1. לא סרט שואה

קולנוע

סרטו החדש של ארי פולמן 'איפה אנה פרנק' יפתח את פסטיבל הקולנוע ירושלים

יצירת האנימציה שהתקבלה בתשואות בפסטיבל קאן, היא עיבוד חופשי ופנטסטי של היומן המקורי של אנה פרנק. הסרט עוקב אחר קיטי, החברה הדמיונית של אנה פרנק, זאת שאנה הקדישה לה את היומן כולו, כשהיא מתעוררת בוקר אחד בעתיד הקרוב, בבית אנה פרנק באמסטרדם, ואינה יודעת שלמעלה מ-75 שנה חלפו מאז הסתיימה המלחמה. הסרט מלווה את קיטי במסעה אל העבר, תוך פיענוח יחסיה החבריים עם אנה פרנק, ובמסעה הנוכחי, לאורך כל אירופה, על מנת לברר מה עלה בגורלה של חברתה הקרובה, אנה. אנימציה מרהיבה שמורכבת מכ-160 אלף ציורים, במקביל לפס קול חסר תקדים, הופכים את הסרט לחוויה פנטסטית ויוצאת דופן לכל המשפחה. ממש לא סרט השואה שאותו דמיינתם. 

טקס פתיחה 24.8 19:30. לאחר הטקס תיערך ההקרנה. כרטיסים באתר פסטיבל הקולנוע ירושלים https://jff.org.il/he

מתוך ''איפה אנה פרנק'' (צילום: לנה גוברמן)
מתוך ''איפה אנה פרנק'' (צילום: לנה גוברמן)

2. בעיות עכשוויות

טלוויזיה

כאן 11 ישדרו סדרת סרטים דוקומנטריים של לואי ת'רו

כאן 11 ישדר החל ממחר בשעה 22:15, ובכל מוצאי שבת, סדרה של סרטים דוקומנטריים שיצר לואי ת'רו בין השנים 2018-2020. הסרטים עוסקים בנושאים חברתיים בהם פונדקאות, זנות, פסיכוזה לאחר לידה, הטרדה מינית ועוד. יפתח את הסדרה הסרט מה קרה בלילה? ת'רו מגיע לארה"ב לחקור את התנהלות האוניברסיטאות במקרים של תקיפות מיניות. האם הם מטופלים כמו שצריך? האם נגרם עוול למתלוננים או למאשימים? והאם יש אפליה מגדרית בין גברים לנשים. בשבוע הבא ישודר הסרט 'קחו את תינוקי', שבוחן את שיטת האימוץ הפתוח שהולכת וצוברת תאוצה בארה"ב, ומלווה שני מקרים, נפגש עם האימהות וההורים המאמצים, ומגלה שבצד השמחה יש גם עצב גדול וסיכונים.

מתוך ''אמהות על הקצה'' (צילום: באדיבות כאן 11)
מתוך ''אמהות על הקצה'' (צילום: באדיבות כאן 11)

3. במה פוגשת מסך

מופעים

פסטיבל סוף הקיץ של תיאטרון ירושלים מחבר מוזיקה ואמנות

תיאטרון ירושלים חוזר עם 'פסטיבל סוף הקיץ: במה פוגשת מסך' תחת כיפת השמיים.  את הפסטיבל תפתח התזמורת הסימפונית ירושלים עם 'מזמור לילה' הפקת מקור משירי לאה גולדברג, עם עיבודים תזמורתיים וניצוח של אילן מוכיח בביצוע הרכב ‘לאה G’  קרני פוסטל, אולה שור סלקטר, ורד פיקר, גליה חי, רז שמואלי, ענת מושובסקי, רוני וגנר, אלכס משה, בליווי יצירותיה של אמנית המסך שלומית יעקב. עוד  בפסטיבל ההצגה 'אִישְׁ'ל ורוֹמַנְצקָה' בביצוע תיאטרון צוותא בשיתוף ‘תזמורת התיאטרון הישראלית’ בניצוחו של יוסי בן נון, בליווי עבודת מסך של האמן יהלי קרן. תנעל את הפסטיבל יסמין מועלם שתארח את קרולינה.  יהיו גם הצגות לילדים בהן 'שיר לשירה' בביצוע תיאטרון הקיבוץ, עם שיריו של יהונתן גפן.

