים מאחורי השירים. "זהו מופע על העצמה נשית," אומרת שירה שיש. "המשוררות הגדולות היו פורצות דרך לתקופתן ולמילותיהן כל כך הרבה כוח ומשמעות." המוזיקה של אייל באט מושפעת הן מהליד האמנותי בדומה למלחינים כמו שוברט ושומאן, וגם מהזמר העברי של מלחינים כמו סשה ארגוב ומשה וילנסקי.

9.8 20:30 שבלול ג'אז תל אביב / 2.9 20:30 מועדון התיבה, תל אביב

אבירות המילים (צילום: חיים קמחי)
אבירות המילים (צילום: חיים קמחי)

3. נעליים, קונים מהר

עיצוב

שלי ואילון סתת מציגים תערוכה כפולה שבוחנת אריזות לכפות רגלים

שלי ואילון סתת קומבורזוג המעצבים העומדים מאחורי מותג הנעלים ‘Couple Of’, שואלים שאלות על מהותן של נעליים ועל תהליכי ייצור בין מסורת לטכנולוגיה. בתהליכי עבודה משותפים הם מפרקים ומרכיבים את הנעל כמושג וכחפץ, מותחים גבולות בין הקונספטואלי לפרקטי, מתרגמים רעיונות וגזרות לסדרות קטנות של אובייקטים שנועדו לנעילה ומפתחים תפיסות רעיוניות אודות נעליים באמצעות כאלה שפחות. בזוג תערוכות - Couple Of exhibitions - המתקיימות במקביל בשתי גלריות, הם מעלים סוגיות שונות בהתייחס למהותן של נעליים מחוץ לטריטוריה השימושית. אוצרת מירב רהט.

'הזמנה חוזרת' 4.8-28.8, גלריה B.Y5 בר יוחאי 5 תל אביב/ ‘Right & Leftovers’ ,30.7-4.9 גלריה פריסקופ בן יהודה 176, תל אביב

''הזמנה חוזרת'' (צילום: אילון סתת קומבור)
''הזמנה חוזרת'' (צילום: אילון סתת קומבור)

4. מחוץ לקופסה

ילדים

תיאטרון קליפה מעלה הצגת ילדים חדשה – 'כאן-גרים'

'כאן-גרים', הצגת ילדים חדשה לגילאי שלוש ומעלה, מאת שי פרסיל, היא הצגה עם מעט מילים, המשלבת חומרים וחפצים יחד עם אלמנטים מעולם המחול והאקרובטיקה, שהופכים את הבמה למגרש משחקים ייחודי ומרתק עבור ילדים ומבוגרים כאחד. ההצגה עוסקת בקשר בין האני לאחר, בין ה"ביחד" ל"לחוד", ומעוררת דמיון וחשיבה מופשטת. באמצעות חומרים רכים שמשנים צורה אנו לומדים על המרחב הגמיש שבו אנו חיים ואותו אנו חולקים אחד עם השני. יוצרת ההצגה, שי פרסיל, מספרת שאת ההשראה שאבה מתוך הרגל שהיה לה בילדות להיכנס לתוך קופסה "מבנה שמגדיר את ה'בפנים' וה'בחוץ', ויכול להפריד אותי לרגע מן העולם ולשמש מקום מוגן ומנחם. מקום שנותן לי גבולות ברורים ובתוכם גם החופש".

