כל מותג גדול יודע, שבשביל להישאר רלוונטי לא מספיק להתרפק על העבר, אלא תמיד צריך לפקוח עין לעבר העתיד. מועדוני כדורגל מגדלים שחקני נוער על מנת שהקבוצה תמשיך להצליח, שפים ממציאים מנות חדשות ואפילו חברות הענק כמו Warner Bros ודיסני מוציאות סדרות וסרטים נוספים, המספרים סיפורים חדשים לדמויות אהובות. כמובן שפוקימון, אחד ממותגי הענק הגדולים של שלושת העשורים האחרונים, אינו שונה.

אחרי 25 שנה של הוצאת משחקי וידאו, סדרות מנגה ואנימה, עשרות סרטים ועשרות אלפי קלפים, לא קל לחדש עבור המעריצים, אך נראה כי האנשים החזקים במותג מבינים את גודל המשימה ועוד בטרם סיום חגיגות 25, אשר נחגגות בימים אלו עם סט קלפים חגיגי ומיוחד, מקבלי ההחלטות כבר מסתכלים לעבר 25 השנים הבאות.

כך למשל, בתחום משחקי הווידאו של החברה, המותג המצליח החליט "לחשב מסלול מחדש" ולהוציא משחק שונה בתכלית מהמשחקים המוכרים. "במקום המסלול הרגיל, בו בוחרים פוקימון, מנצחים שמונה מאמנים חזקים שמייצגים מכון מסוים ומתקדמים לליגה, הפעם פוקימון הלכו על כיוון שונה", מספר לנו פרדי וילצ'ק, אחד משחקני הפוקימון המוכרים בישראל. 

"במשחק פוקימון אגדות: ארכאוס (Pokémon Legends: Arceus), השחקן יחקור את העבר של עולם הפוקימונים. המשחק, בניגוד לקודמים, יציג מעין עולם פתוח, בו על השחקן יהיה לחקור אגדה מסוימת", הוא מוסיף וטוען כי קהילת שחקני הפוקימון ממתינה למשחק הזה, מכיוון שחלק לא מבוטל מאמין שמעתה ואילך, כך יראה עולם הפוקימונים. עד כמה ממתינים? המשחק יושק בשעות הלילה במהלך חודש ינואר, כאשר עוד קודם לכן, בנובמבר, ישוחררו גרסאות חדשות למשחקי הדור הרביעי. הקהילה הישראלית תתכנס לכבוד האירוע להשקת לילה מיוחדת בדיזינגוף סנטר, כשאחת ממטרותיה היא לעקוף את מספר המשתתפים בהשקה, שעומד כעת על כ-400 איש.



את השינוי, לדבריו, החלו לראות כבר בעבר, בצורה קטנה, אך כמעט לעולם לא סטו מהמסלול הרגיל עד עתה: "היה ניסיון להפוך את המכונים למשהו אחר, לאתגרים מול פוקימון ולא מול מאמן, אבל בדור האחרון כבר חזרו לגרסה הרגילה. המשחק החדש, ככל הנראה, יבטל את עניין המכונים, כי נחזור בזמן לאחור לתקופה אחרת".

וילצק מוסיף כי שינויים הם לא דבר חדש עבור נינטנדו, אשר יחד עם כל העולם התקדמה מאוד בתחום משחקי הרשת, כאשר כבר בדורות האחרונים שחקנים יכלו להילחם ולערוך החלפות פוקימונים עם מאמנים על גבי הרשת, בדיוק כפי שעשו בעבר בעזרת כבל USB , אך הוא מדגיש כי השינוי החדש, שיכנס בינואר עם המשחק החדש, אמור להציב אפשרויות חדשות עבור שחקנים ישנים, בזמן ששחקנים חדשים שמעדיפים סגנון של עולם פתוח יותר, יוכלו להתחבר גם למותג.

פרדי וילצ'ק (צילום: פרטי)
פרדי וילצ'ק (צילום: פרטי)

עסק יקר

לא רק תחום הווידאו כמובן עובר שינוי בעולם הפוקימונים, כאשר משחק הקלפים שפרץ בשנת 1996, מתעדכן מדי שנה ומציב לשחקנים ולאספנים אתגרים חדשים כל כמה חודשים. הטרנד החזק ביותר כרגע, הוא כנראה, דירוג הקלפים. בנושא זה כבר נגענו בעבר, אך כעת רועי אסרף, אספן ששלח קלפים לחברות הדירוג לא פעם ולא פעמיים, מספר על הצפה של קלפים בשוק.

