חשבתם שהחגים מאחורינו ונגמרו החגיגות? חשבו שנית. אנחנו לא באמת צריכים סיבות למסיבות, ובטח לא כשמדובר באוכל. גם אחרי חודש החגים העמוס תמיד נשאר מקום למשהו טעים. ביום שלישי, מייד עם צאת החג, יפתח פסטיבל לילות רמלה בחסות ובמימון המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל. הפסטיבל, שבמרכזו חשיפת הקולינריה, התיירות והתרבות הענפה והמגוונת של העיר רמלה, יתקיים בשני מוקדים עיקריים: שוק רמלה ואזור וגן הנשיא (סמוך לשוק). במהלך שלושת ימי הפסטיבל יפתח שוק רמלה לראשונה גם בשעות הערב ועד השעה 23:00, ויציע לקהל המבקרים דוכני אוכל וסדנאות שף עם מלכת המטבח יונית צוקרמן, סיורים מודרכים באתריה ההיסטוריים המסקרנים של העיר, מופעי מוזיקה, מופעים לילדים, תצוגות ייחודיות של קהילות העיר - מסורת ומורשת ועוד הפתעות.

גם אוכל הודי ותבלינים אתיופיים תמצאו בשוק רמלה (צילום: רון פלד)
גם אוכל הודי ותבלינים אתיופיים תמצאו בשוק רמלה (צילום: רון פלד)

בורקס טורקי אורגינל. הנאה צרופה בשוק רמלה (צילום: רון פלד)
בורקס טורקי אורגינל. הנאה צרופה בשוק רמלה (צילום: רון פלד)

צוקרמן,  בשלנית מוערכת, מכורה למטבח, מתכונאית, משפיענית רשת עם למעלה מרבע מיליון עוקבים (אינסטגרם פייסבוק, בלוג וטיק טוק), היא בלוגרית מובילה עם הבלוג המצליח 'מלכת המטבח' ואף הוציאה ספר מתכונים באותו השם שנמכר בעשרות אלפי עותקים. כמי שנולדה וגדלה בלוד השכנה בילתה רבות בשוק של רמלה ומכירה אותו על בוריו. "יש לי חיבור חזק לעיר רמלה. בילדותי נהגתי להגיע לכאן עם הוריי לבילוי בבריכת הקשתות, ולקניות בשוק של רמלה שעד היום אני מקפידה להגיע לעיתים קרובות מאוד" היא מספרת "אני מכירה היטב את הדוכנים השונים והסיפורים שמאחוריהם. השוק של רמלה שנשאר כמעט שוק האותנטי האחרון בארץ שברובו דוכני פירות וירקות מיוחדים עם סחורה טרייה, אוכל שלא קיים באף שוק אחר, הבורקס הרמלאי הידוע, הפריקסה, הסנדוויץ הטוניסאי ועוד. והמחירים מפתיעים ממש. לא מדובר בשוק תיירותי אלא באמת בשוק שכדאי לקנות בו והמחירים זולים".

יונית צוקרמן מלכת המטבח והיועצת הקולינרית של פסטיבל לילות רמלה (צילום: פרטי)
יונית צוקרמן מלכת המטבח והיועצת הקולינרית של פסטיבל לילות רמלה (צילום: פרטי)

שוק רמלה השוקק חיים יהיה פתוח גם בלילה  (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
שוק רמלה השוקק חיים יהיה פתוח גם בלילה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

מידי יום רביעי מתקיים בסמוך לשוק היומי השוק הנייד הקרוי בפני התושבים "שוק יום רביעי". ובו נמכרים פרטי לבוש, נעלים, צמחים, כלי בית ומיני אקססוריז. ולצידו שוק הפשפשים הקטן של רמלה. בין דוכני האוכל היותר מיוחדים בשוק נמצא את:

בורקס באבא חיים ("בורקס רמלה") הוא הבורקס הטורקי האורגינל ויש רבים שטוענים שהטעים במדינה. דוכן הפועל כבר למעלה מ-40 שנה בניצוחם של שלושה דורות. הבורקס מוגש לצד ביצה, אריסה, חמוצים וכוס מיץ הלימונדה המיוחדת שמגישים במקום שעשויה מלימונים שלמים,  מה שנותן לה את הצבע והטעם הנהדר. בנוסף ניתן לטעום גם את האיירן -יוגורט תורכי לבן וצונן.

חמוצי כרמל ובניו אימפריה של ממש בשוק רמלה. למעלה מ- 70 סלטים וממרחים שנעשים בעבודת יד מחומרים טריים וללא מכונה, בנוסף לגבינות, הדגים המעושנים והחמוצים המפורסמים. גולת הכותרת היא העמבה, רוטב עשיר עשוי ממנגו שנכבש במלח ומוחמץ במשך שנתיים ברוטב צהוב העשוי מזרעי חילבה טחונים, מלח לימון וכורכום.

