בשנים האחרונות פודקאסטים רבים יוצאים אל האור. אין פלא שהטרנד הזה מצליח לגעת בכל-כך הרבה אנשים מאחר והוא דורש מעט מאוד אביזרים, נושא שקרוב ללבבנו וברור שכולנו נהנים לדבר על מה שאנחנו הכי אוהבים. אז אחרי שעות של חשיבה, יש לכם רעיון לפודקאסט, ועכשיו כל מה שנותר זה להעמיד את הסטנד, ליישר את המיקרופון, לשים אוזניות וללחוץ על הקלט. רשת בסט מובייל עושה לכם סדר במוצרים האולטימטיביים להקלטת הפודאקסט המושלם.  

מיקרופון 

ההבדל בין פודקאסט חובבני לטוב, לרוב נקבע לפי בחירת המיקרופון. אם נשמע בצורה לא טובה, אנשים לא ירצו לשמוע אותנו, גם אם התוכן שאנחנו מכינים איכותי וטוב. ראשית, אם אנחנו משדרים לבד, נדרשת מאיתנו חצובה יציבה שנוכל לכוון את המיקרופון בזווית הכי נוחה עברנו, כך שהסאונד יעבור בצורה המיטבית למיקרופון. מיקרופון טוב הוא כזה שמסנן רעשים, כך שבמהלך ההקלטה לא ישמעו צלילים לא רלוונטיים, העלולים לגרום לנו להתחיל להקליט מחדש. בנוסף נרצה שהמיקרופון יהיה רגיש, כך שבהקלטה גם צלילים גבוהים ישמעו בצורה חלקה דרך המיקרופון ובכלל מגוון צלילים רחב שמתאים לכל טון דיבור. במקרה ואנחנו מקיימים פודקאסט עם שני משתתפים, נרצה ליצור אווירה של שיחה אינטימית, ולכן נעדיף שני מיקרופונים עם בסיס נוח לשולחן. בשני המקרים למיקרופון עם חיבור USB ללפטופ או למחשב הנייח כך שהסאונד ייכנס ישירות לתוכנת העריכה.  

מיקרופון באולפן רדיו (צילום: אינגאימג)
מיקרופון באולפן רדיו (צילום: אינגאימג)

אוזניות

סיימנו את מלאכת ההקלטה, ועכשיו הגיע הזמן לערוך את מה שהקלטנו. לשם כך נצטרך אוזניות, שיהיו נוחות על האוזן, קלות כמה שיותר, בגלל שעבודת העריכה לעיתים נערכת שעות ולא נרצה שהאוזניות יקשו עלינו לעבוד. על מנת שנוכל לשלוט בצורה המיטבית על היצירה שלנו, נרצה שטווח התדרים, זאת אומרת איכות טווח הצלילים שהאוזניות קולטות, יהיה הרחב ביותר, כך שעבודת - העריכה שלנו לא תהיה לחינם. בנוסף האוזניות צריכות לעטוף את האוזן על מנת לבודד אותנו כמה שיותר מהסביבה, כך שנוכל להתרכז אך ורק בסאונד שלנו.

אוזניות (צילום: יח''צ)
אוזניות (צילום: יח''צ)

מחשב לעריכה 

בשביל להקליט ולערוך, נצטרך מחשב, נייד או נייח, שאיתו נוכל להכניס לתוכנת העריכה את התוכן שלנו. היום גם למחשבים פשוטים יש את מה שנדרש בשביל ליצור אולפן ביתי להקלטה ולעריכה. למחשב חייב להיות כניסת USB, בשביל לחבר את המיקרופון, תוכנת עריכה לפודקאסט ורצוי גם כתיבה כמו Word, כך שהטקסט שאנחנו מקריאים או הנקודות החשובות יהיו מול העיניים שלנו במהלך ההקלטה. 

הטיפים באדיבות רשת בסט מובייל

 ===

רכשתם את הציוד הנדרש ועכשיו אתם שואלים את עצמכם, לאן מעלים את הפודקאסט, כמה זמן אמור להעירך הפרק הראשון, באיזה תדירות ומהם כללי האצבע על מנת לצבור קהל מאזינים? אביגיל לוין, מנהלת שיווק ואקוסטיסטם בסמסונג נקסט, מגישת הפודקאסט ומנהלת קהילת "מה בתפקיד", העוסק בהנגשת תפקידים לא טכנולוגים בהייטק, משתפת בטיפים הכי שווים להפקת הפודקאסט הביתי הראשון שלכם.

