1. כששלמה פגש את רוני

טלוויזיה

שלמה ארצי יהיה האורח הראשון בעונה החדשה של 'פגישה עם רוני קובן'

שלמה ארצי, מבכירי האמנים בישראל, יפתח ביום ראשון את העונה החדשה של התוכנית זוכת פרסי האקדמיה 'פגישה עם רוני קובן'. זהו ראיון אולפן נדיר עם ארצי הממעט להתראיין ובו הוא מתייחס להיעדרות הארוכה מהבמות בעקבות מגפת הקורונה, לגעגועים לאמו ולאחותו שהלכו לעולמן בזו אחר זו בתוך שבועיים בלבד והותירו בו תחושת יתמות, להצלחות הגדולות, וגם לכישלונות שהיו מנת חלקו בסוף שנות השבעים, כשהיה רגע לפני פרישה. עוד יתארחו בעונה החדשה גם שרת הפנים איילת שקד, השחקנית והבדרנית אורנה בנאי, הזמר-יוצר שולי רנד, אשת ההלכה מלכה פיוטורקובסקי והשר לשעבר תא"ל במילואים אביגדור קהלני. עורך: עמית שהם, במאית: שרון קרני.

ישודר ב-5.12 עד 22:10 בכאן 11

רוני קובן, שלמה ארצי (צילום: באדיבות כאן 11)
רוני קובן, שלמה ארצי (צילום: באדיבות כאן 11)

2. פנטזיה במציאות

קלאסי

הפילהרמונית הישראלית מעלה קטעים נבחרים מתוך 'פנטזיה'

קטעים מתוך הסרטים 'פנטזיה' ו'פנטזיה 2000' של אולפני וולט דיסני יוקרנו על במת היכל התרבות, בזמן שהתזמורת הפילהרמונית, תחת שרביטו של להב שני, תנגן מבחר קטעים קלאסיים מתוך הסימפוניה 'הפסטורלית' מאת בטהובן, 'אור הירח' מאת דביסי, 'מחול השעות' מאת פונקיאלי, 'הוד והדר' מאת אלגר, 'אורני רומא' מאת רספיגי, ו'שוליית הקוסם' מאת דיקא. 'פנטזיה' זכה להצלחה אדירה למן יציאתו לאקרנים בשנת 1940. על הביצוע הראשון  ניצח לאופולד סטוקובסקי עם תזמורת פילדלפיה, בהקלטה סטריאופונית, שעדיין נחשבה ניסיונית בזמנו. חזונו של  דיסני היה להפוך את 'פנטזיה' לאירוע מתמשך עם קטעים חדשים, התגשם בשנת 1999 עם 'פנטזיה 2000'. את המוזיקה לסרט ניגנה התזמורת הסימפונית של שיקגו, בניצוחו של ג'יימס לויין.

16.12, 18:00, 18.12 20:00, היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, תל אביב

מתוך ''פנטזיה בפילהרמונית'' (צילום: באדיבות הפילהרמונית הישראלית)
מתוך ''פנטזיה בפילהרמונית'' (צילום: באדיבות הפילהרמונית הישראלית)

3. מקרוב ומרחוק

אמנות

תערוכת רישומים של דני קרוון תוצג במוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל, ירושלים מציג תערוכה אינטימית 'מפגש קרוב', של האמן דני קרוון, חתן פרס ישראל לפיסול לשנת 1977 שנחשב לאמן מרכזי ופורץ דרך. קרוון בעיקר ביצירות הפיסול הסביבתי שלו. התערוכה חוזרת לתחילת דרכו ומציגה רישומים עדינים של נופי קיבוצים, יישובי עולים וכפרים ערביים הרוסים. תיאורי הריסות הכפר בית ג'יז שקיבוץ הראל הוקם על אדמותיו ושכונת מנשייה הנטושה ביפו הם מההתייחסויות הראשונות באמנות הישראלית ל"נַכְּבּה" – גירושם ומנוסתם של הפלסטינים בעקבות מלחמת העצמאות. ד"ר אמיתי מנדלסון, אוצר בכיר לאמנות ישראלית, עבד במהלך בניית התערוכה בשיתוף עם האמן עד לפטירתו במאי 2020. "קרוון היה שותף מלא בבחירת העבודות, ואפילו הספיק להכין דגם של מבנה התערוכה," אמר מנדלסון.