מה זה בעצם קלף מדורג? מה ההבדל בינו לבין קלף רגיל?
"מדובר בקלפים רגילים לגמרי, אשר נשלחו לאחת מחברות הדירוג הגדולות אשר פתחו את שירותיהם לדירוג קלפי פוקימון, לאחר שהתעסקו רק בקלפי ספורט. נכון להיום, לחברה הגדולה ביותר בתחום, PSA, ישנם למעלה מ-7 מיליון קלפי פוקימון שממתינים לדירוג, זה עד כמה העניין תפס חזק. הקלפים למעשה עוברים תהליך של מבחן, שבודק את מצב הקלף, איכות התמונה, עד כמה ההדפסה ישרה ואלמנטים נוספים".

מדוע שמישהו ירצה לדרג במקום לשמור את הקלף עצמו ולנסות למכור ברשת?
"הסיבה בעיקר כלכלית. קלף שמדורג גבוה, שווה יותר כסף.  לדוגמה, הקלף שדורג הכי הרבה פעמים הוא צ'אריזרד מהדור הראשון, עם למעלה מ-25 אלף דירוגים. ועדיין, אדם שירצה לרכוש קלף במצב טוב, שזכה לציון גבוה מהמדרגים, יצטרך לשלם עשרות אלפי שקלים".

"לא מדובר רק בעניין של אספנות, אלא גם בעניין כלכלי. קלף מדורג הוא סמכות, ברגע שהוא מדורג, הסכום שהוא שווה לא פתוח למו"מ, ולכן הערך של האוסף עולה", הוא מוסיף ואף מציין כי קלף הפוקימון המדורג, שנמכר במחיר הכי גבוה עומד על למעלה מ-4 מיליון דולרים.

קלף פוקימון מדורג (צילום: דור מנטל)
קלף פוקימון מדורג (צילום: דור מנטל)

אסרף מספר כי עבור מי שמתעתד להיכנס לתחום האספנות ולדרג בעצמו קלפים, כדאי להיכנס לעניינים מהר. לדבריו, כל חברות הדירוג הגדולות עבור לעבוד במתכונת דיגיטלית, האלגוריתם יקבע את ציון הקלף, ולא עין אנושית כפי שהיה עד עתה. לצד זאת, הוא מגלה שלמרות הגידול בכמות הקלפים המדורגים, וההיצע הרב של השוק החדש, המחירים לא עומדים לרדת בקרוב, וכלל הנראה בכלל.

"בניגוד למצופה, כמות הקלפים הגדולה רק עוזרת למחיר הגבוה של קלף מדורג להתבסס. ברגע שמוכר רואה שקלף דומה לשלו נמכר בסכום מסוים, הוא לא יתפשר עליו. אם ציון 9 מתוך 10 שווה 5,000 דולרים? למה שהמוכר הבא יסתפק בפחות?", הוא טוען ואף מוסיף שהרי כל מטרת הדירוג היא לקבוע את הערך של הקלף, לכן מי שכבר טרח ודירג, כמעט תמיד ימצא את מי שיקנה ממנה בסכום הגבוה שהוא דורש.

רועי אסרף (צילום: פרטי)
רועי אסרף (צילום: פרטי)

מגה – התפתחות

לצד שחקני הווידאו והאספנים, יש גם את שחקני הקלפים עצמם, אשר נראה כי בשנים האחרונות גדלו בכמותם, ובאיכותם, בצורה ניכרת. אחד השחקנים הוותיקים בישראל, מנחם שפיר, מספר כי כמות השחקנים גדלה עד כדי כך, שאם בעבר היו מספר עשרות חנויות שמוכרות את הקלפים, הרי שהיום המספר קפץ כבר למאות. 

שפיר, מנהל התפעול בחברת International Collectibles ltd , חברת היבואן הרשמי של הקלפים, מספר על הדרך בה הם הצליחו להנחיל את המותג בארץ: "אנחנו ממנים טורנירים לשחקנים הוותיקים, ולצאת זאת סדנאות לשחקנים מתחילים, אשר כל שחקן מסיים אותה עם חבילת קלפים מוכנה לקרב, במתנה. אנחנו מלמדים שחקנים איך לזהות ולהיזהר מזיופים. אנחנו לא מפחדים מזיופים בשוק, אבל מנסים לדחוק אותם הצידה כדי שהשחקנים לא ייפגעו".

