מפעל הפיס הכריז היום על חמשת המועמדים הסופיים בפרס ספיר לספרות לשנת 2023 ("הרשימה הקצרה"). חמשת המועמדים הסופיים לפרס הם:

  • "מה קרה להגר באילת" מאת: עופרה עופר אורן בהוצאת כנרת זב"מ.
  • "ביוטופ" מאת: אורלי קסטל-בלום בהוצאת ספרי סימן קריאה / הקיבוץ המאוחד.
  • "הו-מאמה" מאת: תמי בצלאלי בהוצאת אפיק ספרות ישראלית.
  • "חיים" מאת: גיל הראבן בהוצאת אחוזת בית.
  • "סימני שיניים" מאת: חנוך מרמרי בהוצאת כתר.

 מבין המועמדים ברשימה הקצרה, שתיים זכו בעבר בפרס ספיר לספרות: בשנת 2002 זכתה גיל הראבן על ספרה "שאהבה נפשי", ובשנת 2015 זכתה בפרס אורלי קסטל-בלום על ספרה "הרומאן המצרי".

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס, שנוסד בשנת 2000, יחולק זו השנה ה-23. הפרס נוסד במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה בישראל, ולקדם את הסופרים והסופרות בישראל ואת הספרות הישראלית. בשנה שעברה יצא מפעל הפיס עם בשורה משמעותית של העלאת סכומי הפרסים ב-200 אלף ₪ שיוענקו לזוכים בקטגוריות השונות, וזאת מתוך החשיבות הרבה שמפעל הפיס רואה בקידום הספרות העברית ובטיפוחם של סופרות וסופרי ישראל. סך כל סכומי הפרסים שיוענקו לזוכים בקטגוריות השונות: 765,000 ₪. הזוכה הגדול בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2023 ייבחר בטקס מיוחד שייערך בסוף פברואר 2024.

חמשת הסופרים המועמדים של 'הרשימה הקצרה' יזכו למענק בסך 60 אלף ₪. הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס שייבחר מתוכם, יזכה למענק בסך 180 אלף ₪ וספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ויתורגם לשפה זרה נוספת, על פי בחירתו. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה" ובמסגרת "ספר הביכורים", ויעניק אותם כמתנה לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

חמשת המועמדים הסופיים של הרשימה הקצרה נבחרו על ידי חבר השופטים של הפרס, בראשותו של יו"ר הועדה וראש צוות השופטים, מר אורן נהרי.

"הרשימה הקצרה" במסלול "ספר ביכורים" תמנה שלושה מועמדים, להם יוענק פרס בסך 30 אלף ₪ כל אחד. לזוכה במסלול הביכורים שייבחר מתוך רשימה זו, יוענק פרס כספי בסך 75 אלף ₪.