7.8 11:30, תיאטרון קליפה, הרב קוק 37, כרם התימנים, תל אביב הרשמה ומקומות מראש באתר: bit.ly/kangarim

מתוך ''כאן גרים'' (צילום: עידית הרמן)
מתוך ''כאן גרים'' (צילום: עידית הרמן)

5. הקומיקאיות

טלוויזיה

ג'ין סמארט מככבת בסדרה חדשה של HBO

'Hacks' הסדרה החדשה של HBO MAX, תשודר החל מ 22.8 ב'הוט'. בסדרה מככבת זוכת פרס האמי ג'ין סמארט ('השומרים', 'הסודות של איסטאון'), לצד הקומיקאית הצעירה האנה איינבינדר. דברה ואנס (סמארט) היא קומיקאית ותיקה ודיווה עם מופע סטנד אפ אגדי בלאס-וגאס, שנלחמת כדי להישאר רלבנטית. אווה היא כותבת קומית צעירה מדור ה-Z שהקהל שלה מחרים אותה אחרי שצייצה ציוץ לא רגיש בטוויטר. השתיים נאלצות להתגבר על הפערים ביניהן כדי לנסות להגבר יחד על הקשיים לפני שירצחו אחת את השנייה. עוד משתתפים בסדרה: קייטלין אולסון ('פילדלפיה זורחת'), כריסטופר מקדונלד ('רקוויאם לחלום', "האפי גילמור'), מארק אינדליקטו ('בטי המכוערת') ולורנזה איזו ('היו זמנים בהוליווד').

החל מה-15.8, ימי ראשון ב-20:45 ב-HOT3 (2 פרקים ברצף) ב-HOT VOD וב-NEXT TV 

מתוך ''Hacks'' (צילום: HBO)
מתוך ''Hacks'' (צילום: HBO)

6. מחנה קיץ חינוכי

ילדים

מוזיאון העם היהודי 'אנו' מציע בילוי משפחתי

אנו - מוזיאון העם היהודי, שנפתח לפני כחמישה חודשים בתל אביב, והוא המוזיאון היהודי הגדול בעולם, מציע בילוי משפחתי קיצי וממוזג. 'מחנה הקיץ של אנו' מתוכנן לתת מענה לבילוי זמן איכות משפחתי בשלושה מסלולי קיץ: במסלול משפחאנו (גילאי 5 ומעלה) יעברו הילדים והוריהם פעילות חווייתית, חינוכית ומגבשת שבמרכזה המושג משפחה. במסלול אנו לילדים (החל מגיל 8) יצאו הילדים למסע עצמאי, חווייתי ובגובה העיניים, בו יתוודעו אל נפלאות העם היהודי, ולקינוח יוכלו הילדים ללכת לתערוכה 'גיבורים' (מגיל 6 ומעלה), שם ילמדו על כל היהודים ששינו את פני ההיסטוריה.

'אנו', קמפוס אוניברסיטת תל אביב. מגיל 5 ומעלה, הכניסה לפעילות לכל המשפחה. בהזמנת מקום מראש באתר המוזיאון numuseum.org.il

''אנו'', מויזאון העם היהודי (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)
''אנו'', מויזאון העם היהודי (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)

7. השליט והמגפה

תיאטרון

עודד קוטלר ודן שפירא מככבים בהצגה 'אדיפוס שולט'

העיבוד הפוליטי העכשווי של 'תיאטרון נוצר' למחזהו הקלאסי של סופוקלס 'אדיפוס המלך', שעוסק בקונפליקט בין שלטון וצדק, מציב קונפליקט נוסף: תדמית מול זהות. אדיפוס הוא שליט מצליח ונערץ, שמתמרן בין הדאגה לעמו לבין האיומים על המשך שלטונו. בחדרי חדרים הוא נחשף כפרנואיד ונקמן. עם התעצמותה של מגיפה שפורצת בממלכתו, הוא יוצא אל העם כדי לנחם ולהפיח תקווה, ומבטיח  תוכנית פעולה למיגור המגיפה": אם יימצא וייענש הרוצח המסתורי של השליט הקודם של תבי, יבוא קץ למגיפה". בימוי אבישי מילשטיין, תרגום שמעון בוזגלו. משתתפים: דן שפירא, עודד קוטלר, ערן בוהם, אנה סטפן, בהט קלצ'י, מוצי אביב, ראם אהרוני.