מנחם שפיר (צילום: פרטי)
מנחם שפיר (צילום: פרטי)

את הפריצה הגדולה אפשר לראות בכמויות האנשים שמחפשים אחרי המוצרים בפייסבוק, וכחלק מחיפושים הגיעו לעמוד הפייסבוק של קהילת האספנים בישראל - "אספני פוקימון ישראל", שם וילצק, אסרף ומנחם ומשתמשים נוספים עוזרים להם לזהות את הקלפים המקוריים, ומתווכים בין אנשים שרוצים לקנות או למכור קלפים. אחד ממנהלי הקהילה הוא דור מנטל, איתו כבר דיברנו בעבר על התופעה, שמספר כיצד בחודשים האחרונים עלה מספר המשתמשים בקבוצה, כאשר לא מעט משתמשים חושפים פן חדש של המותג ומוסיף עוד מוצרים שמחליפים ידיים בין האספנים.

דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)
דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)

 "לפחות אחת לשבוע מדבר איתי אדם שמספר שהוא חזר ומצא את האוסף שלו, שהוא מתחיל מחדש, שהוא רוצה להיכנס לתחום עם הילדים, להרבה מהם זו נוסטלגיה", משתף מנטל, אך  מזהיר כי למרות שכרגע נראה שהקהילה בשיאה, יכול להיות שמאחורי הסיבוב מסתתרת נפילה.

לדעה הזו שותפים גם אסרף ומנחם שמסבירים שהרבה מהתנועה בתחום נובעת מעסקנים ואנשים שמחפשים רווח מהיר. לטענתם, לא מעט מהאנשים שנכנסו לתחום בזמן הקורונה, זיהו אפשרות לרווח גבוה ולכן רוכשים כמות גדולה של קלפים ומוצרים, על מנת למכור אותם לאספנים אחרים במחיר גבוה מגובה השוק. מנחם אפשר מספר שעל פי מצב השוק כרגע, ככל הנראה מרבית הקונים הם בדיוק אותם אלו שמבחינתם מדובר בדרך קלה לעשות רווח. החשש הגדול של הארבעה הוא שבקרוב מאוד הבועה תתפוצץ, ופעם נוספת יישארו מעטים שייקחו חלק בקהילת הפוקימונים של ישראל.

קלף פוקימון מדורג (צילום: רועי אסרף)
קלף פוקימון מדורג (צילום: רועי אסרף)

"יש טורנירים שמתארגנים אחת למספר שבועות, גם למשחקי הקלפים וגם למשחקי הווידאו בהם השחקנים יכולים לשחק אחד מול השני", אומר אסרף, שמעיד כי בשנים האחרונות צמח מספר השחקנים לעשרות בכל טורניר, כאשר בכל פעם ישנם פרצופים חדשים, אך הם פוחדים שתופעת הזיופים, יחד עם התפוצצות הבועה, תוביל פעם נוספת לכך שהטורנירים יהפכו להיות מעין כיתה סגורה, שקשה מאוד להכניס לתוכה שחקנים צעירים וחדשים.

על דבר אחד ארבעתם מסכימים – הדרך למנוע מהמותג להישכח בישראל, היא דרך הקהילה, אשר מתרכזת בעיקר בפייסבוק. בכל מפגש שמאורגן, הם מתרכזים בעיקר בפנים הלא מוכרות, מדריכים ועוזרים לחדשים להבין לאיזה עולם הם נכנסו. לטענתם, רק כך הם יצליחו למנוע מבריחה המונית של אנשים מהמותג.

"למשל במשחקי הווידאו, אני וכל אחד אחר יכולים לשתף את הנבחרת פוקימונים שלהם ברשת, וכל אחד יוכל להוריד ולשחק איתה. ככה הוא יזכה לשחק עם פוקימונים חדשים ולהתמודד מול החזקים ביותר", טוען וילצק. לצידו, שפיר מחזק את הטענה שהשיתופיות היא המפתח, "בכל טורניר ובכל מפגש, עוזרים לשחקנים להשיג את הקלף שחסר להם כדי להפוך את החבילה שלהם למושלמת. החוויה שלהם, שיש שחקנים שמבחינתם לא רק לנצח, אלא להשיג אתגר קשה יותר, תגרום להם להישאר ולשחק, גם במחיר של מספר הפסדים רצופים".

טורניר קרבות פוקימון בישראל (צילום: פרטי)
טורניר קרבות פוקימון בישראל (צילום: פרטי)

מנטל עצמו, מקדם פרויקט של תרומת קלפים יחד עם שפיר, כאשר אחת לתקופה הם שולחים אלפי קלפים לילדים, או שמים אותם בחנות "פריק" בהרצליה, שם כבר מספר שנים כל אדם יכול להגיע, לשים קלף ולקחת את אלו שהוא צריך. מבחינתם, השלב הבא הוא ברור – הכרה רשמית מחברת פוקימון העולמית. "ברגע שזה יקרה, נגיע רחוק מאוד מכל הבחינות, כולל כוח ציבורי שיגרום לאנשים לרצות לקחת חלק איתנו", סיכם שפיר.