24-26.8 תיאטרון ירושלים Jerusalem-theatre.co.il

יסמין מועלם (צילום: ירדן רוקח)
יסמין מועלם (צילום: ירדן רוקח)

4. ממחזרים

ילדים

המופע 'אלומיני במוזיאון' עוסק במחזור ומעודד יצירתיות

'אלומיני במוזיאון', מופע אינטראקטיבי לכל המשפחה, מספר על אוצר במוזיאון, המקדיש את זמנו לצחצוח וסידור יצירות האלומיניום אך מעולם לא יצר דבר בעצמו. לקראת תערוכה חדשה, הוא מחליט ליצור את יצירתו הראשונה, אך אבוי, ההשראה לא מגיעה. באישון לילה, במוזיאון השקט, מתחילים חומרי הגלם ויצירות האלומיניום להתעורר וסוחפים את הגיבור והקהל להרפתקה אינטראקטיבית ומלאת דמיון. צינורות ואביזרים מאלומיניום קמים לתחיה, חפצים דוממים הופכים לדמויות מסתוריות ומשעשעות, וההרפתקה הלילית מולידה  אצל האוצר את הגילוי כי גם בתוכו קיימת יצירתיות. המופע 'אלומיני' מעודד מחזור ומעודד חשיבה יצירתית ובו זמנית הוא משל לעולם שנשלט על-ידי איסוף וצרכנות. לכל המשפחה.

17.8 17:00, 18.8 10:00 מוזיאון תל אביב לאמנות טיקטמאסטר 9964* 

מתוך ''אלומיני'' (צילום: כפיר בולוטין)
מתוך ''אלומיני'' (צילום: כפיר בולוטין)

5. קמעות וסגולות

תערוכה

מוזיאון ישראל מציג תערוכה שכולה מאגיה יהודית

התערוכה 'שמע ישראל' התחילה כאשר ננסי בנוביץ גילתה להפתעתה את תפילת 'שמע ישראל' כתובה ביוונית על צמיד כסף בן אלף וחמש מאות שנה. "מה עושה 'שמע ישראל' על קמע?", היא שאלה והתחילה לחקור את השימוש המאגי שנעשה בטקסט זה. המחקר הוביל לתערוכה 'שמע ישראל' שתיפתח בסוף השבוע במוזיאון. השימוש ב'שמע ישראל' במאגיה, להשגת בריאות, הגנה והצלחה מואר לראשונה בתערוכה בה מוצגים עשרות קמעות בצורות ובחומרים שונים - תכשיטים מזהב ומכסף, מגילות קלף או נייר - לצד ספרי מאגיה ועדויות למנהגים מיוחדים – ממצאים עתיקים לצד מוצגים מודרניים ועכשוויים, ומקהילות ישראל שונות, שלוקטו מתוך אוספי מוזיאון ישראל ומאוספים פרטיים. אוצרים ננסי בנוביץ ודודי מבורך.

החל מה-19.8, מוזיאון ישראל, ירושלים

תליון קמע מודרני (צילום: אוסף מוזיאון ישראל)
תליון קמע מודרני (צילום: אוסף מוזיאון ישראל)

6. שמש שחורה

ילדים

פסטיבל תמונע קידס מעלה הצגות איכות מקוריות

פסטיבל הצגות הילדים ‘תמונעקידס’ – ‘הקיטנה של תמונע’, הוא בית של הצגות לילדים המשלבות אמנויות במה שונות. במסגרת הפסטיבל תתקיים מחר ההצגה 'הצבעים של אלון', שמספרת על הצבעים שרבים ביניהם לקראת תחרות הציורים הגדולה. הם רוצים להפתיע את אלון ולצייר ציור שיזכה בתחרות, אך העניינים מסתבכים כאשר כל צבע רוצה להיות הבולט בציור. לבסוף הצבעים מסכימים על ציור של כבאית אדומה, שמש צהובה, פרפר ורוד ושמים כחולים וכולם שמחים ומרוצים! רק הצבע השחור מאוכזב ועצוב נמאס לו להיות סתם קו מסגרת. הפעם הוא רוצה להיות השמש! בימוי: יפית לוי; מוזיקה: יונתן ארצי ומיכאל גוטליב; עיצוב תפאורה ותלבושות: רוני חרד; שחקנים יוצרים: רוני שטקלר, ירדן איטח, אלמוג כץ, בן איזדי, רותם שמחי.

14.8 11:00, 17.8 11:00 ו 16:00, תיאטרון תמונע, שונצינו 8 תל אביב

מתוך ''הצבעים של אלון'' (צילום: יפית לוי)
מתוך ''הצבעים של אלון'' (צילום: יפית לוי)

7. מצ'כיה באהבה

קולנוע

שבוע הקולנוע הצ'כי ייפתח בסרטה של אניישקה הולנד 'שרלטאן'