מוזיאון ישראל, פתיחה ב-7.12

קיבוץ הראל III, רישום מן הזיכרון, 1958 בקירוב (צילום: דני קרוון)
קיבוץ הראל III, רישום מן הזיכרון, 1958 בקירוב (צילום: דני קרוון)

4. חג החגים

פסטיבל

חיפה מתעלמת מהואריאנט וחוגגת לשלוש הדתות

פסטיבל 'חג החגים' חוזר וחוגג במהלך שלושה סופי שבוע בחודש דצמבר, בבית הגפן וברחבי חיפה. בשנתו ה-28, הפסטיבל עורך סיורים ומפגשים בין-תרבותיים, תערוכות בגלריה בית הגפן, סדנאות, מופעי תיאטרון ומחול, מופעים לכל המשפחה ושלל אירועי רחוב, בהם יריד הכריסטמס המסורתי עם דוכנים ברוח חגי דצמבר, שיעלה  לראשונה גם לרחוב יפה נוף בכרמל, וכן במהלך כל חודש חג החגים - שדרות בן גוריון, ואדי ניסנאס והכנסיות המרכזיות ברחבי העיר יקושטו ברוח החג, ולצדן יעוטרו כיכרות ורחובות בחנוכיות מוארות. בין האירועים גם מצעדי החג בין ואדי ניסנס לשדרות בן גוריון, קונצרט 'חנוכריסמס' ומופעי מוזיקה קלאסית, מוזיקת עולם, ג׳אז ומופע דו-לשוני לילדים.

2-4.12, 9-12.12, 16-18.12 לפרטים והזמנת כרטיסים: haifahag.com

אווירה ברחובות (צילום: מור אלנקווה)
אווירה ברחובות (צילום: מור אלנקווה)

5. הללויה לעולם

מוזיקה

עמיר בניון ישיר תהילים עם התזמורת הסימפונית ירושלים בפסטיבל חדש

התזמורת הסימפונית ירושלים משיקה פסטיבל חדש 'הללויה', שמחליף ת פסטיבל ליטורגיקה הוותיק. שישה קונצרטים בהם ינגנו ארבע תזמורות וישתתפו גם חמש מקהלות ואמנים רבים, בהם עמיר בניון ואחרים.  המהדורה הראשונה של הפסטיבל תוקדש לספר תהילים, שמלחינים רבים,  שהוקסמו מהיופי הציורי והעוצמה שבפסוקיו, הלחינו לאורך מאות שנים. בין המשתתפים: תזמורת פירקת אל-נור, תזמורת הבארוק ירושלים, מקהלת אורטוריו ירושלים, המקהלה הקאמרית ומקהלת התלמידים של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מקהלת אנקור, המקהלה הישראלית על שם גארי ברתיני והאנסמבל הקולי הישראלי.

2-23.12 ברחבי ירושלים: תיאטרון ירושלים, ימק"א ובנייני האומה. פרטים באתר התזמורת

עמיר בניון (צילום: משה נחומוביץ', יח''צ)
עמיר בניון (צילום: משה נחומוביץ', יח''צ)

6. חיים ארוכים

מוזיקה 

הרב חיים לוק מארח את ברי סחרוף ואלעד לוי בזאפה

בית הקונפדרציה מציג ערב חדש, 'שירת חיים', מופע מחווה נוסף לכבוד הפייטן הרב חיים לוק, עם הגיעו לגיל גבורות. במופע מציג לוק מבחר מתחנות חייו ויצירתו המרגשת, יחד עם אורחים מיוחדים. הרב לוק הוא גדול הפייטנים בישראל בשנים האחרונות, ושירתו המיוחדת והמפעימה פרצה גבולות בארץ ובעולם ושבתה קהלים שונים ומגוונים. במופע יציג הרב לוק יצירות מהמסורת האנדלוסית, יחד עם ברי סחרוף והרכב נגנים בהובלת אלעד לוי. סחרוף הופיע עם הרב לוק בפסטיבל הפיוט ובמופעי התזמורת האנדלוסית ועיבד את הפיוטים המזוהים עמו, 'אלי למה עזבתני' ו-'שער פתח דודי'. 

15.12, מועדון זאפה ירושלים. פתיחת דלתות 20:00, תחילת מופע: 22:00. כרטיסים: bimot.co.il  ,*6226

ברי סחרוף (צילום: אלדד שושן, יח''צ)
ברי סחרוף (צילום: אלדד שושן, יח''צ)

7. המרדף

תיאטרון

עידן אלתרמן הוא מדען שנלחם במוות בהצגה חדשה 'הסוף'

המחזמר המצחיק והנוגע ללב 'הסוף' מספר את סיפורו של מדען גאון שבור לב שמשתף פעולה עם המוות בכבודו ובעצמו בשביל למצוא פתרון לחיי נצח ולהציל את חייה של אהובתו. בהשתתפות: עידן אלתרמן (המדען), ג'וי ריגר (לילי אהובת המדען וגם לילי מנהיגת כת הניצחון על המוות), אבי דנגור (המוות), הראל ליסמן, רפאל עבאס, מרב צברי ואביב הורוביץ. בהשתתפות אנסמבל מוזיקה ורקדנים.

