אריה לבנון, מענקי הזמר העברי, מלחין, מעבד ומנצח, הלך הלילה (בין שני לשלישי) לעולמו בגיל 91, כשהוא שבע ימים וצלילים ומותיר מאחוריו שובל מפואר של עשייה מוזיקלית מגוונת, שממנה ייזכר כמלחין "ערב בא", השיר הזוכה בפסטיבל הזמר והפזמון הראשון וכמנהל המוזיקלי של "הגשש החיוור" בתוכניותיה הראשונות.

זה לא יכול להיות | הסופרת שרית פליין
אהבה ואיבה בגן הקופים | על סרטו החדש של אבי נשר

לבנון, יליד רומניה, היה מוזיקאי מילדותו. בגיל 12 ניתזו ממנו לחניו הראשונים, שנתיים מאז שהוריו קנו לו כינור ובהיותו בן 15 כבר ניגן בתזמורת הסימפונית בעירו וניצח על מקהלה שחבריה היו מבוגרים ממנו. ב-51' עלה ארצה ולאחר שלמד באקדמיה למוזיקה, שימש כמדריך המוזיקלי של להקת פיקוד המרכז שופעת הכוכבים. בהמשך הוא שימש כמנהל המוזיקלי של להקת "בצל ירוק", שלה כתב עם יחיאל מוהר את "ליפא העגלון", להיטו הראשון ובמוצאי יום העצמאות תש"ך חגג את זכייתו של "ערב בא", השיר שכתב עם עודד אבישר, בפסטיבל הזמר והפזמון הראשון.

כדמות מרכזית בבידור של אותן שנים הוא עבד עם אריק איינשטיין, שאותו זכר כ"בחור נחמד שאהב להתלוצץ", על התקליטון הראשון שלו; כתב לצמד "העופרים" את "איש אילם גבוה ודק", עבד עם "הדודאים" ובשלישיית "הגשש החיוור", שלה הלחין להיטים כמו "הדייג" ו"עונות השנה", שימש כמנהל המוזיקלי בשתי תוכניותיה הראשונות, שבוימו על-ידי שייקה אופיר.

בין עבודותיו בשנות ה-60 היה הניהול המוזיקלי בקאמרי של המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" שם נהנה לעבד את לחניו של סשה ארגוב לפזמוניו של נתן אלתרמן. כהמשך מכך, לבנון ניהל מוזיקלית את המופעים "שוק המציאות" ו"צץ וצצה", שהתבססו על שיריו. והפרס? - "אלתרמן היה, כנראה, מרוצה ממני ומכל המלחינים בחר לתת לי להלחין את שירו 'זמר שלוש התשובות', ששרה רבקה זוהר".

אחרי הצלחת "ערב בא", לבנון לא המשיך להלחין לפסטיבלים - פרט ל"שיר ערש 69", שכתב עם יוסי גמזו לפסטיבל של 1969 בביצוע הזמרת אלכסנדרה - אבל נהנה מאוד לעבד להם את שירי מלחינים אחרים. "צריך להתפרנס", הסביר. ביניהם היה "פתאום עכשיו, פתאום היום" ("אהבתיה"), שבלחנו של יעקב הולנדר גילה את שלמה ארצי, ש"אז הקול שלו עדיין לא  היה צרוד".

כשהוא נשאל אם בעיסוקו כמעבד הוא נותר בצל לעומת מלחינים שאת שיריהם עיבד, בתשובתו בא לביטוי אופיו הנוח. "אני לא שוכח לרגע שהתפקיד שלי זה להעשיר את השירים ולא לגנוב מהם את ההצגה בעיבודים שלי", אמר.

ככל שהצליח בבידור, חלם לבנון על קריירה בתחום המוזיקה הקלאסית, לאחר שהשתלם באיטליה בניצוח ובהלחנה. הוא מימש את חלומו כשניצח על הפקות האופרה הישנה, על שפת ימה של תל-אביב, בעשר שנותיה האחרונות.

הוא היה נשוי לעדה לבנון, מי שעמדה בראש הרשות לצרכנות בהסתדרות. דרכיהם נפגשו באמצע שנות ה-50 כשלבנון בא לעבוד עם להקת הנח"ל והיא חילקה שם כחיילת תוכניות.הם הורים לשלוש בנות. בעוד שאודליה פנתה לתחום המחשבים וגיתית היא עורכת דין, לילך ממשיכה אותו במוזיקה כוויולנית.