זה קרה היום, בחג העצמאות ה-74 של מדינת ישראל. פתאום, בלי התראה מוקדמת, קיבלה התחושה, המלווה אותנו כשנה, שרוח חדשה נושבת במשכן הנשיא, גושפנקא של ממש. אם היה ספק קל שבקלים לגבי תפקודם של הנשיא ה-11, יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, הוא נמוג היום כליל.

נראה, שלאחר זעזועי תקופות הכהונה של ארבעת הנשיאים הקודמים, אכן הגיעה עת המשכן לשוב לשפיות. מה לא היה לנו בהן. נשיא, אלוף בדימוס, מי שהיה המפקד המהולל של חיל האוויר, שנאלץ לסיים את תפקידו בטרם עת לרגל חשדות פליליים (עזר ויצמן); נשיא, שנחשב בצעירותו כעתיד הפוליטיקה הישראלית ולבסוף בייש את מוסד הנשיאות עם האשמתו באונס והיה לנשיא הראשון, שהושם מאחורי סורג ובריח, מבלי שרעייתו תשמיע הגה (משה וגילה קצב); נשיא בעל יוקרה חובקת זרועות עולם, שנפרד מרעייתו עם היכנסו למשכן (שמעון וסוניה פרס) ונשיא, שנדחף למשכן מכוח עסקנותו וסיים את תפקידו אפוף בשמועות לא נחמדות וזמן קצר לאחר שהתאלמן מרעייתו האהובה, הוא ממלא את המסך עם הבלונד של אחרת ( רובי ונחמה ריבלין, גם הגברת צמח).

נ.ב. ומי היה הנשיא לפני הארבעה? - אכן, ניחשתם! היה זה אלוף בדימוס חיים הרצוג, נשיאה השישי של מדינת ישראל ואביו של הנשיא הנוכחי, שסיים את תפקידו ללא דופי. אכן, יש ליצחק הרצוג ממי ללמוד, אם כי בשונה מאביו הוא מחזיר למשכן את העממיות, שאבדה לו מאז ימי הנשיא החמישי, יצחק נבון.

אגב, מתי ראיתם כאן נשיא, המהלך ב"שביל ישראל" ומשוחח בנועם עם אנשיו? כמו כן ניכר הכבוד, שהוא חולק לרעייתו, מיכל, שמילאה בטקס בחן גם תפקיד של...מראיינת. לנגד עינינו צומחת כאן אשת-נשיא, שכמותה לא הייתה בישראל. יבורך גם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, שאולי בהשפעת הנשיא הרצוג הקדיש את עיקר נאומו לנשים-שאיתם, נשות אנשי הקבע, שממלאות בבתיהם את מקומם באופן מעורר כבוד.

יבורכו  מארגני הטקס על שהם כללו בו מחוות-הצדעה לפזמונאי האהוב יורם טהרלב, שהלך מאיתנו באחרונה באמצעות ביצועים מרנינים לשיריו, שהשמיעה ירדנה ארזי. בכך אין כדי לפצות על הדרתו השערורייתית של יורם טהרלב מזכייה בפרס ישראל, שהוא היה כה ראוי לו.

נ.ב. אחרון. האם מישהו ראה ביומיים האחרונים את ראש הממשלה החלופי?