12.8, 14.8 ב-20:30 תיאטרון נוצר, בת ים. הצגה נוספת http://www.notzar.co.il/

מתוך ''אדיפוס'' - עודד קוטלר ודן שפירא (צילום: בן גל דרן)
מתוך ''אדיפוס'' - עודד קוטלר ודן שפירא (צילום: בן גל דרן)

8. החיים עצמם

קולנוע

'הברך', סרטו של נדב לפיד מגיע השבוע לאקרנים

סרטו של נדב לפיד, 'הברך', שזכה בפרס השופטים בפסטיבל קאן האחרון, מגיע השבוע לבתי הקולנוע ברחבי הארץ. גיבור הסרט הוא י' (אבשלום פולק), במאי קולנוע שעובד על סרט חדש העוסק בפעילה הפלסטינית עהד תמימי, ותוך כדי כך יוצא לערבה כדי להקרין בה את אחד מסרטיו הקודמים. בזמן שאמו גוססת ונאבקת על חייה, פוגש הבמאי במדבר את יהלום (נור פיבק), פקידה ממשרד התרבות, הדורשת ממנו לחתום על טופס שמחייב את י' להגדיר במה עוסק סרטו באמצעות מחסן מילים מוטה פוליטית.. י' מתקרב ליהלום, אבל גם מנסה במקביל להשתמש בה כדי להילחם באג'נדה שהיא משרתת.

מתוך הסרט ''הברך'' (צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
מתוך הסרט ''הברך'' (צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)

9. עולים לצפת

מוזיקה

פסטיבל הכליזמרים מציע שלושה ימים של מוזיקה ומופעים חינם

פסטיבל הכליזמרים ה 34 יתקיים בצפת ב 17-19.8 כאשר לעשרות נגני כליזמרים וזמרי מוזיקת נשמה יהודית, יצטרפו השנה גם מופעים של זמרים מובילים, בהם אמיר דדון, שיארח את שולי רנד, שירי מימון ושמעון בוסקילה עם מיטב הלהיטים בתוספת ביצוע כליזמר מסורתי ועוד. זה הזמן לעלות ליר הצפונית וליהנות מערבים קרירים ומוזיקה יהודית נפלאה. מנהל אמנותי נגן הקלרינט חנן בר סלע. בנוסף למופעים, יתקיימו במהלך הפסטיבל אירועים לכל המשפחה ברחבי העיר, בהם ביורים מודרכים ללא תשלום, סדנאות והרצאות, אירועים ומופעים  לילדים, נגני רחוב בסמטאות, ועוד. הכניסה לכל המופעים היא חינם.

17.8 שירי מימון ושמעון בוסקילה, 18.8 אמיר דדון מארח את שולי רנד. לפרטים נוספים: http://klezmerim.info/

אמיר דדון (צילום: שלומי פינטו)
אמיר דדון (צילום: שלומי פינטו)

10. טכנו במסכה

מוזיקה

די.ג'יי. בוריס ברצ'ה מגיע לליב פארק ראשל"צ

הכוכב הבינלאומי די.ג'יי. בוריס ברצ'ה,  מגיע בשבוע הבא לישראל, ביקור שנדחה פעמיים בעקבות הקורונה. ברצ'ה החל את דרכו בעולם המינימל טק בלייבל המחתרתי 'אוטיסט' והביא עמו בשורה חדשה - "המוזיקה האינטליגנטית של המחר". ברצ'ה הקים לייבל משלו ב-2012 Fckng Serious אתו יצא לסיבוב הופעות עולמי. ת"א אחת הערים הראשונות שאירחה את כל הלייבל לאירוע בלתי נשכח. מאז הוא צבר קהל מעריצים מושבע שמגיע להופעות עם חולצות שלו, מסכות, דגלים והרבה טירוף.

14.8, לייב פארק ראשון לציון. לכרטיסים: www.boris-brejcha.co.il

בוריס ברצ'ה (צילום: יח''צ)
בוריס ברצ'ה (צילום: יח''צ)