בעוד כשבוע תחגוג חנות הספרים "הולצר ספרים" בר מצווה, בפסטיבל תרבותי בן שלושה ימים. ליאור הולצר, חובב ספרות, צייד ספרים וסופר, שורד כבר 13 שנים באקלים הספרות הישראלי הלא פשוט וגאה לחגוג לפרוייקט חייו בר-מצווה בעיר הבירה. 

"הולצר ספרים" היא חנות ספרים דינמית בעלת מבחר מיוחד של עשרות אלפי ספרים נדירים, ישנים וחדשים, מחקר, עיון ואמנות, קריאה, שירה וקודש. בקומה העליונה של החנות יש גלריה לאמנות בה עורכים אירועים יומיומיים שכוללים הרצאות, פילוסופיה, מחשבת ישראל, הקראת שירה, ידיעת הארץ וכמובן – ספרות טובה, ללא תשלום ומקבלים בברכה כל אחד.

ב13 השנים האחרונות החנות מהווה מקום פורה לדיאלוג בין קבוצות שונות שכוללות יהודיים, נוצריים, מוסלמים, חילוניים, חרדים ובמה צעירה ותוססת לחיי הרוח של הקהילה הירושלמית. החנות שנמצאת ברחוב יפו 91 פינת משיח, ליד תחנת הדוידקה של הרכבת הקלה מזוהה בעיקר עם עץ השזיף שגדל מולה.

ליאור הולצר, בן 40, נשוי ואב לפעוט, גדל בחיפה אבל כל משפחתו נולדה בירושלים. לעיר הבירה הגיע כשהיה בן 21 אז החל ללמוד לתואר ראשון, ובהמשך שני ושלישי בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. את חנות הספרים פתח ב-2010 כשהיה בן 27.

מה הביא אותך לפתוח חנות ספרים בירושלים?
"הרגשתי שיש מחסור בעיר לאנשים צמאי ספרות, ידע והשכלה. ראיתי שאין שהות למה שמביא את המחשבה החופשית בירושלים והבנתי, כבר מגיל צעיר, שמחשבים לא יביאו לשהות מחשבה. יש לי אינטרס קפיטליסטי להשכיל את ההמון הזועם בירושלים כי ככל שההמון יהיה חכם יותר, אני אמכור יותר ספרים, ככל שאנשים סביבי יהיו חכמים יותר כך אצליח יותר מבחינה עסקית".

מה מסקנותיך אחרי כמעט 13 שנה?
"ירושלים היא עיר של למדנים מכל הסוגים, מבחינת הסוציולוגיה, אנשי הדתות שמחזיקים בעמדות מאוד מתקדמות ביחס ללימוד. יש פה את הלמדנים הכי גבוהים, התאולוגים, אנשי הספרות שמתווכחים על חרוזים. גרתי בארצות הברית- בשיקאגו וסן-פרנסיסקו ובירושלים יש את הכי הרבה יצריות שעדיין קיימת. אני חושב שהמגוון בירושלים מאפשר דיאלוג פורה ברמה מאוד גבוהה וסבלנית ברמה אמיתית. אנחנו סובלים אחד את השני. על אותו מטר יושבים אנשים מכל הגוונים. הרעיון לפתוח את חנות הספרים היה כדי ליצור מקום נייטרלי בו נוכל לדבר ברצינות ולא רק לצעוק אחד על השני. בקומה למעלה מתבצעים בכל ערב ערבי לימוד, ספרות, פילוסופיה והגות. מאוד חשוב לנו לדבר".

החנות מוכרת ספרים מז'אנר מסוים?
"חול, קודש, ספרים מלפני 200 וגם 400 שנה, ספרים בעברית אנגלית, גרמנית, יידיש, פולנית, ספרי אופנה משנות השישים, ספרים נדירים שאספנים מלקטים בפינצטה מן הגורן ומן היקב, מהדורות חתומות, ממוספרות ונדירות".

מה הספר שאתה הכי גאה שיש לך בחנות?
"נומינלית אני מזיז ספרים מאספן לאספן בעשרות אלפי דולרים, בשביל הפרנסה, אבל זה לא מה שאני הכי גאה בו. יש פה ספרי ילדים משנות הארבעים והחמישים ונכנסים אנשים בגיל שמונים ומוצאים את ספרי הילדות שלהם. נכנסה אישה בת 65 ומצאה ספר שהיה לה כשהיתה בת ארבע, לא ראתה אותו יותר משישים שנה, שנעלמו מפניה. היא חזרה להיות בת ארבע. אנחנו ציידי ספרים מקצועיים שאוהבים שקט. הספר הכי חשוב לי הוא ספר שהשקעתי בו יותר מעשרים שנה, ספר מורה נבוכים של הרמב"ם, השקעתי הרבה שנים בספרי קבלה של המאה ה-17, גם ביוון וברומא, כתבתי כמה ספרי שירה. ספר שאני גאה בו הוא של צייטלין שהוצאנו 'הטוב והרע', אדמור שנרצח בדרך לטרבלינקה והיה איש רציני מאוד".

עולם הספרות הישראלי נמצא במשבר כבר שנים. אתה חש אותו?
"יש ימים ויש ימים. השאלה מה מצב המגפה העולמית, הממשלה, תיירים- יש או אין. לא קל. אני חובב ספרים וזה המקצוע שלי. אני גם קורא ספרים, גם מאתר אותם, גם כותב אותם, גם מעצב אותם, גם ממליץ עליהם, גם מדבר עליהם, זאת התמחות שכזאת".

לכבוד בר המצווה של "הולצר ספרים" מוציא ליאור הולצר לאור שבעה ספרים. "אלה ספרים אבודים שנמצאו. אני אוהב להציל ספרים. אחד מהם עדיין כתוב בכתב יד, שלושה נוספים היו אבודים ואני עושה להם ריפרינטים של פילוסוף ערבי מימי הביניים, ואני כותב רומן היסטורי על שבתי צבי".

מעוניינים להיות חלק מהחגיגה? הגיעו למדרחוב הירושלמי בו נמצאת החנות ב22, 23, 24 באוגוסט והשתתפו במסיבת הרחוב שמתקיימת כחלק מפסטיבל הקומדיה של אפרים קישון מטעם תיאטרון האינקובטור.