תחרות מיס יוניברס ה-70, שתיערך היום לראשונה בישראל, גררה התרגשות והישג עצום אך גם הדים וביקורות. בראיון משותף, מפיקי האירוע, טלי אשכולי ואסף בלכר, מספרים על האתגרים בצל קורונה, מתייחסים לביקורות ומגלים איך האירוויזיון קשור לכל זה

בשנת 2019, כשהאירוויזיון התקיים לראשונה מזה 20 שנה בישראל, לאחר הזכייה של נטע ברזילי עם TOY, נערכה המפיקה הקבועה של האירוע, טלי אשכולי, הפנים המוכרות של האירוע בשנים האחרונות, להרים את ההפקה הנוצצת ביותר שנראתה בתולדות התחרות. 

הדובדבן שבקצפת הייתה הופעה נדירה ומדוברת של מלכת הפופ הנצחית, מדונה, בארץ הקודש. מי שהיה אחראי להבאתה של מדונה לארץ היה המפיק הישראלי אסף בלכר, המתגורר בארה"ב והפיק בעבר את תחרויות "מיס יוניברס". 

"כבר הרבה מאד שנים שאני חלק ממסלול 'מיס יוניברס' והסתובבתי עם זה ברחבי העולם, אבל תמיד היה לי החלום להביא את זה לישראל", מספר בלכר. "ניסינו לעשות זאת לפני הקורונה וזה מספר שנים היה בהתהוות אבל לא התממש. ואז, באותו אירוויזיון שהיה בישראל הכרתי את טלי, וכדרך אגב זרקתי לטלי: 'מה דעתך שנעשה ביחד את הפקת 'מיס יוניברס' ונביא את זה לארץ הקודש?'. המפיקה ה'משוגעת' הזו אמרה לי 'כן' ויצאנו למס ארוך ומטורף, כשאני הבאתי את קשריי עם ארגון 'מיס יוניברס' וטלי את קשריה בארץ. היא דפקה על כל דלת אפשרית ושכנעה כל מנכ"ל וכל ראש עיר להצטרף אלינו למסע הזה".

"התלהבתי מאד כשאסף הציע לי זאת", מוסיפה אשכולי מצידה. "חשבתי שזה יכול להיות רעיון מטורף להביא לפה אירוע בסדר בינלאומי שכזה, אירוע עצום וענק שהוא עוד יותר גדול מהאירוויזיון כי מדובר בלמעלה מ-80 מדינות שמשתתפות ו-5 יבשות, שאין לנו קשרים דיפלומטיים עם חלק מהן. האירוע משודר ל-600 מיליון צופים ב-170 מדינות. זיהיתי את הפוטנציאל בדבר הזה והחלטנו שאנחנו מסתערים על זה וגורמים לזה לקרות".

היעד הראשוני שהשניים בחרו לקיים בו את האירוע הוא אילת, בירת הקיץ האינסופי. "אנחנו בדצמבר, תקופת החורף בישראל, ואילת הוא מקום מזמין וטוב שמאפשר לקיים אירועים כאלה גם בחורף", מסבירה אשכולי. "זו עיר שיש לה הרבה מה להציע, ואני שמחה שדרך 'מיס יוניברס' היא קיבלה את הבמה שהיא ראויה לה".

אסף בלכר (צילום: יח''צ)
אסף בלכר (צילום: יח''צ)

מה הריקושטים שקיבלתם על כך שהתחרות נערכת, לראשונה ב-70 שנותיה, בישראל?
אשכולי: "היה פרגון גדול מאד, אני חושבת שבאמת קיבלנו חיבוק גדול מכל העולם. היו פה ושם, כמו בדרום אפריקה, קצת גילויים של לגנות את ישראל והערות אנטישמיות, אבל הרוב המוחלט היה ממש בעדנו".

בלכר: "ישראל היא מקום מעניין לכולם, וזה לא משנה אם אתה מגיע מאפריקה, מאוסטרליה או ממדינות שאפילו לא ידעתי שהן קיימות על הגלובוס. החיבור בין נשים מצליחות, חכמות וגם יפות ובין מדינות, תרבויות ודתות שונות, יהודיות, נוצריות ומוסלמיות שיוצר התרגשות זהה מזוויות אחרות – מהווה שירות מדהים לישראל בעיניי. זה מה שישראל יצרה אצל אנשים כשהודענו כי התחרות תתקיים פה, זה החלק המסתורי של ישראל".

