במקום נקניק קבלו אמנות. איפה? בנהריה, במפעל המיתולוגי של "זוגלובק" שהוסב בימים אלה לתחנה השישית של "זומו" המוזיאון הנודד, בו מוצגת התערוכה "מפעל חיים" הכוללת חמישים עבודות אמנות עכשווית של מיטב אמני ישראל ואמנים אורחים מחו"ל.

לאחרונה פונה מפעל 'זוגלובק'. מקררי הענק וחדרי היצור במפעל ששימשו עד לא מזמן לייצור בשר משומר ואחסונו, הפכו לחללי תצוגה ליצירות האמנות שיצרו האמנים והאמניות במיוחד עבור זומו.

עבודתו של סהר מיאערי (צילום:  סהר מיאערי)
עבודתו של סהר מיאערי (צילום: סהר מיאערי)

התערוכה 'מפעל חיים' שתוצג עד ה-2 ביולי הופכת את המפעל הנטוש שנודע כאחד המייצגים של העיר הצפונית נהריה, למפעל אמנות חיוני ושוקק חיים, שיארח קהל שוחרי תרבות ואמנות מכל הארץ, כך לדברי המנכ"לית והאוצרת הראשית מילנה גיצין אדירם.

המפעל ההיסטורי, שנרכש לאחרונה על ידי קבוצת ריאליטי, כמו גם העיר המארחת, משמשים השראה לעבודות האמנות המוצגות בתערוכה 

אותן יצרו סיגלית לנדאו, גבי קריכלי, יצחק דה לנגה, לאה ניקל, האני חטיב, קובי סיבוני, טליה טוקטלי, דור זליכה לוי, הילה עמרם, שלי פרימן ואחרים.

הילה שפיצר- מהיער (צילום: הילה שפיצר )
הילה שפיצר- מהיער (צילום: הילה שפיצר )

עוד ביצירות שנוצרו במיוחד לתערוכה, עבודתה של רחלי שרפשטיין, שהופכת זכרונות וחפצים נהריינים לנקניקים צבעוניים וססגוניים. 

מיצב הבטון של סאהר מיעארי, שבני משפחתו נמנו עם עובדי זוגלבק במשך שנים ארוכות. מיעארי מוציא את הקרביים של המפעל למרחב הציבורי, בעוד דיוי בראל, יוצר בתצלומיו קולאז'ים פנטסטיים המשלבים את נופי נהרי עם נופים מרהיבים מכל העולם.

במסעו השנה, הופך זומו למוזיאון בינלאומי המארח לראשונה אמנים מחו"ל שמגיעים לנהריה ליצור עבודות בהשראת העיר.

טליה טוקטלי-מרבץ זאבות (צילום:  שי הלוי)
טליה טוקטלי-מרבץ זאבות (צילום: שי הלוי)

מריאן וילייר מצרפת מתעניינת ב"שעת הזהב"  Golden) Hour  של נהריה, מונח הלקוח משדה הצילום, ומתייחס לשעה הראשונה לפני הזריחה ולשעה האחרונה לפני השקיעה, שעות בהן השמש נמוכה בשמיים ומספקת אור רך ומפוזר שהופך את הצילום לנעים יותר. וילייר ביקשה מתושבים בגילאים שונים להסתכל אחורה על מפעל חייהם ולבחור את אותו רגע הרך ונעים ביותר שחוו עד כה. 

מישל פגל מגרמניה אוספת את הסילואטים של המתרחצים בחופי העיר ובהדפסת צינוטאיפ היא הופכת אותם לכתמים עזים של כחול עמוק ויפה על מגבות וסדיני בד. וזו רשימה חלקית.

המיצג של ניב גפני (צילום: ניב גפני )
המיצג של ניב גפני (צילום: ניב גפני )

טרם הגיעו לנהריה ביקר מוזיאון זומו בירוחם, ערד, חצור הגלילית, קרית ים ולוד. והתחנה הבאה שלו אחרי נהריה, היא שכונת יפו ד'.

זומו, הוא מוזיאון לאמנות שנודד ברחבי ישראל עם תערוכות ענק מתחלפות המתבססות על אופיה של העיר המארחת ובשיתוף פעולה מלא עם הקהילות המארחות. זהו פרי יוזמה אזרחית פרטית בהובלת קבוצות יוצרים, אמנים, אוצרים, אנשי חינוך ומפיקים להבאת אמנות לכל חלקי הארץ.

המייצג של שי זילברמן (צילום: שי בן אפרים)
המייצג של שי זילברמן (צילום: שי בן אפרים)

במקביל לתערוכת הענק יתקיימו מדי יום במתחם המפעל אירועי תרבות מגוונים: מופעי מוזיקה, הצגות לילדים, מופעי מחול, הרצאות אורח וסדנאות לכל המשפחה. הכניסה לתערוכה ולכל האירועים ללא תשלום.


"מפעל חיים"

זומו, נהריה

שדרות הגעתון 8, נהריה.


שעות פתיחה:

א'-ה 8:00-20:00

ו' 8:00-16:00

שבת וחג 10:00-16:00


התערוכה תינעל ב-2 ביולי