מפעל הפיס הכריז הבוקר (שלישי) על תשעת הזוכים בפרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021. בין תשעת הזוכים רופא, אנשי אקדמיה ומדע ואמנים, שיקבלו על אחד סכום של 150 אלף שקלים. הפרס ניתן כאות הוקרה והערכה למדענים, אנשי אקדמיה ואנשי התרבות על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל.

בתחום המדעים זכו פרופ' רועי קישוני (חקר הביואינפורמטיקה), פרופ' עידו עמית (חקר הביולוגיה של התא), פרופ' דוד אנוך (חקר הפילוסופיה) ופרופ' עמי וולנסקי (חקר ההוראה).

פרופ' קישוני זכה בפרס על היותו "מדען מקורי ויצירתי בעל שם עולמי בתחום הביולוגיה המערכתית והחישובית. מחקריו הרב תחומיים מממשים את הפוטנציאל הגלום בביואינפורמטיקה ככלי להבנה טובה יותר של מערכות ביולוגיות ורפואיות. לאחרונה תרם פרופ׳ קישוני רבות להבנה ושיפור של תהליכי הבדיקות והחיסונים למגפת הקורונה". צוות השופטים: ד"ר איתי שרון, פרופ' אורי גופנא, פרופ' נעמה ברקאי .

פרופ' רועי קישוני (צילום: ניצן זוהר)
פרופ' רועי קישוני (צילום: ניצן זוהר)

פרופ' עמית יקבל את הפרס בתחום חקר הביולוגיה של התא. השופטים, פרופ' עדי קמחי, פרופ' שרה לביא, פרופ' ינון בן נריה, כתבו כי "הוא מחלוצי האימונולוגיה של התא הבודד. עבודות המחקר שלו הניבו תרומה פורצת דרך בתחום הביולוגיה של התא והאימונולוגיה. הוא פתח תחום חדש של אנליזה גנומית ברמת תא הבודד שחולל מהפיכה עולמית בניתוח מערכות ביולוגיות. הטכנולוגיות שפיתח הובילו להבנות חדשות בתחומי האימונולוגיה, הסרטן, ומדע המוח".

פרופ' עידו עמית (צילום: יח''צ)
פרופ' עידו עמית (צילום: יח''צ)

פרופ' אנוך יקבל את הפרס בתחום חקר הפילוסופיה. "פרופ׳ אנוך הוא פילוסוף שמחקריו נוגעים לשאלות יסוד באתיקה, במטה-אתיקה ובפילוסופיה של המשפט", כתבו השופטים פרופ' רות רונן, פרופ' עידו גיגר ופרופ' ברל לרנר. "הישגיו המקצועיים של פרופ׳ אנוך יוצאי דופן: הוא חידש חידוש משמעותי בהבנת מעמדן של טענות מוסריות ועבודתו מוכרת ומוערכת במעגלים רחבים. לפרופ׳ אנוך יבול נדיר של פרסומים, שהופיעו בבמות החשובות והמשובחות ביותר בפילוסופיה".

פרופ' דוד אנוך (צילום: יח''צ)
פרופ' דוד אנוך (צילום: יח''צ)

פרופ' וולנסקי הוא הזוכה בפרס בתחום חקר ההוראה. לדברי השופטים, פרופ' אברהם יוגב , פרופ' לאה קוזמינסקי ופרופ' שרה כץ, "הוא בין הבולטים בחוקרי ההוראה והלמידה בישראל ובעולם. הוא חוקר פורה מאוד, העוסק במשמעויות האוניברסליות של ההוראה אך גם מעורב באופן פעיל ומתמשך בשדה החינוך וחקר ההוראה בארץ ואף מילא תפקידיו הבכירים במשרד החינוך לאורך השנים. בתפקידו האחרון כמדען הראשי של משרד החינוך הוא יזם מחקר השוואתי בשיטות הוראה בשש מדינות וגם בישראל".

פרופ' עמי וולנסקי (צילום: יריב ויינברג)
פרופ' עמי וולנסקי (צילום: יריב ויינברג)

הפרס בתחום התרבות והאמנות, מוענק לזוכים על תרומה והשפעה משמעותית לחיי התרבות והאמנות בישראל. הזוכים השנה הם המוזיקאי מיכה שיטרית, דנה מודן בתחום התסריטאות, אנה הרמן בתחום השירה, ועדינה בר-און בתחום הפרפורמנס.

חבר השופטים, שכלל את אתי אנטה ,אבי בללי ובן שלו, כתבו בנימוקיהם לגבי מיכה שטרית כי "הוא זמר-יוצר מהמוערכים והמשפיעים במוזיקה הישראלית, עם קול אשר השמיע אמירה נוקבת וכואבת, בלי גינונים, ישיר, מדויק ונוגע. קול שידע להטיח בנו מילים כמו אגרוף בבטן, מבלי שנראה את הזיעה, נקי וגאה. הוא יוצר רגיש ועוצמתי, אשף של מילים, שמספרות הכל, אבל לא מגלות דבר, שמתארות באור בהיר וחשוף את המציאות, אבל תמיד נוגעות בפיוט. פתח צוהר לאמנים צעירים רבים ושיתף פעולה עם מוזיקאים מכלל קצוות הקשת. מיכה שייך לאמנים הבודדים, שנלחם על זכויות היוצרים בארץ, ולא הסס להשמיע את קולו למען התרבות בישראל".