בשלושת השבועות האחרונים הגיעו לישראל, בזו אחר זו, מלכות היופי של 81 מדינות בעולם, חלקן בפעם הראשונה בארץ הקודש, ולאורך שהותן פה – מלבד ראיונות לתקשורת, ביקרו בכל חלקי הארץ. 

"יכולתי לראות בעיניים של הבנות ובשיחות המסדרון עם המועמדות שהן מתלהבות מהישראלים", מציין בלכר. "אתה רואה את ההתרגשות וההבנה מה זה מדינת ישראל מהחוויות שהן עברו פה במשך שלושה שבועות. הן היו בכל מקום בארץ: באילת, בעכו, בירושלים ובתל אביב. נציגת מרוקו עמדה בכותל ובכתה, מיס פורטו-ריקו עמדה ב'יד ושם' ומיררה בבכי כי הסתבר שסבא שלה היה ניצול שואה וכל משפחתה נספתה שם. מיס האיטי, שדאגה שלא תמצא שום דבר טוב לאכול במהלך שהותה בישראל הייתה בהלם מכמה שהאוכל פה טעים ומדהים. הריקושטים האלה זו ההצלחה שלנו לדעתי".

לאורך הראיון השניים מדגישים את התרומה של ראשי העיריות השונים, משרד התיירות, משרד התרבות ומשרד הבריאות להרמת האירוע – אך אי אפשר להתעלם מהתזמון: התחרות מתקיימת כשבדיוק נגיף האומיקרון מכה בישראל והקורונה עדיין מרחפת באוויר.

"הקורונה היא באמת סוג של עב"ם שצריך ללמוד לחיות איתו ונערכנו לזה מבעוד מועד", מסבירה אשכולי. "חששנו מזה וצפינו את זה שיכול להיות גל כזה ונערכנו לזה גם מבחינת עבודה בקפסולות, תו ירוק, פריסה ברחבי הארץ של עמדות דיגום, בדיקה ותוצאות מהירות וזה אפשר לנו לנתב בין המתמודדות ששהו ברחבי הארץ ולבודד אותן. היה לנו מקרה אחד של מיס צרפת שיצאה חיובית לקורונה והייתה בבידוד ובמלונית קורונה – אבל היא החלימה  ו'חזרה' אל העולם ישר לתחרות".

"יש פה הרבה אתגרים, זו ממש אולימפיאדה", מתאר בלכר. "יש פה למעלה מ-80 מדינות שלחלקן אין לנו קשר דיפלומטי, והדברים הקטנים של להכניס את האנשים האלה למדינה ולהשיג להם כל האישורים לא היה עניין של מה בכך. אתגר נוסף הוא שגם לא היה באילת מקום שיוכל לאכלס אירוע בסדר גודל כזה אז היינו צריכים להקים אולם מאפס בשביל לארח את האירוע.

בהקשר לקורונה, למרות שהתכוננו לרע מכל כי אנחנו כבר שנתיים מפיקים ועובדים תחת מגבלות הקורונה – זה עדיין היה מאתגר כי פתאום כל מי שמגיע לארץ צריך להיכנס לבידוד למשך כמה ימים וזה מעכב הפקה וגורר עלויות גבוהות. קח בחשבון שהיה צריך גם לשכנע אמנים ואנשים שבטוח להגיע לישראל, שהם צריכים להיות בבידוד כמה ימים וכו'. אבל אנחנו מבינים את המצב וחיים תחת מגבלות הקורונה ועבדנו בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות והתיירות ולפי כל הנהלים והרגולציות".

