הספר "באה בחשבון" מוקדש לכל מי שנפגעה מאלימות כלכלית, המגפה שזרמיה התת-קרקעיים חולשים בעשרות השנים האחרונות מתחת לפני השטח בישראל. אלו שסובלות מאלימות כלכלית, הקורבנות, אינן מודעות לכך. במקרה הטוב הן מגלות זאת במידה שהצליחו לצאת ממערכת היחסים האלימה. אך הן לא לבד. רוב הציבור בישראל לא מכיר את המושג החמקמק "אלימות כלכלית", שמופנית כלפי קורבן, באמצעות מניעה של כסף ואמצעי תשלום בסיסיים בעזרתם יוכל לחיות ולהתקיים.

עמותת "רוח נשית" המסייעת לנשים נפגעות אלימות להפוך להיות עצמאיות כלכלית, היא העמותה היחידה בישראל שפועלת כדי למגר את האלימות הכלכלית. העמותה שמה לעצמה מטרה להפיץ את הבשורה על האלימות השקטה הזאת, שאת הסימנים הכחולים שלה רואים בחשבון הבנק. על פי מחקרים שנעשו, נשים שיצאו ממערכות יחסים אלימות והפכו לעצמאיות כלכלית, למדו לנהל את חייהן ואת יחסיהן עם כסף, ולא יחזרו למערכת יחסים אלימה. הן הפכו לעצמאיות ולבלתי תלויות בכל גורם אחר. יש להן את עצמן.

עתה, במסגרת נסיון להפיץ את המושג ואת משמעותו, מוציאה עמותת "רוח נשית" ספר חדש, שהוא למעשה ספר היסטורי, משום שהוא מביא לראשונה מונולוגים בגוף ראשון של 20 נשים ישראליות מכל המגזרים. כל הנשים הללו יצאו ממערכת יחסים אלימה כלכלית. כל עוד היו בתוכה, לא היו מודעות למה שעובר עליהן. אחרי שיצאו ממנה, למדו מהי אלימות כלכלית והתגברו עליה, הבינו את התופת שבתוכה הן חיו.

לאורך הקריאה בספר עברתי חוויה לא פשוטה. מצד אחד מדובר בספר שמכווץ אותך. אין בו עלילה אבל יש בו עשרים גילויי לב, וככל שאת מעבירה דף ועוד דף, מתחשק לך לצעוק ולהזהיר את אותה אחת שדוברת, שתברח עכשיו! שתצא ממערכת היחסים הרעילה שבתוכה היא נמצאת. וכלל שהדפים עוברים, מבינה הקוראת שמדובר בעשרים נשים שלא מכירות זו את זו, הן מעולם לא נפגשו, אבל נדמה שהן היו במערכת יחסים עם אותו הגבר. המסקנה היא שניתן לזהות מערכת יחסים אלימה כלכלית, ניתן לחנך את בנותינו איך להיזהר מלהכנס אליה ובמקרה שהן כבר נמצאות בתוכה, אפשר להאיר להן את הדרך כיצד לצאת ממנה.

מצד שני חשבתי על ענת בר לב אפרתי שנסעה ברחבי הארץ, נפגשה עם עשרים נשים ונכנסה לתוך חייהן ולסיפור שלהן. לכמה אלימות נחשפה הכותבת במסגרת התיעוד והקול שנתנה לעשרים הנשים הללו.

"באה בחשבון" הוא ספר חשוב. הוא ספר שחשוב להחזיק אותו בכל בית בו יש ילדים. זה ספר שחשוב לקרוא בו, לקרוא אותו, כדי להבין אין נוכל לשמור על עצמינו ועל ילדינו. זה ספר שמוכיח שאלימות כלכלית יכולה לקרות לכל אחת וממחיש ומדגים את חמקמקותה של האלימות הזו, שכל כך קשה לזהותה. זה ספר שמאפשר הצצה לתופעה מסוכנת. תופעה שיש אפשרות ודרכים למגר אותה.

גילוי נאות: הכותבת היא דוברת עמותת "רוח נשית" ופועלת ללא לאות להפיץ את המושג אלימות כלכלית כדי לעודד כמה שיותר נשים להפוך לעצמאיות כלכלית.