יהודים, אוכל ורדיפת בצע. כשרות, יידיש ושידעך. כל אלה נמהלים ב"איטליז הרוחות", הרומן הגרפי הראשון של הוצאת טנג׳יר (בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות).

שוקי וזיסל, זוג בחיים ובעסקים ובעלי האטליז ״שוק על ירך״, לא מאמינים שבזמן שהם סופרים את המזומנים ולא מקפידים על כשרות כהילכתה, כל הלקוחות שלהם נעלמים. הבשר נרקב, החובות מצטברים, שוקי מאשים את הספק הערבי, אבל לקוחות-יוק. נעלם לו לייזר-וולף האלמן המבוקש, נעלמת חוה שייטל תלמידת האולפנה המבריקה, ונעלמת גם יוכי חמין. 

מיכל עופיון, חוקרת שנויה במחלוקת, מקבלת את תיק החקירות המוזר בתחנת המשטרה ״לב הבירה״. יחד עם צמד העוזרים הנאמנים שלה, ריקי ומיקי, היא מגלה פרטים מסעירים ומבלבלים שהופכים את הפרשה למורכבת הרבה יותר ממה שנדמה.

הרומן הגרפי ״איטליז הרוחות״ הוא פשוט משובב לב. הומור, יידיש, מיסטיקה יהודית, סיפורי בלש בזעיר אנפין, פולקלור מזרח-אירופי פינת אגתה כריסטי, ויש לכן מסיבה צבעונית ומשעשעת מול העיניים.  בראש כל תמונה הפרטים עצמם, בעוד שבקומיקס משתולל הומור נשכני מהול בדיו, בצבעוניות עזה ובאופן משוחרר ובלתי ריאליסטי. 

היוצרים הם ג'וליה פרמנטו-צייזלר, סופרת ומבקרת ספרות, זוכת פרס משרד התרבות לסופרים בראשית דרכם על ספרה ״כפר-סבא 2000״. פרמנטו-צייזלר היא ד״ר לספרות יהודית, שעבודת הדוקטורט שלה עסקה במטאפורת הבשר בספרות יהודית שנכתבה בעברית וביידיש בתחילת המאה ה-20.  

ג'וליה פרמנטו-צייזלר ודוד דובשני (צילום: פוטו פראג')
ג'וליה פרמנטו-צייזלר ודוד דובשני (צילום: פוטו פראג')

את ״איטליז הרוחות״ יצרה עם בן זוגה ליצירה ולחיים דוד דובשני, צייר, בוגר אקול דה בוזאר בפריז. דובשני עוסק בנושאים חברתיים-פוליטיים עם עניין מיוחד במורשת יהודית. הוא פרסם את ״מסעות הרב מנדלוביץ״, קומיקס אקספרימנטלי שדמותו המרכזית מבוססת על שניאור זלמן מחברון, שד״ר מטעם חב״ד אשר טייל מסביב לעולם וסבא-רב-רבא שלו. עבודותיו הוצגו בגלריות בארץ ובעולם.  

"איטליז הרוחות" הוא ערבוב בין העולם היהודי, המסורתי והפולקלוריסטי לבין המודרניות של חקירת פשע ירושלמית, והוא הופך ליצירה בועטת ועכשווית שרלוונטית לימים אלה ולזמן הזה במדינת ישראל.