1. הסרט המדובר של השנה

קולנוע

אוליביה קולמן הנפלאה מככבת בסרטה של מגי ג'ילנהול 'הבת האפלה'

ליידה נמצאת לבדה בחופשה על חוף ים ביוון. היא מבחינה באם צעירה ובתה ובמערכת היחסים החמה שלהן. ההתבוננות בהן מחזירה אותה לזכרונות מימי האמהות הקשים שלה ומההחלטות הטראומטיות שנאלצה לקחת. סרטה הראשון של השחקנית מגי ג'ילנהול כבמאית, המבוסס על רומן מאת אלנה פרנטה, הוא אחד הסרטים המדוברים של השנה וזיכה אותה בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה. עם צוות שחקנים משובח הכולל את זוכת האוסקר אוליביה קולמן, הסרט ישאיר את חותמו הרגשי על הצופים וייחרט בזכרונו ובלבו. לצד קולמן מככבים בסרט דקוטה ג'ונסון, אד האריס, פיטר סארסגארד וג'סי באקלי.

מתוך ''הבת האפלה'' (צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
מתוך ''הבת האפלה'' (צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)

2. מוזיקה לסוף שנה

קלאסי

אנסמבל מצו מגיע לסטודיו אנט עם תוכנית חגיגית במיוחד

אנסמבל מצו מארח - חגיגת סוף שנה בסטודיו אנט. בתוכנית יצירות מופת אינסטרומנטליות מאת ויואלדי, טלמן, גולדברג, וורצ׳יני ועוד. אורחי האנסמבל בקונצרט יהיו קטי דברצני- כינור בארוק (אנגליה), ליליה סלבני- כינור בארוק (הולנד), בני אגסי- בסון בארוק (הולנד), חן גולדסובל- קונטרבס (הולנד)  ויזהר קרשון- צ׳מבלו. 'אנסמבל מצו' הנו הרכב מוזיקלי ישראלי. חברי ההרכב התמחו כולם בביצוע מוזיקה מוקדמת בכלי-נגינה היסטוריים ומבצעים תכניות מגוונות. חברי ההרכב: דורט פלורנטין- חליליות וניהול אמנותי, יעלה אביטל- סופרן, גדעון ברטלר- גיטרה בארוק. סטודיו אנט הוא ביתה החדש של עמותת פליציה בלומנטל, שנמצא בדרום המתחדש של תל אביב.

 31.12 13:00, סטודיו אנט שביל המרץ 2 תל אביב. טלפון: 03-6201185

אנסמבל מצו (צילום: יואל לוי)
אנסמבל מצו (צילום: יואל לוי)

3. לאוהבי מטאל

מוזיקה

טיל לינדמן, סולן להקת ראמשטיין, מגיע לישראל

טיל לינדמן, סולן להקת הרוק הכבד הגרמנית Rammstein מגיע לישראל להופעה אחת, שתתקיים ביום הראשון של השנה החדשה. המופע מתקיים כחלק מסיבוב הופעות מצומצם, ומכאן הם ימשיכו לדובאי. מכאן הם ימשיכו למופע בדובאי. ראמשטיין, להקת האם של לינדמן, היא מלהקות הרוק הגדולות בשלושת העשורים האחרונים, וכל מופע של לינדמן  הוא קברט תיאטרלי גרנדיוזי, שופע אביזרים, פירוטכניקה, תחפושות ואיפור, מה שהפך את הלהקה לאחת מלהקות ההופעות המצליחות ביותר ב 20 השנה האחרונות. הופעתו של לינדמן, שביקש במיוחד להגיע לישראל לטובת ההופעה הקרובה, מוגבלת מגיל 16 ומעלה.

1.1.22, 21:00 היכל הטוטו חולון

טיל לינדמן (צילום: JENS KOCH)
טיל לינדמן (צילום: JENS KOCH)

4. מהו זמן?