פפריקה חנות קטנה ומטריפה בה מיני תבלינים וקטניות הודיות. החנות נפתחה רק בשנת 2011 וכבר הצליחה לגבש סביבה קהל לקוחות מסור. החנות מנוהלת על ידי שני האחים יואל ושאול דויקר שעלו ארצה בשנת 1985 ומתמחה בחומרי גלם, תבלינים ומאכלים הודיים. קמחים ושמנים מיוחדים, ממתקים מהארץ ומהודו ומיני משחות הקארי למיניהם.  עוד תמצאו כאן סמוסות, בטטה-ואדה, פנג'בי, פטיס ועוד ועוד נגיסי רחוב מסורתיים לצד צ'אטני כוסברה מרענן ורוטב תמרינדי מתקתק.

הסנדביץ' הטוניסאי של בוקובזה את סוד הכנת המנה למד חיים בוקובזה מאביו שיסד את המקום בתחילת שנות ה-70. המנה מורכבת מטונה, ביצה קשה, אריסה, סלט, תפוח אדמה ולימון מבושל. והסוד הוא רוטב הפלפלים שעשוי מפלפלים טריים שרק חיים יודע איך מכינים אותו. בגאווה גדולה ייספר חיים שהכל נעשה מחומרים טריים יום יום. הסנדוויץ מוגש בבגט, או בלחמניה מחיטה מלאה או ברבע כיכר לחם לבן. יודעי דבר יעדיפו לשדרג את הסנדוויץ עם ספיישל אנשובי וצלפים.

אביבי דוד ובנו עסק משפחתי של משפחה שעלתה מעירק בשנות החמישים, בו ניתן למצוא מיני תבלינים פירות מיובשים קטניות פיצוחים סוגי טחינה שונים שמנים רטבים חליטות ותערובות לבישול. בין המוצרים המיוחדים, ניתן למצוא את הבהרט, תערובת תבלינים בה משתמשים לבישולים העירקים, במיוחד לתבשיל "טביט". 

פלאפל רמלה נמצא ממש בפתחו של השוק. כדורים פריכים ונימוחים עם טעם מודגש של עשבי תיבול, ומסביב סלטים טריים, ופיתות חמות, קצת טחינה דלילה ועמבה זרחנית. פשוט מושלם.

חנות התבלינים האתיופיים של אהובה בה מבחר תבלינים של העדה האתיופית. טף – ממנו מייצרים את האינג'רה, מספר סוגים של קפה, קטניות שונות, וגם שעורה אותה אהובה טוחנת במקום וממנה מייצרים משקה מיוחד המזכיר בירה ועוד.

חנות הממתקים של זיאד שהין שהגיע עם משפחתו לרמלה בתחילת המאה העשרים מכפר כנה שבגליל. חנות ממתקים מזרחיים אותנטיים. הכנאפה והחלוות וחלק מהבקלאוות הם מכינים פה במקום, ורק חלק מהבקלאוות מיובאות מסוריה דרך ירדן, והלוקום מיובא מטורקיה וחלקו מנצרת.

מסעדת נאג'י העירקית האותנטית בה קובות מבית אמא ומגוון בשרים על האש, החומוס של חליל, המסבחה של סלים, הפריקסה הטוניסאי של אלי ועוד ועוד.

פתחנו לכם את התיאבון? רוצו לביקור בשוק רמלה, הוא נמצא רק 20 דקות נסיעה מתל אביב, ואתם תרצו לחזור אליו עוד הרבה.

מיצב ''בבואה'' בבריכת הקשתות ברמלה יהיה פתוח גם בערב  (צילום: רון פלד)
מיצב ''בבואה'' בבריכת הקשתות ברמלה יהיה פתוח גם בערב (צילום: רון פלד)
אביבה אבידן ודורון מזר במופע מחווה למועדון קליפסו המיתולוגי ברמלה (צילום: אוהד רומנו,צחי וזאנה)
אביבה אבידן ודורון מזר במופע מחווה למועדון קליפסו המיתולוגי ברמלה (צילום: אוהד רומנו,צחי וזאנה)

ראש העיר רמלה, מיכאל וידל: "אני מזמין אתכם להגיע לפסטיבל "לילות רמלה" בעיר המדהימה שלנו, וליהנות מהמגוון העשיר שיש לנו להציע בתחומים רבים: תרבות, אדריכלות, תיירות וקולינריה, זאת לצד מופעי מוזיקה אטרקטיביים ונוסטלגיים, וכן שלל פעילויות לילדים קטנים כגדולים – והכל ללא עלות. אני מחכה לכם באופן אישי - בואו לראות ולהתרשם מרמלה המדהימה. ברצוני להודות למשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל על היוזמה והמימון של האירוע, וכן על שיתוף-הפעולה הפורה".

פסטיבל ארץ חדשה ברמלה. שלישי - חמישי 20-18 באוקטובר בשעות 23:00-17:00. פרטים נוספים באתר פסטיבל ארץ חדשה