לפי דיווחים השקעתם כ-30 מיליון שקלים בהפקה – לקחתם בחשבון שלא תוכלו להחזיר אותה מהר, בייחוד כשהקורונה נושבת בעורף ועמה ההגבלות?
אשכולי: "האמת היא שכן לקחנו בחשבון שלא נוכל מיד להחזיר את ההשקעה, זה תמיד היה על השולחן. הציפיות כמובן הן תמיד להחזיר את ההשקעה מיד אבל לקחנו בחשבון שזה לא יקרה כל כך מהר. ישראל הרוויחה בענק, השווי של החשיפה הפרסומית שהיא קיבלה וזמן המסך שהיא מקבלת הוא חסר תקדים לכל כך הרבה צופים בעולם, החשיפה ברשתות החברתיות היא ללמעלה מ-1.3 מיליארד בני אדם ברחבי העולם וזה יוצא דופן. אנחנו רצים לטווח ארוך ויודעים ומבינים את המשמעות של זה. שמחה שהיו לנו הרבה שותפים לדרך".

טלי אשכולי (צילום: רפי דלויה)
טלי אשכולי (צילום: רפי דלויה)

בלכר: "תמורה מידית זה לא תמיד בכסף,  אלא התמורה המידית היא שאנשים ב-170 מדינות נחשפו בשלושת השבועות האחרונים לישראל בכל ערוץ טלוויזיה. יש פה ערוצי תקשורת מכל העולם. יש פה אנשים שחוו את ישראל דקה אחרי דקה ומי שלא ידע מה זה ישראל עכשיו יודע ומי שלא שמע את השם אילת - עכשיו יודע. חשפנו את פניה היפות של ישראל בעזרת האירוע הזה. זו גם הפעם הראשונה שהמפיקים והאחראיים להרמת הדבר הזה בהיבט הטכני וההפקתי – ישראלים ולא אמריקאים, כמו שנהוג בדרך כלל. זה מרגש. טביעת חותם כחול לבן".

באירוע, שייערך בשעה 2 לפנות בוקר  בשידור חי באמצעות רשת FOX האמריקאית ללמעלה מ-600 מיליון צופים, השתתפו גם מנחי הטלוויזיה הידועים של התחרות סטיב הארווי, קארסון קרסלי וצ'סלי קריסט וכן הזמרת ג'וג'ו. מהגזרה הישראלית השתתפו נועה קירל, ואלרי חמאתי, הראל סקעת ונרקיס. מי שביים את התכנית האמנותית היה משה קפטן. 

"זו תהיה במה מטמטמת, הרבה אנשי תעשייה שהיו שותפים לזה ולדעתי אחת הבמות היפות בתולדות התחרות", אומרת אשכולי. "הבאנו טביעת אצבע ישראלית לתחרות ואנחנו מאד גאים על זה".

"זו תהיה חגיגה וגאווה ישראלית", מוסיף בלכר. "זו חגיגה מדהימה לכל עם ישראל ואנחנו שמחים להיות חלק מהדבר ההיסטורי הזה".

בימים האחרונים הושמעו לא מעט ביקורות, כולל של נטע ברזילי שסירבה להופיע, כלפי האג'נדה שהתחרות מקדמת. מה דעתכם על הביקורות?
אסף: "ביקורות תמיד יש ותמיד יהיו וזה בסדר גמור. מותר לשוחח, לדון ולהביע דעה, אבל לפעמים יש אנשים שיש להם דעה בלי להבין או לחוות מה זה. הארגון השתנה עם השנים ודברים השתנו בעולם, כמו גם אידיאל היופי שהשתנה. מי שבאמת מתקרב לבנות ומדבר איתן ומבין מי הן מבין שאלו נשים חזקות, אינטליגנטיות ומתנדבות קבועות בארגונים למען האחר. אלו נשים עם אג'נדה".

אשכולי: "הנשים שבחרו להיות בתחרות הזו נרשמו אליה בכדי להביא את האמירה והזווית שלהם על העולם דרך הבמה הזו ולנצל את הפלטפורמה הזו כדי להמשיך להעביר מסרים משמעותיים. אין שום דבר רע בזה, נהפוך הוא".

לסיום, איך אתם מרגישים?
אשכולי: "קשה לתאר במילים את העובדה שאתה רואה שסופסוף כל החלקים מתווספים לשלם אחד ושהכל באמת קורה".
בלכר: "כיף גדול".