"הקלות היחסית של הפקת התוכן (בהשוואה לסרטוני וידאו וטקסט כתוב) והיכולת של המאזין לקבל ערך מהתוכן במקביל להתעסקות בדברים אחרים, הפכו את הפודקאסטים לתוכן מאוד פופולרי. 

הסיבה שפודקאסטים הפכו לכלי שיווקי של המון חברות וארגונים היא בגלל שבניגוד לעיתון או ערוץ טלוויזיה, אליהם צריך "להתקבל" בכדי להעביר את המסר שלכם, בהשקת פודקאסט אין חסמים אובייקטיבים – הבמה שלכם וההצלחה תלויה אך ורק בכם ולא באף גורם מסנן אחר והיא תקום ותיפול על שני דברים, הדבר הראשון הוא איכות התוכן והדבר השני הוא בניית האסטרטגיה השיווקית סביב הפודקאסט.

על אף האמור, גם להפקת פודקאסט טוב יש כללים חשובים. ראשית, עם הצפת הפודקאסטים אף אחד לא יעשה מאמץ להאזין לפרק באיכות סאונד לא טובה. לשמחתנו, היום אין צורך להקליט באולפן כדי לקבל איכות סאונד טובה וניתן אפילו להקליט דרך המחשב מהבית - רק צריך לוודא שהחלונות סגורים ואין רעשי רקע, שההקלטה תהיה עם אוזניות שיש להן מיקרופון מובנה עם איכות סאונד סבירה (ניתן לרכוש אוזניות כאלו במאה שח), וכמובן שישנו חיבור אינטרנט טוב. בנוסף, חשוב לשים לב לא לנשוף למיקרופון ולא לדפוק על השולחן תוך כדי ההקלטה, דבר שנשמע על פניו מובן מאליו אך פעמים רבות אנו נוטים לעשות זאת בלי לשים לב.

ישנן לא מעט תוכנות באמצעותן ניתן להקליט דרך המחשב, אני אישית ממליצה על תוכנה בשם zencaster שניתן למצוא אונליין, אך יש מגישי פודקאסט רבים שמקליטים דרך זום.

כדי להעלות את הפרקים ניתן להעלות בנפרד לכל אחת מאפליקציות הפודקאסטים (גוגל פודקאסט, ספוטיפיי, אפל פודקאסט וכו) אבל יש גם תוכנות שעוזרות בהפצה, וכל מה שנדרש הוא להעלות אליהן את האודיו והן מפיצות את התוכן בכל אפליקציות הפודקאסטים השונות. אני אישית משתמשת באתר בשם anchor שנרכש על ידי ספוטיפיי. 

אין כללי אצבע לכמה ארוך אמור להיות פרק, יש פודקסטים עם פרקים של שעה שהם מצוינים ויש כאלו של עשר דקות. מה שכן חשוב בעיני זו עקביות – חשוב לוודא שמעלים פרק בזמן קבוע מידי תקופה ברורה. המאזינים מפתחים ציפייה לפרקים זמינים ואם תקופה ארוכה לא מתפרסם פרק אנשים מפסיקים לעקוב אחרי הפודקאסט ועוברים להאזין למשהו אחר.

עוד נקודה חשובה בעיני היא מציאת שותף טוב. הפקת פודקאסט עלולה להיות משימה לא פשוטה שדורשת זמן והרבה השקעה בהפצה ושיווק, ולכן ברגע שיש שותפים לעשייה, ישנו אלמנט של מחויבות בין השותפים, מה שמביא להתמדה וגורם לכך שלא מרימים ידיים מהר ואילו כאשר עושים זאת לבד המשימה עלולה להיות אף קשה יותר, מה שעלול להוביל לחוסר התמדה ולבסוף לוויתור. בנוסף, עבודה עם שותף או שותפה מאפשרת יצירת עניין לשיח במהלך הפרק באופן אותנטי וזורם, מה שלעיתים מעט קשה יותר כאשר עושים זאת לבד, במיוחד כאשר לא מנוסים בהגשת פודקסטים.

נקודה חשובה נוספת היא העובדה שישנה חשיבות רבה לכך שהנושא שתבחרו להתעסק בו יהיה משהו שקרוב ללבכם ושאתם מתרגשים ממנו. יהיה לכם קשה להתמיד עם משהו שלא מאוד מעניין אתכם, וגם כדי למשוך את המאזינים, בתעשיית פודקאסטים כל כך עמוסה, צריך להיות נלהבים מהנושא".