מחר ב-18:00 וב-21:00 בצוותא תל אביב

אבי דנגור, עידן אלתרמן. מתוך ההצגה (צילום: איציק בירן)
אבי דנגור, עידן אלתרמן. מתוך ההצגה (צילום: איציק בירן)

8. חם באילת

קלאסי

פסטיבל ישרוטל קלאסיקאמרי מציע הפתעות קולינריות

שלושה ימים של מוזיקה קלאסית באילת, בהובלת סימפונט רעננה שתארח אמנים ישראלים לצד אמנים בינלאומיים מובילים. במסגרת הפסטיבל יוצג לראשונה קונצרט ייחודי המשלב בין גסטרונומיה למוזיקה קלאסית. תזמורת סימפונט רעננה ורשת ישרוטל יארחו כוכבים מכל העולם, בהם הפסנתרן דניאל צ'ובאנו, הטנור מרט סונגו, כוכבת האירוויזיון אן מארי דוד. בנוסף עורך הפסטיבל למיקי גבריאלוב, ובפעם הראשונה בישראל, יוזמן הקהל להאזין ליצירות קלאסיות לצד טעימה מפרויקט "קולורפוד" בו שפים מובילים יצרו מנות בהשראת המוזיקה. מנהל אמנותי עומר מ. ולבר.

16-19.12 במלון רויאל ביץ', אילת

אן מארי דוד (צילום: Frederic VIGNE)
אן מארי דוד (צילום: Frederic VIGNE)

9. צעירים באולם

קלאסי

דן אטינגר מזמין לבמה שלושה סולנים ישראליים צעירים

המנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, האופרה הישראלית והפילהרמונית שטוטגרט ינצח על תכנית מגוונת ועתירת סולנים. בקונצרטים ישתתפו לצד התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שתי סולניות – זמרת הסופרן יעל לויטה וזמרת המצו-סופרן עדנה פרוחניק ביצירה ‘בין הדסים’ של פאול בן חיים. עוד בתוכנית הקונצ'רטו המשולש של בטהובן בו ישתתפו לצד התזמורת שלושה מוזיקאים צעירים, ליאור ליפשיץ, פסנתר, מאשה מרשון, כינור ודניאל אֶקטע, צ'לו, ומבחר קטעים מתוך 'רומיאו ויוליה' מאת פרוקופייב.

11-12.12 היכל התרבות ראשון לציון, 13.12 המשכן לאמנויות הבמה, האופרה, תל אביב, 14.12 בית העם רחובות

דן אטינגר (צילום: באדיבות הפילהרמונית של שטוטגארט)
דן אטינגר (צילום: באדיבות הפילהרמונית של שטוטגארט)

10. בלוז כנעני

מוזיקה

אהוד בנאי מעלה מופע משותף עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב

בנאי יוצא במופע 'תחנות בזמן' למסע מהפיוט הפרסי שספג בבית אביו, דרך השפעות הרוק שהשאירו חותם על הצליל שלו, ההצלחה הראשונה והנסיקה לכתיבת להיטי הענק שמלווים את פסקול חיינו. בין השירים הוא יספר סיפורים ויארח את הזמרת הצעירה סמא שופאני שתאיר תקופות מיוחדות ביצירתו. בין השירים שיבצע בנאי עם התזמורת: ‘בלוז כנעני’, ‘טיפ טיפה’, ‘עבודה שחורה’, ‘דוד ושאול’, ‘פלורנטין’, ‘הילד בן שלושים’, ‘זמנך עבר’ ‘הכוכב של מחוז גוש דן’, ‘עיר מקלט’, ‘ג'מלי פורוש’ ואחרים. מנהל מוזיקלי, מעבד ומנצח תום כהן. המופע מתקיים במסגרת סדרת מזרח מערב של האופרה הישראלית. 

15.12, 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט, תל אביב כרטיסים בקופת האופרה בטלפון: 03-6927777

אהוד בנאי (צילום: גבריאל בהרליה)
אהוד בנאי (צילום: גבריאל בהרליה)