השופטים שלומי אלקבץ , יוסף סידר ומאיה הפנר העניקו את הפרס לדנה מודן בתחום התסריטאות וכתבו כי "עשייתה מעניינת ומקורית, היא מקפידה להביא מעולמה את הסיפורים ואינה מהססת לשאוב באומץ גם ממקומות כואבים הדורשים חשיפה. במהלכה של קריירה ארוכה ויציבה, דנה כותבת עברית מדוברת, חיה, נטולת מאמץ, שמצליחה להוציא מהשחקנים איכויות נדירות, דיאלוג שמחליק מפיהם בקלות מעוררת השתאות. היא לא חוסכת מהדמויות שום פגם, ועדיין גורמת לנו הצופים להתבונן בהן בחיבה, בהזדהות ובשעשוע סלחני".

דנה מודן (צילום: יח''צ)
דנה מודן (צילום: יח''צ)

אנה הרמן היא הזוכה בתחום השירה., לדברי השופטים, נוית בראל,  שירי לב ארי ושירה סתיו, "היא מפרסמת מזה שני עשורים את שיריה המצוינים, יוצאי הדופן בדיוקם. מצוינות זו מציבה את הרמן בקאנון העברי המתחדש כאחת המשוררות המרכזיות והבולטות בדורה. הפואטיקה של הרמן מגלה קשב לרבדים של העברית, ומתקיימת כחוליה בשרשרת של משוררות עבריות מודרניסטיות, אך בה בעת נקראת כלשון יום יום".

אנה הרמן (צילום: יח''צ)
אנה הרמן (צילום: יח''צ)

עדינה בר-און היא הזוכה בפרס בתחום הפרפורמנס. מנימוקי הזכייה: "עדינה בר-און מהלכת בעבודתה מתחת לכותרות, מעל לצלילים המזוהים ומעבר לצורות המוכרות. עשייתה רבת השנים של בר-און מאופיינת בנחישות והתמדה, בהתחמקות מתמדת מהגדרות ובמחויבות לבדיקה עמוקה של הפעולה העומדת במרכזה. יצירתה מתמודדת עם שאלות של זהות ומתכתבת עם האתוס הישראלי והשינויים החלים בו מעשור לעשור, מרובדת חומרים לוקאליים אך בד בבד, אוניברסלית ועל זמנית". צוות השופטים: ארז מעין , דפנה קרון, איציק ג'ולי.

עדינה בר-און (צילום: יח''צ)
עדינה בר-און (צילום: יח''צ)

בנוסף, הכריז מפעל הפיס על הזוכה בפרס מפעל החיים לשנת 2021: פרופ' אבי עורי, מומחה לרפואה שיקומית, על טיפול ושיקום באנשים המתמודדים עם פגיעות נוירולוגיות ואורתופדיות קשות. השופטים, פרופ' יורם בלשר, פרופ' נעה וילצ'ינסקי וד"ר סיון ג'ורג לוי, כתבו בנימוקי הזכייה, כי "פרופ' אבי עורי הוא מהדמויות המרכזיות והמשפיעות בעולם השיקום בארץ ובעולם, מבחינת תרומתו הקלינית, המחקרית והחברתית. תרומתו מתפרשת על עשורים של מחקר, טיפול ושיקום אנשים המתמודדים עם פגיעות נוירולוגיות ואורטופדיות קשות. עורי ניהל את מחלקת השיקום בביה"ח שיבא ובביה"ח רעות, תחתיו שוקמו בהצלחה רבים מחילי צה"ל המתמודדים עם נכויות ורבים פגועי תאונות דרכים ועבודה. את ניסיונו כפדוי שבי בעצמו במלחמת יום כיפור תרגם פרופ' עורי לתרומה למחקר תמיכה, ושיקום של פדויי שבי והלומי קרב. תרומתו לחברה ולקהילה מתבטאת גם בתחום הספורט האתגרי לבעלי מוגבלויות בו תמך וקידם ברמה הארצית והבינלאומית. פרופ' עורי מהווה דוגמה ומופת לשילוב הנדיר של חוקר איכותי, רופא שיקומי משכמו ומעלה הפועל במסירות למען קידום תחום הרפואה והקהילה השיקומית".

פרופ' אבי עורי (צילום: יח''צ)
פרופ' אבי עורי (צילום: יח''צ)

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, אמר היום: "פרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע"ש לנדאו, הפך ברבות השנים לאחד הפרסים החשובים והיוקרתיים ביותר בתחומי המדע, המחקר, התרבות והאמנות בישראל. בשנתיים האחרונות, למרות משבר הקורונה ותחת אינספור אילוצים, המשיכו האמנים והמדענים בישראל לפרוץ דרך, להצטיין ולהוביל להישגים חסרי תקדים. בעת הזאת, חשוב לנו במיוחד להביא לקדמת הבמה, להכיר ולהוקיר את העשייה החשובה של פורצי הדרך הן בתחומי המדע והן בתחומי האמנות והתרבות. גם השנה החלטנו להעניק פרס מפעל חיים שנועד להרחיב את היריעה ולהגיע אל מועמדים ראויים שתרמו תרומה משמעותית לחברה. פרס מפעל חיים יוענק השנה על עשייה ייחודית בתחום השיקום ואין ראוי מכך, במיוחד בעת הזאת".

דולין מלניק, מנהלת אגף התרבות של מפעל הפיס, אמרה כי "גם השנה אנו ממשיכים לקיים את הפעילות החשובה של פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו. בכל שנה אנחנו משנים את הקטגוריות של הפרס במטרה להקיף כמה שיותר תחומים ולהגיע לכמה שיותר אישים שתרמו תרומה משמעותית לתחומי המדע, המחקר והאמנות. הפרסים שמפעל הפיס מעניק הם דרך נוספת להכיר, להוקיר ולתמוך במצוינות, הן בתחומי האמנויות השונים והן בתחומי המדע".