מחול

להקת ענבל מגיעה להרצליה עם יצירתו של עמנואל גת 'סוזן'

חמש עשרה שנים לאחר שיצר עבודה חדשה במרכז סוזן דלל, וכמעט שלושים שנים מאז שדרך לראשונה בסטודיו למחול של המרכז, עמנואל גת חוזר ליצור עם ועבור רקדני להקת המחול ענבל. עבודתו, 'סוזן', מציעה התבוננות רב-רובדית בזמן; באופיו המתעתע, ובאופן החמקמק בו הוא שזור בתודעתנו. העבודה מתבוננת במושג הזמן דרך חקירה כוריאוגרפית שמתמקדת בשאלות וחומרי היסוד של המדיום – תנועה, חלל, זמן והאופנים האין-סופיים בהם ניתן לארגן אותם. פס הקול של העבודה מורכב מקטעים מתוך מופע חי של נינה סימון. עמנואל גת, מהיוצרים הישראלים המשפיעים בעולם המחול כיום. גת המתגורר בצרפת, שם הקים להקת מחול, מופיע ברחבי העולם ויצירותיו מועלות על הבמות החשובות של המחול העולמי. כוריאוגרפיה ותאורה: עמנואל גת, רקדנים: שחר ברנר, נועם דויטש, אור סעדי, עמית זרצקי, זיו בשור, אשד ויסמן, יהונתן שעל, איתי מאיר.

2.1.22, 20:30 היכל אמנויות הבמה, רחוב ז'בוטינסקי 15, הרצליה

מתוך ''סוזן'' (צילום: עמנואל גת)
מתוך ''סוזן'' (צילום: עמנואל גת)

5. קונצרט ותפילה

מוזיקה

אביב גדג' ותזמורת הקאמרטה מעלים קונצרט משותף

במסגרת שיתוף הפעולה בין האופרה הישראלית לבין תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים ושלומי שבן, יעלה ביום רביעי מופע מיוחד של אביב גדג' עם התזמורת 'תפילה ליחיד ותזמורת'. במופע יבצע גדג' עיבודים לשירים שלו מימי להקת אלג׳יר ועד לאלבום הסולו האחרון שלו 'שרף אורנים', בהם 'כאבי גדילה', 'דם עם הים', 'הגולם', 'עיר בלי זיכרון' ועוד. לתזמורת בניצוחו של מאיר בריסקמן, יצטרפו מאיה בלזיצמן (צ'לו), יהוא ירון (בס), אביב ברק (תופים) ורון בונקר (גיטרות). מנהלים אמנותיים: שלומי שבן ואבנר בירון.

29.12, 21:00 בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב כרטיסים בקופת האופרה בטל': 03-6927777

אביב גדג' (צילום:  ויקטור מופרפוטו)
אביב גדג' (צילום: ויקטור מופרפוטו)

6. חיבורים מופלאים

מוזיקה

עברי לידר יארח את רן דנקר ואת נטע במסגרת פסטיבל מוזיקה 'וונדר נייטס'

עברי לידר יארח את נטע ברזילי ואת רן דנקר, ועדן בן זקן תארח את זהבה בן, במסגרת פסטיבל Wonder Nights שמארגן בנק הפועלים. לקוחות הבנק שהצטרפו לתוכנית ההטבות ייהנו מכרטיסים במחיר  מוזל. בשני ערבי המוזיקה, שיתקיימו בהאנגר 11 בתל אביב, יופיעו עברי לידר (29.12 החל מ 21:00)  עם אורחים מיוחדים, בהם רן דנקר ונטע ברזילי ותהיה הופעה של רביב כנר, ובערב השני (1.1 החל מ 21:00) תארח עדן בן זקן את זהבה בן ויהיה מופע של לירן דנינו שיארח את עדן אלנה. הפקה בלוסטון.

פסטיבל Wonder Nights האנגר 11 תל אביב. 29.12, 1.1

עדן בן זקן (צילום: יח''צ)
עדן בן זקן (צילום: יח''צ)

7. הגיגים רישומיים

אמנות

יונתן הירשפלד מציג תערוכה חדשה

האמן מציג סדרת ציורים חדשה בשם 'לאוקון'. הפסל לאוקון, שנוצר ככל הידוע במאה הראשונה לספירה, מתאר את דמותו של מי שניסה למנוע מהיוונים מלהכניס את סוסם לתוך טרויה. כעונש על כך שלחו האֵלים שני נחשי ים שתקפו אותו ואת בניו ומחצו אותם למוות. העבר הקרוב והרחוק לופת את הירשפלד. הוא מתדיין עם אמנות העת העתיקה באירופה, אמנות הרנסנס והאמנות הישראלית, ועם גדולי הציירים והתיאורטיקנים משם ומכאן. הירשפלד מציג ציורי שמן והגיגים רישומיים על דפים מודפסים בהם שבה וחוזרת דמותו של לאוקון במבנים ציוריים שונים. אוצרת שירה פרידמן.

