כמו קרון הספרים פרנסוס, הזכור לטובה (ולחיוך) מ"פרנסוס על גלגלים", ספרו של כריסטופר מורלי, כך מבטיח טנדר הפג'ו הישן של איל גיא־חיים (49), העמוס בספרים יד שנייה, למצוא לכם כל ספר, ומפציר שתחייגו לטלפון האישי של איל. 



בימים אלו, כששבוע הספר העברי שוטף את כיכרות הערים במתחמים צפופים, ומציע למבקרים ספרים מהניילון במחירי מבצע, טנדר הספרים של גיא־חיים מבקש להחזיר לספר את כבודו האבוד. חוץ מטיפול גמילה מטרפת הקניות, חשובה לגיא־חיים גם חוויית הקנייה האישית, שנשחקה עד דק בעידן הציני, הממוסחר לעייפה, שבו אנחנו חיים. 
 
"אני מציע חוויה אותנטית של מפגש בין אנשים לאנשים, ובין אנשים לספר ספציפי, שלא בהכרח מקבל את הזרקור התקשורתי", אומר גיא־חיים. "יש יותר מקום לראות את עצמך, ואת הספרים בזכות עצמך. לא את הספרים שדוחפים לכם בכוח. מה שאני עושה זה לחזור למשהו שאנשים הכי צריכים: היחס האישי והחוויה האישית". 
 

למעלה מ־20 שנה חי גיא־חיים בעולם ספרי יד שנייה. 12 שנה מהן ניהל את החנות "שימזור" (חיבור בין שימוש וחוזר. כ"א) בשינקין 19. אחר כך ניהל את החנות "ספרים במושבה" בירושלים. כיום הוא מפעיל בנוסף לטנדר גם את החנות "ספרים בהלל" בירושלים. הוא מחזיק כ־100 אלף ספרי יד שנייה מז'אנרים שונים, כולל ספרי עיון ולימוד, מחקר, ספרות יפה ושירה. הספר הנדיר ביותר שברשותו הוא "דוקטרינת ההלם" מאת נעמי קליין. לדבריו, "אי אפשר להשיג את הספר בשום מקום. רק אצלנו".
 
איך נולד הרעיון של טנדר הספרים? 
"כשעבדתי בחנות יד שנייה בתל אביב התמקדתי במשימה להשיג לאנשים דברים שהם רוצים. הביקוש הכי גדול היה לספרים. הפכתי להיות הכי טוב בתחום. מצאתי את הספרים הכי מהר, והייתי הכי יסודי. חנויות יד שנייה אחרות לא מתעסקות בזה. הן מעדיפות למכור את מה שיש להן על המדף. הן לא יתאמצו כמוני למצוא ספר שאין להן".
 
עד כמה אתה מוכן להתאמץ בשביל להשיג למישהו ספר ספציפי? 
"תלוי באדם ובנושא. בגדול - הרבה. אני מבין את המשמעות של ספר בחייו של אדם. פעם פנתה אלי אישה מבוגרת וחסרת אמצעים שרצתה להשיג לנכדים שלה ספר שהיא קראה לבנה בילדותו, וחיפשה אחריו המון שנים. בארץ היה את הספר רק למישהו אחד בנס ציונה, אבל הוא לא רצה לשלוח את הספר בדואר. אז נסעתי עד אליו והשגתי בשבילה את הספר". 
 
כמה אנשים מתקשרים? 
"לא יודע להגיד. כרגע הזרם לא גדול. בעבר, כשהייתה לי חנות בתל אביב, התקשרו הרבה יותר אנשים. היום פחות". 
 
אפשר להתפרנס מזה? 
"כרגע לא. אבל בגדול כן".
 
שבוע הספר, אם תהיתם, לא בדיוק נוסך בגיא־חיים תחושת חגיגיות, אלא מוציא ממנו זעם נגד דחיקתן של ההוצאות העצמאיות ודוכני יד שנייה על ידי הוצאות הספרים הגדולות. "שבוע הספר הוא בעיקר שבוע הספר של ההוצאות הגדולות", הוא אומר. "כמנהל חנות יד שנייה, ביקשתי לפני שנתיים להשתתף בשבוע הספר בירושלים, וקיבלתי סירוב מהנהלת התחנה הראשונה, שהודיעה לי שבעלי ההוצאות הגדולות ששכרו את המתחם, מתנגדים שנקים שם דוכן. לא הגיוני שבשבוע חגיגות הספר העברי, שלכאורה חוגג את חופש הביטוי, ההוצאות הגדולות ידחקו החוצה את היוזמה של ספרי יד שנייה, יפגעו בעסקים הקטנים, ויגרמו לכך שאנשים לא יוכלו להשיג את הספרים שבאמת מעניינים אותם".