האירוויזיון חוזר לירושלים: מזמן לא נשמע מנצח תזמורת הבארוק ירושלים, דוד שמר, נרגש כל כך לקראת סדרת המופעים, כמו הפעם. הסיבה: לאחר עיכובים של מעל לשנה בשל מגפת הקורונה, סוף-סוף הורשו חברי אנסמבל קפריס מקנדה להגיע ארצה ולנגן יחד עם התזמורת המקומית קונצרט שלם שיוצג בירושלים, בתל אביב ובנס ציונה. לאחריו, תיסע התזמורת לקנדה, במסגרת מופע גומלין.

"שיתופי פעולה כאלה כמעט לא קורים בעולם, בטח לא בתקופת הקורונה", אומר שמר, ומסביר מה הערך המוסף של הקנדים: "חלק מהכלים שיש להם לא קיימים אצלנו, או שיש לנו רק נגן אחד שמנגן עליהם. כדי להעמיד על הבמה אחת שני חצוצרני בארוק טובים, אנחנו צריכים לייבא מחו"ל נגן אחד. בשיתוף פעולה כזה, עם גוף ידוע ונחשב, אין גבול ליצירתיות".

במרכז הקונצרט תעמוד היצירה "טה דאום" של שרפנטייה, המוכרת גם כנעימת הפתיחה של האירוויזיון שכולם מכירים. "מארגני האירוויזיון אימצו את היצירה הזו מפני שהיא כל כך מיוחדת ומרוממת נפש, עם חצוצרות ותופים", מסביר שמר. "יש בה גם רגעים ליריים ונוגעים ללב, אבל הקהל מכיר רק את החלק הראשון שלה, שמנוגן באירוויזיון. בקונצרט אנחנו ננגן את כל היצירה, שאורכה כ-25 דקות".

מימין: דניאלה סקורקה, יונתן סויסה, אנדראה סטיוארט (צילום: יח''צ,פרטי)
מימין: דניאלה סקורקה, יונתן סויסה, אנדראה סטיוארט (צילום: יח''צ,פרטי)

יצירות נוספות שיהיו בקונצרט הן קונצ'רטו לכינור, חצוצרה וצ'לו מאת טלמן ובכורה עולמית לשלושה שירים למילים של אלזה לסקר שילר, שחיבר המלחין היהודי-קנדי יאפ ניקו המבורגר, בביצוע הזמרת דניאלה סקורקה. המבורגר הוא מלחין קנדי יליד הולנד, בן לניצולי שואה ובעל חיבור עמוק להיסטוריה המשפחתית, קרדיולוג שעזב את עולם הרפואה על מנת להקדיש את חייו לכתיבת מוזיקה. כשהוזמן להצטרף לפרויקט, בחר בשירים של אלזה לסקר שילר מתוך חיבור עמוק לטקסטים שלה, למוזיקליות שלהם ולמשוררת עצמה, וכן לסיפור חייה המרתק. המוטו שעובר כחוט השני בין השירים הוא המשפט המפורסם "עדיף לאהוב ולאבד מאשר לא לאהוב לעולם" (אלפרד טניסון). את השירים תבצע זמרת הסופרן דניאלה סקורקה בליווי תזמורתי של שני ההרכבים יחדיו.  

"אני איש מוזיקה קלאסית, ובעיניי זה הדבר הכי יפה בעולם", אומר שמר, "אבל אני רואה הרבה אנשים שאוהבים מוזיקה קלאסית מבלי לדעת שזו מוזיקה קלאסית. אנחנו מוצאים השפעות של באך ומוצרט בכל מוזיקה פופולרית. יש בימינו יותר עניין במוזיקה הזו, ואני מקווה שזה יילך ויתפתח, וכך נשבור את הסטיגמה שמוזיקה קלאסית היא לא דבר מגניב, כי בעיניי היא מגניבה ומדברת אל כולם".

הכנרת הראשית של התזמורת, נעם שוס, אומרת כי "מי שקורא את הכתבה הזו וחושש שאולי הקונצרט הזה 'כבד' מדי, כדאי שיידע שמוזיקת הבארוק היא לא מוזיקה קלאסית רגילה. זו מוזיקה נגישה מאוד, שייצרה המון להיטים שקיימים עד היום, ובטוח שינוגנו עוד מאות שנים קדימה. נכון שהקהל לא מכיר את היצירות בשמן, אבל הוא בטוח יודע לזהות אותן מהצליל הראשון, כשהוא שומע אותן בפרסומות או באירוויזיון".

יום ה', 14.10.2021 בשעה 20:00  - ימקא הבינלאומית ירושלים; יום ו', 15.10.2021 בשעה 13:00 – אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב; מוצ"ש, 16.10.2021 בשעה 20:30 - משכן אמנויות, נס ציונה