פתיחה 30.12, 19:00. גלריית שכטר, רחוב שלוש 42 פינת רחוב אילת, נווה צדק, תל אביב-יפו

יונתן הירשפלד (צילום: ציקי אייזנברג)
יונתן הירשפלד (צילום: ציקי אייזנברג)

8. היישר מהאירוויזיון

קלאסי

אן מארי דויד מצטרפת לתזמורת סימפונט רעננה לקונצרט של שירי פסטיבלים

'ובמקום הראשון...', הקונצרט הבא של תזמורת סימפונט רעננה יארח את זוכת האירוויזיון אן מארי דויד לקונצרט שכולו שירי הפסטיבלים הגדולים, מסן-רמו ועד האירוויזיון. הזמרת הצרפתייה הנודעת זכתה בשנת 1973 במקום הראשון באירוויזיון שהתקיים בלולוקסמבורג עם השיר Tu Te Reconnaitras שהפך מיד ללהיט עולמי. ב-1979 השתתפה שוב באירוויזיון שנערך בירושלים והגיעה למקום השלישי עם השיר 'אני ילדת שמש'. בתוכנית כל הלהיטים שנולדו בשנות ה-60-70-80 ונגעו בנצח, המקומות הראשונים, ההצלחות הגדולות והכישלונות הצורבים, השירים והסיפורים שמאחורי השירים, בהנחייתו ובניצוחו של דוד זבה. אל אן מארי דויד יצטרפו זמרות האופרה הישראליות הנפלאות דניאלה סקורקה וענת צ'רני.

28-29-30.12 בשעה 20:00, המשכן למוסיקה ולאמנויות הבמה, הפלמ"ח 2א, רעננה

אן מארי דוד (צילום: Frederic VIGNE)
אן מארי דוד (צילום: Frederic VIGNE)

9. אוריינט אקספרס

מוזיקה

מארק אליהו מצטרף לתזמורת הסינפונייטה הישראלית לערב של מוזיקת עולם

מאסטרו שמואל אלבז ינצח על קונצרט של מוזיקת עולם בשיתוף פעולה עם אמן הקמנצ'ה הבינלאומי מארק אליהו. בתוכנית מוזיקת עולם ולחנים מקוריים של מארק אליהו בעיבודים תזמורתיים, שכתב יבגני לוויטס במיוחד עבור התזמורת. התוכנית תכלול יצירות קלאסיות בסגנון צועני, הונגרי ארמני וגאורגי, אשר יתמזגו לתוך עולם המוזיקה מהמזרח. צליליה המשכרים של הקמנצ'ה משתלבים עם הצליל החם של התזמורת ויורים חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת.

30.12, 20:30 המשכן לאמנויות הבמה, באר שבע

מארק אליהו (צילום: גבריאל בהרליה)
מארק אליהו (צילום: גבריאל בהרליה)

10. לא לוקח פסק זמן

מוזיקה

שם טוב לוי חוזר לתחנות חייו

בעקבות ההופעה המוצלחת בפסטיבל הפסנתר האחרון ולרגל יציאת ספר התווים החדש, יבצע שם טוב לוי שירים ממיטב יצירתו רבת השנים עם ההרכב המורחב. לוי יבע קטעים מתוך אלבומיו הרבים ואלבומים בהם השתתף, בהם 'קצת אחרת', 'צליל מכוון', 'ששת', ואלבומי הסולו 'התעוררות', 'טווס הזהב' ושירים מתוך טרילוגיית האלבומים עם האנסמבל שלו. פינה מיוחדת תוקדש ליצירות המשותפות עם אריק איינשטיין. בין השירים שיבוצעו בערב המיוחד 'שובי לביתך', 'עוד ניפגש', 'פסק זמן', 'יכול להיות שזה נגמר', 'בלילות הסתיו', 'הנסיך הקטן', 'שם יש', 'זה בראש שלך', 'שיר אחרי המלחמה', 'העיר', 'כיכר החלומות' ועוד. משתתפים: צור בן זאב קונטרבס, נועם חן כלי הקשה ושלישית כלי הקשת יוני עציון צלו, יעל ברולסקי כינור ויעל פטיש ויולה. 

30.12 21:30, זאפה כרם ברקן

שם טוב לוי (צילום: ז'ראר אלון, יח''צ)
שם טוב לוי (צילום: ז'ראר אלון, יח''צ)