שבוע הקולנוע הצ'כי ייפתח מחר בסינמטקים ברחבי הארץ. את פסטיבל יפתח הסרט 'שרלטאן' (2020), סרטה של הבימאית עטורת השבחים, אניישקה הולנד. בתפקיד הראשי השחקן איוון טרויאן, זוכה הפרס הצ׳כי לקולנוע לשחקן הטוב ביותר. טרויאן מגלם את סיפורו האמיתי והמרתק של יאן מיקולאשק, שהשתמש בשיטות אבחון וטיפול לא שגרתיות בצמחי מרפא. בשל הצלחתו בריפוי הוא הפך לבעל שם וגם לבעל ממון בצ'כוסלובקיה שלפני מלחמת העולם השנייה. במהלך הכיבוש הגרמני הוא הצליח לשמר את מעמדו בטיפולים בפקידים נאציים בכירים. לאחר המלחמה השלטון הצ'כי, תחת האקלים הפוליטי באירופה שאחרי שלטון סטלין, העמיד אותו כשרלטן ושקרן וגורלו התהפך.

14.8 21:00 סינמטק ירושלים. טקס הפתיחה יתקיים בסינמטק תל אביב ב-15.8 ובסינמטק חיפה ב-16.8

מתוך ''שארלטן'' (צילום: Marlene Film Production)
מתוך ''שארלטן'' (צילום: Marlene Film Production)

8. רגעי קסם

מוזיקה

תזמורת האופרה הקאמרית מעלה ערב שאנסונים צרפתיים

'נשף אהבה צרפתי', מופע מחווה לשאנסונים צרפתיים ייערך במסגרת פסטיבל Ashdodance  במשכן לאמנויות הבמה באשדוד, בהשתתפות אילנה אביטל  ויוסי אזולאי שיבצעו את השירים הכי רומנטיים שיש. את המופע תלווה תזמורת האופרה הקאמרית הישראלית בניצוחו של טיראן ניקוגוסיאן. במופע יבצעו הזמרים שירים של שארל אזנבור, אדית פיאף, ז'ורז' ברסנס, ז'ולייט גרקו, איב מונטאן, מוריס שבלייה ואחרים. מפיק מוזיקלי יוסי עטר, עיבודים מארק ז'לקובסקי.

17.8 19:00 המשכן לאמנויות הבמה, אשדוד. לכרטיסים: https://www.eventer.co.il/8d0x3

אילנה אביטל (צילום: פיני סולק)
אילנה אביטל (צילום: פיני סולק)

9. ראש טוב

ילדים

צוותא מזמינה את הילדים להצגות מדליקות

תיאטרון צוותא מעלה בכל שבת הצגת ילדים אחרת. מחר יעלה ההרכב המוזיקלי 'ראש טוב' - ג'וי ריגר, עידו אופק, דוד שאול וכינרת לימוני מופע שכולו צחוק וקסם בו יפגשו כיתה שטסה ביחד לירח, ילדה שחייבת פיפי ואבא שלא מוצא איפה לעצור בכביש המהיר, דודה מוזרה שנוחתת מברזיל ומשתלטת על הבית, ילדה שאוכלת את הבנים בכדורסל בלי מלח, ילד שפוגש את אבא של אבא של אבא של אבא שלו, ועוד שירים וקטעים משוגעים. מילים, לחנים וקטעים עידו אופק ואבישי פרידלר, לגילאי 5 ומעלה. בשבת הבאה תעלה ההצגה 'מתחיל בבום ונגמר בטראח!'.

14.8 11:30 תיאטרון צוותא, תל אביב 

מתוך ''ראש טוב'' (צילום: חי פורטנוי)
מתוך ''ראש טוב'' (צילום: חי פורטנוי)

10. רטרו על שולחן המטבח

מחול

סאלי אן פרידלנד מעלה ערב ובו שני דואטים

סאלי אן פרידלנד מעלה ערב ובו שתי עבודות שנוצרו בתקופת טראומה - האחת עיבוד לדואט האייקוני דב הוז 19, שנוצר בימי מלחמת המפרץ בתל אביב, והשנייה 19CO VOID, דואט שנוצר באחרונה. שתי עבודות מיועדות לשתי נשים, שתי נקודות זמן העומדות זו מול זו ואל מול ראי הזמן, כששלושים שנה מפרידות ביניהן. כוריאוגרפיה סאלי אן פרידלנד, רקדניות: נועה שביט, נטע הייניק, נעה בר, שירלי ברבי, עיצוב תאורה אורי מורג, מוזיקה אורי וידיסלבסקי, אריק סאטי, מקס ריכטר עריכה מוזיקלית שי גוטסמן, עיצוב תלבושות: דלית ענבר. בתום המופע תתקיים שיחה בפינג פונג: סאלי אן וד"ר יעל (ילי) נתיב.

19.8 21:00 מרכז סוזן דלל תל אביב

מתוך ''RETRO'' (צילום: אביעד פוקס)
מתוך ''RETRO'' (צילום: אביעד פוקס)